Jobb Mekiben melózni, mint a Forma-1-ben

2013.10.29. 15:11 Módosítva: 2013.10.29. 15:11

"A szerelők hihetetlen munkát végeznek, szerintem jobban megéri McDonald's-ban melózni, mint a Forma-1-ben" - mondta negyedik világbajnoki címének értékelésében Sebastian Vettel.

És tényleg: a spanyol Marca közölt egy listát, ami szerint 68 ezer euró - 20 millió forint - az éves átlagfizetés az F1-ben, nem számítva a pilóták 5-10-20 millió eurós csúcsgázsiját.

Természetesen a legjobban a Red Bull Racingnél lehet keresni, ahol sikerdíj is van, ha futamot nyer a csapat, mindenki prémiumot kap, Adrian Neweytól a szakácson át a hoszteszlányokig. Valószínűleg Newey a paddock legjobban fizetett dolgozója, ő évi 10 millió euró körül keres. (Alonso a Ferraritól, Hamilton a Mercitől kap 20-at.)

A rutinosabb mérnökök átlagban 110 ezer eurót, a telemetriát analizáló szakemberek 70 ezret, az újonc mérnökök 50 ezret kapnak. A szerelők főnöke 60 ezer eurót, a tapasztaltabb szerelők 50 ezret, társaik 45 ezret vihetnek haza. Kamionsofőrként, illetve logisztikai irányítóként 45 ezret lehet megkeresni.

Jó fizet a PR-részleg, az átlag 70 ezer euró, a marketinges asszisztenseknek viszont csak 24 ezer, a titkárnőknek szintén ennyi jár.

Vettel az átlagszerelőkről beszélt, 45 ezer eurójuk első ránézésre nem rossz pénz, havi 3800 euró körül van, átszámolva mintegy 1,1 millió forint. Csakhogy ezért tavaly 20, idén 19 hétvégén dolgoznak, jövőre 22-n fognak. És nem az otthonuk közelében, hanem szerte a világban. Bőröndből élnek, minden héten a világ másik pontjára repülnek. A napi rutin nem 9-től ötig tart, hanem kvázi addig, amíg munka akad.

Az istállók a GP-helyszínekre már hétfőn vagy kedden megérkeznek, a szerelők azok, akiknek össze kell szerelniük az óriási mobilépületeket, amikben a pályán a pilóták, a menedzserek laknak, esznek, élnek. Az autókon csütörtök éjféltől vagy hajnal egytől reggel 8-ig vagy 9-ig, péntek éjféltől reggel hatig nem lehet dolgozni, vagyis maximum nyolc, illetve hat órájuk szabad, az is éjszaka. Ráadásul a munkatilalmat évente kétszer meg lehet szegni, akkor 0-24-ben is foglalkozhatnak a kocsikkal vagy bármivel a paddockban.

A szerelő továbbá nem csak javítja a gépeket, hanem részt vesz a boxkiállásokban, ő cseréli le a kereket vagy emeli fel az autót - vagyis a felelősség így még nagyobb, egyetlen kis hibáján elmehet egy egész futam, egy egész hét munkája, ha netalántán döntő nagydíjon csinálja, egy egész évé.

Amikor pedig a versenyt leintették, feladatai nem érnek véget: össze kell pakolni, a mobilhodályokat lebontani, becsomagolni, kamionra tenni.

Februártól decemberig ráadásul egyszer mehetnek szabadságra, augusztusban, amikor két hétre az F1-es gyárakat is be kell zárni. Alig két hónapot tölthetnek otthon, a decembert és a januárt, ilyenkor az istálló központjában kell dolgozniuk.

Mindez igaz a kamionsofőrökre is, azzal a különbséggel, hogy ők az autón persze nem dolgozhatnak. Ők májustól szeptember közepéig a cuccokkal furikáznak egyik pályáról a másikra vagy vissza a központba.

Vagyis az egész nem csak játék és mese, ahogy az esetleg kívülről látszik, és Vettel mekis hasonlata nem hülyeség.