Aggasztó lépés, túl meredek a Forma-1-nek

2013.12.10. 13:53 Módosítva: 2015.05.10. 00:00

Kettőt ér jövőre az év utolsó futama, ami nagyon nem jó - nagyjából így lehetne összefoglalni és értékelni a Forma-1 legújabb és legvitatottabb szabályváltoztatását, azaz hogy a szezonzáró Abu-dzabi GP-n dupla pontokat kapnak a pilóták (és a csapatok). Az első 25 helyett 50-et, a második 18 helyett 36-ot, a harmadik 15 helyett 30-at, és így tovább.

Ha így lett volna már pár éve is, Lewis Hamilton helyett 2008-ban Felipe Massa nyerte volna a világbajnokságot, tavaly pedig Sebastian Vettel helyett Fernando Alonso.

Az Autosport-szakíró Edd Straw remekül össze is szedte, miért "aggályos" a duplapontos döntés.

Egyrészt soha az F1 történetében nem ért egy futam többet bármelyik másiknál, így semmiféle hagyománya nincs a duplázásnak, másrészt egyáltalán, mi alapján jelölik ki pont az utolsó, abu-dzabi versenyt? Egyértelmű, a lényeg, hogy az utolsó GP-re is nyílt maradjon a vb, illetve a helyszín is megmagyarázza a lépést: Brazília helyett a dúsgazdag olajállam szuperpályája rendezi a szezonzárót. Az arabok dollármilliárdokat költenek a Forma-1-re, Abu-dzabi 2009-es bemutatkozása után 2010-ben máris világbajnokot avatott, azóta viszont 3-ból kétszer tét nélküli futam jutott neki Vettel korai vb-győzelmei miatt. A pénzükért visszavárnak valamit, izgalmat és hírverést.

A szakmai szempontok még súlyosabbak. Ahogy a pont, úgy a balszerencse is dupla lesz, aki itt nem ér célba, kétszer annyit veszít, mint egy hagyományos versenyen, ami ráadásul ezáltal a felére értékelődik le.

A Ferrari kettő, Alonso egy vb-t nyert volna a duplázással
A Ferrari kettő, Alonso egy vb-t nyert volna a duplázással

Pechre pedig, ha valamikor, akkor leginkább jövőre kell számítani: az új turbómotorok megbízhatósága kérdéses, vagyis inkább nem is kérdés, hogy kipróbálatlanságuk miatt szenvedni fognak velük a pilóták. Motorhibák várhatóak, amit súlyosbít, hogy az évi megengedett 5 motort az utolsó futamig szinte mindenki el fogja használni, vagyis 10 helyes rajtbüntetések várhatóak a számon felüli motorcserék miatt. Ez még tovább növeli majd a bizonytalanságot és kavarja a rajtsorrendet, növelve a rajtbalesetek, ezzel a szerencsétlen kiesések lehetőségét.

Ahogy Straw fogalmaz, előfordulhat, hogy a "rossz" pilóta lesz a bajnok, nem pedig az, aki a 19-ből 18 futamon jobb volt nála, csak a dupla pontozás miatt az utolsón nagyot - túl nagyot - szív, és külső körülmények miatt veszíti el, amit egész évben kiérdemelt.

Tulajdonképpen teljesen érthetetlen és szakmailag indokolhatatlan, hogy miért nem az első, a 10. vagy a 13. GP ér kettőt - de ha ennél megengedték, hamarosan több, értéktelenebbnek tetsző nagydíj kaphat kiemelt státuszt, azaz dupla pontokat csupán kívülállók üzleti döntései miatt.

Természetesen ki nem mondott félelem a Red Bull és Vettel dominanciája is, az F1 minden bizonnyal el akarja kerülni, hogy a négy éve tartó sorozat folytatódjon, és a bajnok újra, sorozatban ötödször is bajnok legyen. Vagy ha mégis, legalább élesben, az utolsó versenyen nyerje meg. Idén persze a duplapontozás is kudarcot vallott volna Vettel ellen, mert 3 futammal a vége előtt, amikor ténylegesen bebiztosította a vb-t, már 115 ponttal vezetett, vagyis akkor is ugyanígy 3 GP-vel a zárás előtt szerzi meg, ha a befejező nagydíjért 25 ponttal több jár.

Egyértelműnek látszik a Ferrari nyomása és álláspontja is az ügyben: az új szabállyal 2008 óta kétszer is nyertek volna az olaszok, így viszont 2007 óta pilóta-vb nélkül állnak.

Összegezve: a duplázás jó a show-nak, de rossz a sportnak, a módosítás aggodalomra ad okot, és túl meredek lépésnek tűnik.