Lényeg: Schumacher nem szegett szabályt

2014.01.09. 10:27

"Amennyire az elsődleges nyomozásból látjuk, nem szegett meg semilyen szabályt" - jelentette ki Patrick Quincy francia ügyész a Michael Schumacher síbalesetéről tartott szerdai sajtótájékoztatón. A vizsgálat még zajlik, a volt Forma-1-pilóta sisakkamerájának felvételeit még elemzik, egyelőre annyit tudott mondani Quincy, hogy Schumacher "egy jó síelő sebességével haladt", vagyis nem ment túl gyorsan. Hogy mennyivel, még kérdéses, mint ahogy az is, kiderül-e egyáltalán pontosan, és ennél fontosabb is a jogász első mondata, vagyis hogy úgy gondolják, Schumacher nem vétett az előírások ellen.

A sípályán ugye nincs sebességkorlátozás, így Schumacher annyival síelt, amennyivel akart vagy amennyivel biztonságosnak tartotta vagy amennyivel tudott, lehetne ragozni, mindegy.

"Arra a megállapításra jutottunk, hogy önszántából hagyta el a pályát" - folytatta Quincy, és ez az a pont, ahol más ügyvédek vitatkozhatnak vele, ugyanis nehéz megmondani a pálya határait. Schumacher egy kék pályán ereszkedett, és át akart menni a piros pályára, ám a kettő közé ékelődve helyezkedik el az a sziklacsoport, ami a vesztét okozta. A sziklák pontosan az út közepén vannak, el lehet közöttük síelni, amint azt a Bild riportere is bebizonyította, mikor a bajnok szerencsétlensége után neki sikerült.

A lényeg, hogy jelezte-e valami az akadályokat, mert ha igen, akkor ki lehet mondani, hogy Schumacher elhagyta a pályát (vagyis off piste ment), de ha nem, akkor úgy kell tekintenünk, hogy a sziklás terület is a pálya része. Nehéz szakasz, vigyázni kell rajta, mert veszélyes. Csakhogy ha veszélyes, és most nem a meredekségéről van szó, hanem arról, hogy embernyi sziklákba lehet botlani, akkor elméletileg jelezni kell, hogy ott veszély leselkedik.

A Figaro című lapnak nyilatkozó, kártérítési perekre specializálódott ügyvéd, Edouard Bourgin épp erről beszélt a meribeli pályával és Schumacher balesetével kapcsolatban. Elmondta, hogy a 2001-es, AFNOR NF S 52-102 kódnevű, "Alpesi lejtők, jelölések, jelzések, információk" című szabálycikkelyben konkrétan le vannak írva a következők: "A pályák használhatatlan részeit meg kell jelölni. A zászlókat egymáshoz kell kötni vagy hálót feszíteni közéjük, és tiltójelzést kitenni". "Ha a baleset helyszínéről készült felvételeket nézem, nem látok semmi ilyesmit. A határjelölés nem történt meg" - tette hozzá Bourgin.

A Bild riportere bejárta a környéket, nézett mindenfelé, de sehol nem látott zászlókat vagy hálót.

Schumacher nyomában

Mivel a pályahasználatért Schumacher, ahogy a többi síelő is, fizetett, Bourgin joggal mondhatja, hogy "olyan nincs, hogy a pályahasználatért pénzt szednek, de az előírásoknak nem felelnek meg". Így a Figaro kérdésére, hogy szerinte a pályaüzemeltetőket felelőssé lehet-e tenni a Schumacher-balesetért, azt felelte: "Ha az objektív tényezőket nézem, igen".

Quincy szerint "nyitott kérdés, hogy kriminológiai vizsgálatra sor kerül-e az ügyben", ez is hamarosan kiderülhet a vizsgálat során, aminek második sajtótájékoztatója biztosan érdekesebb lesz, mint az első. Minden bizonnyal bemutatják majd a már sokat emlegetett fejkamerás videót, de hogy mikor, azt még senki nem tudja.

Schumacher közben továbbra is kómában fekszik a grenoble-i kórházban, állapota változatlan, kritikus, de stabil.