Árpád
-2 °C
4 °C

Forma-1: A kocsik 40%-a nem ér célba

2014.03.06. 21:47
Az első, jerezi teszt után már beszélgettünk Wéber Gáborral arról, hogy állnak a Forma-1-es istállók az első turbómotoros szezonra készülve, akkor a korai jelekből lehetett csak következtetni. Azóta még nyolc napot gyakorolhattak a csapatok, a tesztszezon véget ért, a következő menet már élesben megy, az Ausztrál Nagydíjon, jövő péntektől.

A Red Bull, illetve a Renault formáját - ha lehet annak nevezni - már elemezgettük a napokban, a Ferrari képességeiről is elmélkedtünk, most újra a volt WTCC-pilótát, a SEAT Eurocup idei versenyzőjét, egyben az MTVA Forma-1-szakkommentátorát kérdeztük arról, mi a helyzet a nyitófutam előtt.

"A Lotus járt a legrosszabbul, valójában mintha egy métert sem mentek volna, de továbbra is úgy gondolom, hogy a renault-s csapatok a motorjuk miatt szenvednek elsősorban, köztük a Red Bull is" - vetette fel Wéber a még mindig legérdekesebb kérdést, vagyis hogy hol tarthat a világbajnok istálló. Vetteléknél csak a Marussia és a Lotus ment kevesebb kört, köridőben is a mezőny utolsó harmadában voltak az RBR-ek Bahreinben. (A tesztek számszerű eredményeit itt böngészhetik.)

"90 százalékban a Renault hibája a gyengélkedés, az RBR Ausztráliára valószínűleg megoldja, amije még nem működik rendesen, azért nem is javultak a bahreini nyolc nap alatt sem, mert a legjobb megoldást keresték a problémáikra. A Renault-nál viszont nagy gond van az akkumulátorral, a turbóvezérléssel, a szoftverrel, vagyis a bajok gyökere a motorgyártónál található. A Red Bull nagyon lassú köröket ment, ahogy a többi renault-s istálló is, vagyis valószínűleg javarészt aksi, illetve ERS (az energia-visszanyerő rendszer, vagyis a felspécizett KERS) nélkül, leginkább azért, hogy legalább hajtsák a motort."

Furcsa lehet, de Lewis Hamilton Bahreinben, miután végzett, azt mondta, a Red Bull remek kocsi.

"Az ellenfelek dicsérték az RB10-est, ők azért már láttak pár autót maguk körül, és a Mercedes állítólag ki is számolta, hogy a kanyarokban tényleg nagyon gyors a gép. Viszont ez most jóval kevesebbet ér, mint az utóbbi években, a turbók érkezésével jelenleg a motor a lényeg. Majd persze kiegyenlítődik az egész, és visszaáll a szokásos helyzet, az aerodinamika fontossága, de a fejlesztések e korai szakaszában még a motorokon, illetve motorvezérléseken van a hangsúly" - vázolta a szezon egyik lényegét Wéber, vagyis hogy a turbó és a komplex energia-visszanyerés tényleg gyökeresen megváltoztatja a Forma-1-et, legalábbis egy időre. Eddig a motorok nagyjából egyformák voltak, legyen az Mercedes, Ferrari vagy Renault, most viszont nagyon is különbözőek, mindegyik mást tud, így hiába szuper egy kasztni, ha Renault van benne, nem fog menni.

"Motoroknál a Mercedes fölötte áll a Ferrarinak, a Renault csak a harmadik, és náluk az a kérdés, hogy egyáltalán valamelyik befejezi-e a versenyt. Ezt azért sosem gondoltuk volna. Már a rajtkísérleteknél kijött a motorok jelentősége, a Mercedesek rendben elindultak, a Ferrari is nagyjából, viszont a Renault már itt elakadt, a rajtgyakorlatoknál - pedig 100 km/órás sebességig csak a V6-os dolgozhat a szabályok szerint."

Bár a motorok közötti sorrend egyértelmű, a csapatok között ilyet felállítani sokkal nehezebb, valójában lehetetlen, mert nem látunk bele a kártyákba rendesen, illetve csak nagyon korlátozottan.

Vettel maga tolta vissza a Red Bull-Renault-t
Vettel maga tolta vissza a Red Bull-Renault-t

"Erősorrendet nem állítanék, nemigen lenne értelme, azt mondanám,az él környékén van a Mercedes és a Williams, illetve a Force India, majd a McLaren. A Ferrari a Mercedesek mögött lehet mintegy 3-4-5 tizedmásodperccel, de minden pálya- és körülményfüggő, gondolok itt például a hőmérsékletre. Ráadásul a Ferrari talán szándékosan sem ment jó időt, miközben a Williams meg akarta mutatni az új szponzorainak (Martini), mit tud az autó, a gyári Mercedes meg nem akarta hagyni magát, a legjobb Merci-motoros akart lenni. Van egy olyan érzésem is, hogy a mercedesesek közül a Force India altat, abban a kocsiban sok lehet, végülis két napot megnyert Bahreinben, méghozzá egymás utánit, nem rossz idővel, és a hosszú etapjai nagyon jók voltak."

Vagyis valóban előfordulhat, amiről már szóltunk a hétvége óta, hogy egy-két csapat hiába nem tudja az autója határait maga sem, blöfföl, és majd csak Melbourne-ben járatja csúcsra a kocsit.

Nico Rosberg
Nico Rosberg

Ami talán a legnagyobb lutri, az a megbízhatóság, mindhárom típusú motor, a Mercedes is sokszor lerobbant, az összes csapatával. A Williams Mercedese volt a legjobb egy leállással, de ki tudja, nem a szezonban lesznek-e kevésbé szerencsések.

"Megbízhatóságban ők sem voltak tökéletesek, minden csapatnak volt gondja az autójával, igazából csak Ausztráliában derülnek ki a dolgok. Meglepne, ha a Ferrari legelöl lenne, de ott megy majd valahol a Merci-motorosok között" - mondta Wéber.

Ami viszont a legérdekesebb lehet az egész szezonban, legalábbis az elején, hogy a hétvége három napja más-más erősorrendet mutathat.

Wéber ezt így vázolja: "Előfordulhat, hogy más lesz az időmérő és más a futam. Valaki egy-egy körön remekel, a kvalifikációt simán végigcsinálja, majd a versenyen szenvedni fog a rosszabb fogyasztás miatt, mivel csak hibátlanul működő ERS-rendszer segítségével lehet komoly időveszteség nélkül teljesíteni a távot, egyáltalán célba érni. Épp ezért sok kiesésre számítok, a mezőny mintegy 40%-a szerintem nem látja meg a kockás zászlót".

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?