Vége az óvodás Forma-1-nek

2014.06.20. 14:35
Megszüntetik a túlzott beavatkozást a karambolok megítélésénél, ezzel párhuzamosan úgyratárgyalják a nagy Massa-perez bukást, ami ráadásul újabb fontos kérdést vet fel az FIA-felügyelőkkel kapcsolatban.

Véget vetnek a Forma-1-es ütközések és koccanások túlellenőrzésének a Forma-1-ben, miután az eheti csapatfőnöki tanácskozáson felmerült, hogy a sok büntetés elriasztja a pilótákat az előzéstől, így csökkenti az F1 szórakoztatási értékét.

A szabályzat jelenleg kimondja, hogy Charlie Whiting versenyigazgatónak minden incidenst külön jeleznie kellett az FIA-felügyelők felé, amiben két autó összeért. Ezután a felügyelők eddig megvizsgálták az esetet, és döntöttek. A hétvégi Osztrák Nagydíjtól kezdve viszont Whitingnak csak akkor kell szólnia a bíráknak, ha a két koccanó/ütköző fél egyike feljelenti nála a másikat. Ha ilyen nem történik, a felügyelők szabadon választhatják meg, hogy foglalkoznak-e az esettel, vagy sem. Az FIA új direktívája szerint pedig az ellenőrző testület csak akkor fog beavatkozni, ha az egyik fél tisztán hibás, és nélküle a baleset könnyen elkerülhető lett volna. A lényeg tehát, hogy visszatérhet a versenybaleset fogalma a Forma-1-be, amikor mindkét fél egyformán hibáztatható, vagy épp egyformán nem.

Nem emiatt a változás miatt, de ennek szellemében pénteken újratárgyalják Felipe Massa és Sergio Perez legutóbbi, montreali futamon történt óriási balestét. Ugyanis kiderült, Montrealban egyik pilótát sem hallgatták meg az ilyenkor bevett szokás szerint, mert kórházban voltak kivizsgáláson. Nagyon úgy néz ki, a Force India nem is mutathatta be az összes telemetriai bizonyítékát pilótája védelmében, sőt, nem is beszéltek ők sem Perezzel, mielőtt a FIA beidézte volna az istálló képviselőit. Állítják, nem is számítottak arra, hogy nekik kell majd védekezniük. Mindezekért a FIA különleges engedélyt adott a Force Indiának, hogy Ausztriában bemutathassa bizonyítékait Perez ártatlanságára, illetve kihallgatják mindkét versenyzőt.

Ami persze igen érdekes procedúra, mert itt már mások az ellenőrök, mint Kanadában voltak. Nem Derek Warwick a pilótaküldött, és a másik két testületi tag sem ugyanaz, mint az előző nagydíjon, így teljesen mások fognak ítélkezni. Mégpedig Tom Kristensen, Le Mans- és túrakocsi-pilóta, illetve két másik személy - azaz a Massa-Perez eset egy újabb, igen fontos kérdést vet fel: nem kellene-e megfontolni állandó felügyelőket, akik utaznak futamról futamra, hiszen a helyzet abszurd, két hete döntött három ember, most pedig dönt másik három ember ugyanarról a kérdésről.

Kanadában Perezt hozták ki vétkesnek, ötrajthelyes büntetést kapott erre a futamra.

UPDATE: Az FIA péntek öt órára idézte be az összes felet, ám miután meghallgatta őket, nem változtatott korábbi ítéletén, így maradt az ötrajthelyes büntetés. A hivatalos indoklás szerint Perez azzal érvelt, hogy a 20.4-es cikkely szerint joga volt a teljes pályát használni védekezés közben, ám a stewardok szerint mindezt a fékezőzónában tette, ám a pályát teljes szélességében csak ez előtt lehet használni védekezésre, így nem volt joga behúzni Massa elé.