Jogsit se kaphat, már F1-est vezet

2014.08.20. 17:13 Módosítva: 2014.08.20. 17:13
A holland Max Verstappen 1997. szeptember 30-án született, az F1 történetének legfiatalabb pilótája lesz jövőre, 17 évesen. De nem veszélyes ilyen fiatalon bemutatkozni? Apja, Jos Verstappen is nagy tehetségnek indult, de az is maradt.

Kedden jelentette be a Toro Rosso, hogy jövőre náluk versenyez az akkor már tizenhét éves Max Verstappen, akit most mindenki szupertehetségnek kiáltott ki. Otthon még autót sem vezethetne, Hollandiában 18 éves kortól lehet jogsit szerezni, ő a Forma-1-ben fog vezetni.

Tényleg készen áll, vagy ugyanúgy jár majd, mint az apja? 

A jelenleg Forma-3-ban versenyző tizenhat éves pilóta a francia Jean-Eric Vergne helyére érkezik majd a csapathoz. A bejelentés után azt nyilatkozta, hogy gyerekkora óta az volt a célja, hogy bekerüljön az F1-be, úgyhogy valóra vált az álma. Egy 16 évest gyerekkorról beszélni hallani persze furcsa, úgyhogy mondjuk inkább úgy, kiskora óta ezt akarta.

Nem kezdte pedig korábban, mint a többiek, hétévesen kezdett gokartozni, tízévesen már belga és holland bajnok volt, tavaly, 2013-ban, nem sokkal tizenhatodik születésnapja után jöttek a Forma Renault és Forma-3-as tesztek. Majd az első F3-as szezon, idén.

Ilyen családi háttérrel nem is nagyon lehetett volna más pályája, apja, Jos Verstappen 107 F1-nagydíjon indult, a legjobb eredményeit első idényében, 1994-ben benettonosként, Michael Schumacher csapattársaként érte el, kétszer harmadik lett, először épp a Hungaroringen került dobogóra. Még nyolc éven át versenyzett, de a dobogó többé nem jött össze neki, a pontszerzés is csak négyszer. Max anyja is gokartozott, nagybátyja, nagyapja szintén autóversenyző volt. „A Verstappen név visszatérésével remélhetőleg sikerül felidéznem néhány emléket, és sok szurkoló is ott lesz majd a lelátókon" - mondta.

Sokak szerint a fiatal Verstappen F3-as eredményei igazolják, hogy helye van a Forma-1-ben, és nem fog kilógni a mezőnyből. Huszonhét futamból nyolc győzelmet szerzett a sorozatban, a pontversenyben második helyen áll a francia Esteban Ocon mögött, aki tizenhét éves, majdnem pont egy évvel idősebb a hollandnál.  

Max Verstappen a következő idényben az orosz Danyiil Kvjattal versenyez majd egy csapatban, aki egyébként minden idők hetedik legfiatalabb pilótájaként mutatkozott be a mostani szezon elején, 19 éves és 324 napos volt akkor.

Nincs elég tapasztalata, de a döntés jó

Apja, a korábbi F1-es Jos Verstappen sokáig bizonytalankodott, mire meghozták a végleges döntést az ügyben augusztus közepén, végül több hétnyi mérlegelés után mondtak igent a Red Bullnak, miközben más csapatok is érdeklődtek. 

„Az elmúlt hetek szürreálisak voltak. Egyfolytában tárgyaltunk, és annyi minden történt, folyamatosan azt kérdeztem magamtól, valóban ez a jó döntés? Nincs még túl korán? A következő hónapban lesz 17, és már útban van az F1-be. Nincs annyi tapasztalata, de jól átgondolt döntést hoztunk, és én ismerem a legjobban. Az emberek rá kell majd jönniük, Max gyorsan tanul"

- nyilatkozta kedden az idősebbik Verstappen. Azt is bevallotta, saját karrierjét áldozta fel fiáért, mert versenyezhetett volna még néhány évet, de amikor felismerte, Max mekkora teheség, inkább elsőszámú edzője és tanára lett. A kritikákkal sem spórolt, hajtotta, tapasztalataival igyekezett segíteni, tudja, nem mindig könnyű egy korábbi F1-es fiának lenni. 

A következő idényig azon lesz a hangsúly, hogy Max minél erősebb legyen fizikálisan, sokat gyakoroljon a szimulátorban, na meg hogy megtanulja azt, hogy nem ötfős, hanem jóval nagyobb stábbal kell együtt dolgoznia. Jos Verstappen azt is tudja, innentől kevesebb beleszólása lesz fia karrierjébe, de szeretne a Toro Rosso közelében mozgolódni, és segíteni. 

Normális dolog ez?

A korábbi F1-pilóta nyilatkozatából leszűrhető, hogy fia sikerét minden elé helyezte, és valószínűleg ezt Maxnak is idejébe telt felfogni, erre utalhat, hogy időnként neki sem volt könnyű. Nem egy olyan sportoló volt már más sportágakban is, aki saját karrierje csalódásait úgy igyekezett feledtetni, hogy gyerekéből élsportolót nevelt. 

Az eddigi legfiatalabb F1-es egyébként a spanyol Jaime Alguersuari volt, ő 19 évesen és 125 naposan állt rajzhoz először az F1-ben, Alonso és Vettel is tizenkilenc évesen mutatkozott be, a 17 év így nagyon korainak tűnik. Alguersuariból például nem lett semmi, elkallódott, két és fél szezon után kikerült a Toro Rossótól, ami őt is az F1-be hozta, és máshol nem kapott állást. Ma már inkább a mostanában induló Forma-E-ben próbálkozik, illetve kommentátor és DJ.

A BBC szakkommentátora, James Allen szerint néhány F1-versenyző lehet, hogy aggódni fog amiatt, hogy egy tizenhét éves fiatallal kell osztoznia a rajtrácson, mert veszélyforrást jelenthet tapasztalatlansága. 

Egy éve ilyenkor az orosz Szergej Szirotkinról beszélt mindenki, aki 17 évesen írt alá a Sauberhez, úgy volt, hogy idén, 18 évesen be is vetik. Az egészből semmi nem lett, még teszteken is csak nagyritkán ülhet az F1-autóba. Akkor egyébként a többi versenyző elfogadóan nyilatkozott, a legtöbben, például Alonso és Ricciardo is úgy vélekedett, ha lehetőséget akarnak adni neki, akkor nem túl fiatal.

Hockenheim 1994 - Jos Verstappen lángokban

A kis Verstappen tapasztalatlanságáról mondta a Toro Rosso-főnök Franz Tost, úgy látják, hogy a fiatal pilóta elég érett és mentálisan is erős, hogy ezen a szinten is helyt álljon. Azaz ők nem vélnek veszélyforrást a korában. „Jó látni, hogy a Red Bull Junior Program továbbra is nagy tehetségekre bukkan, és lehetőséget teremt számukra, hogy bemutatkozzanak az F1-ben" - tette hozzá Tost. 

Természetesen Verstappen is a Red Bull felfedezettje, ha beválik a Toro Rossónál, arra törekszenek, hogy a nagycsapathoz, az RBR-hez vigyék, mint tették azt Vettellel és az idén a világbajnokot verő, kétszeres futamgyőztes Ricciardóval, akik ugyanezt az utat járták be.

Kérdés, hogy mit látnak a Red Bullnál Verstappenben, mi az, ami benne megvan, de például az egy évvel idősebb, ugyanannyit nyerő Oconban nincs. Lehet valami, ami miatt őt favorizálják, és minden ki is derülhet, akár már jövőre, ha azonnal bizonyít.

Jos Verstappen legnagyobb F1-eredménye a túlélt hockenheimi tűz

A 90-es évek elején Hollandiában Jos volt az, aki napjainkban Max, a nagy tehetség, aki az F1-be érhet. Miután megnyerte a német F3-as bajnokságot és több nemzetközi versenyt a kategóriában, a Benetton, ami akkor Michael Schumacherrel a vb-címért ment, szerződtette is a 94-es szezonra, tesztpilótának. Flavio Briatore csapatfőnök nagy jövőt jósolt neki, és amint tehette, be is ültette a német állandó csapattársa, JJ Lehto helyére. Először azért, mert a finn megsérült, majd azért, mert nem teljesített elég jól. Jos Verstappent persze Schumacher megsemmisítette, a 22 éves - akkoriban ez különösen fiatal F1-bemutatkozásnak számított - hamar elveszítette az önbizalmát. Két harmadik helyet tudott összehozni, egymás után, a Hungaroringen, majd Spában, ám az utolsó futamokra Briatore már lecserélte a tapasztalt Johnny Herbertre. Jos karriejének csúcspontja így a hockenheimi tűzeset marad, amikor a Német GP egyik tankolásánál rágyulladt a kifröccsenő benzin. A lángokat gyorsan eloltották, Jos Verstappen orra hegye égett csak meg kicsit, de az esemény és az arról készült szenzációs fotók - rövid időre - világhírűvé tették. A Benetton 94 végén meg is vált tőle, közel 10 szezon alatt utána indult a Simteknél, az Arrowsnál, a Stewartnál, a Tyrrellnél, a Hondánál és a Minardinál, ám a dobogó közelébe csak egy negyedik hellyel került, és pontot is csak négyszer szerzett 2003-as búcsújáig. 107 futammal és hét pontszerző hellyel fejezte be a Forma-1-ben.