Az elnök önmagát, embere a Ferrarit csinálta ki

2014.09.09. 17:02
Vélemény: Luca di Montezemolo azért fog bukni, mert nem tudta levezényelni a Ferrari posztschumacheres átállását, pontosabban mert túl sokáig bízott egy emberben, akiben egyáltalán nem szabadott volna. A helyreállítás se könnyű nem lesz, se rövid.

Fantasztikus eredményeket ért el Luca di Montezemolóval a Ferrari nem csak üzleti téren, de a versenypályán is, ám hét éve valójában nem nyert semmit, és az anyacég FIAT elnöke kiborult.
Montezemolo a 80-as évek végén került hatalomra, és mintegy tíz év alatt vezette győzelemre a Ferrarit a Forma-1-ben. 2000 előtt több mint 20 évig nem volt világbajnok senki Ferrarival, aztán zsinórban öt vb-t nyertek vele.

Schumacher 2006 végén nyugdíjba ment - hogy küldték-e, azt most hagyjuk -, vele lépett le Ross Brawn, a technikai és taktikai zseni, majd egy évvel később, 2007 végén az egész projektet összehangoló csapatfőnök, Jean Todt. És minden elkezdett szétesni.

A világhírű, túlnyomórészt külföldi szakemberek helyére többnyire olaszok jöttek, olasz lett az istálló feje is, Stefano Domenicali. Egyedül a pilóták közül igazolták le újra a legjobbat, Fernando Alonsót, aki 2010 óta próbálja fellendíteni a csapatot - sikertelenül. Egy ember ezt képtelen megtenni.

Domenicali sorozatos ballépéseit a legnagyobb nyugalommal nézte Montezemolo, még akkor is, amikor már mindenki látta, hogy fejétől bűzlik a hal, Domenicalit el kellene küldeni, mert baj lesz.

Nem történt meg, ráadásul Domenicali még egy technológiai reformot is levezényelhetett, az átállást a szívóról a turbómotorkra, ami a Forma-1 utóbbi jó 20 évének legnagyobb megújulása. Az eredmény szemmel látható: a Mercedes és a Renault mögött a Ferrarié a leggyengébb turbómotor, a németek 10-szer nyertek vele, a szezon előtt temetett franciák is már háromszor, az olaszok egyszer sem.

Domenicali számtalan embert rúgott ki maga alatt és számtalan újat igazolt, miközben ő - Montezemolónak hála - mindvégig a helyén maradhatott. Végül hivatalosan önszántából mondott le idén áprilisban, mikor néhány futam után egyértelművé vált, hogy a Ferrari a turbóversenyt is bebukta.

A Ferrarit hat éve félrevezetik, és a helyzet mára addig jutott, hogy ezt nem lehet majd pár hónap alatt helyrehozni. Jó döntésekkel manapság gyorsabban lehet fejlődni, mint a múlt század Forma-1-ében, de az akkori húszéves nyeretlenségből máris hét évnél tartunk. Bárki jön az istálló élére, iszonyú nehéz dolga lesz, mert sem az autó, sem a motorja nem jó, sőt, a csapatfelépítést is át kell alakítani, és nem egy szakértő agyra van szükség.

Közel állunk hozzá, hogy 10 év teljen el két Ferrari-világbajnok között, és a helyzet annyira súlyos, hogy a majdani új elnök, illetve csapatfőnök, ha az is lesz, valószínűleg az évtizednyi kihagyást is aláírná.

Montezemolo összességében képtelen volt levezényelni a korszakváltást a csapatnál, túlontúl sokáig bízott egy alkalmatlan emberben, akinek még szabadkezet is adott - ebbe fog most ő is belebukni.