Gyárfás
18 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

Rekord: máris félreértés van a rádiótiltásból

2014.09.12. 14:25

Csütörtöktől korlátozza tiltásszerűen a rádióüzeneteket a Forma-1-ben az FIA, pénteken már meg is van belőle az első félreértés. A jövő hétvégi, szingapúri futamtól tilos a boxból olyan információkkal segíteni a rádión a pilótát, ami az ő vagy autója teljesítményét növeli - ezt teljesen világosan megírta Charlie Whiting FIA-igazgató az istállókhoz eljuttatott iránymutatásban. Leszögezte, azt a szabályt fogják nagyon keményen betartatni, hogy "az autót a versenyzőnek egyedül és segítség nélkül kell vezetnie".

Erre másnap a Mercedes-főnök Toto Wolff - természetesen - legelsők között reagált egy sajtóközleményben, méghozzá így: "Ez egy összetett és ellentmondásos döntés, ami komoly erőfeszítés elé állítja a csapatokat, hogy kitalálják, hogyan tudnak ezt megkerülve dolgozni".

Az osztrák menedzser angolul a "work around it" kifejezést használta, ami szó szerinti fordításban azt jelenti, körülötte dolgozni. Ha így értette, akkor sem használhatott volna szerencsétlenebb kifejezést.

De ezt még tudta fokozni is: "A direktíva még nem elég tiszta, elkerülhetetlen, hogy vita legyen belőle, vagyis további felvilágosításra van szükségünk, hogy a tiltás a versenyprocedúrára vonatkozó utasításainkat mennyire érinti, különösen a rajt előtt".

Az FIA egyik szóvivője megerősítette, pont ez az, amire le akarnak csapni, a gumikat, fékeket, váltót érintő tanácsokra. "Semmi ilyesmi nem megengedett, pont ezek azok, amik szabályellenesek" - idézte a szövetségi szóvivőt az Autosport. Ezek teljesen ellentétesek az alaptétellel, vagyis hogy a pilótának egyedül kell boldogulnia a kocsiban.

Világos, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy a versenyzőt a szerelők magára hagyják az autójával az aszfalton a rajt előtt, nem lehet sehogy rádión keresztül a depóból segíteni neki.

Olyanokat lehet mondani, hogy mikor jöjjön kerékcserére, milyen a forgalom előtte/mögötte a pályán, veszélyhelyzet esetén lehet - sőt kell - neki szólni. Szabályos a csapatutasítás is, vagyis szabadon lehet utasítani a versenyzőket, hogy engedjék el egymást.

Nem szabad viszont olyan információt adni, amivel a pilóta az autó beállításait tudja módosítani - mondjuk a kormány gombjait kapcsolgatva -, nem szabad a fogyasztására figyelmeztetni, illetve arra igen, hogy fogyóban a benzin, de azt már tilos közölni vele, mit kell ehhez átállítania a gépen. Nem lehet tudatni vele a szektoridőit, illetve hogy ezek milyenek az ellenfelekéhez képest, szabálytalan olyasmivel segíteni, hogy hol veszít időt, és hogyan módosítson a vezetési stílusán. Arról sem lehet tájékoztatni, milyen állapotban vannak a gumijai. És - nem csak Toto Wolff miatt -, mindez már a felvezető körön tilos, mint az a rádión át eddig megszokott javaslathalmaz is, hogy mit hogyan állítson be, hogy a lehető legjobban rajtolhasson.

Az FIA minden boxból érkező üzenetet hallgatni fog, és ki tudja szűrni a kódolt adatok nagyrészét is. Meg lehet próbálni átjátszani a rendszert virágnyelvvel, de ha nem sikerül, az illető csapatot feljelentik a versenybíráknál, ami a pilótát fogja büntetni, akár stop and go-kiállással is - részletezte a szóvivő.

Idén a Mercedesnél voltak a leggyakoribbak az ilyen üzenetek, a Hamilton-Rosberg harcnak része volt a rivális szételemzése akár menet közben is, mindent tudni akartak és meg is tudhattak a másikról, saját és a másik autójáról is. Ennek most vége.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!