Massa: Balhé lesz a rádiótiltásból

2014.09.18. 17:19

A Szingapúri GP sajtótájékoztatóján hat pilóta volt a vendég, Kimi Raikkönen, Marcus Ericsson, Sergio Perez, Adrian Sutil, Jean-Eric Vergne és Pastor Maldonado, a téma pedig csak és kizárólag a hétvégétől életbe lépő rádiótiltás volt. Egyikük sem izgulta túl a dolgot, egyedül Perez jegyzett meg annyit, hogy talán nem szezon közben kellett volna bevezetni, de mind egyetértettek abban, hogy megoldják a rájuk váró feladatokat, és nem lesz gond. Bernie Ecclestone-t is megkérdezték az ügyről, szerinte a pilóták örülnek, hogy megszabadulnak sok külső kommenttől.

Felipe Massa viszont nem így gondolja. A Williams minisajtótájékoztatóján kifejtette véleményét, szerinte nem vezet jóra a FIA gyors és drasztikus lépése, vagyis hogy kvázi semmilyen autóhoz fűződő információt nem lehet közölni a pilótával menet közben.

"Ha minden így marad, nagy harc lesz a holnapi pilótabrífingen. Nekem vicces, hogy ilyesmit egyik pillanatról a másikra változtatnak meg. Lehet, hogy azért léptek ilyen gyorsan, mert túl sokat beszéltek az idősebb versenyzőkkel" - próbált humorizálni a brazil, csak ugye ő épp az idősebb versenyzők egyike, és ugye nem helyesli a döntést.

A többszörös futamgyőztes állítja, vészhelyzetekhez vezethet az információhiány: "Néhány területen rendben van a változtatás, ha nem mondhatják, hogy túlhajtod a gumit, az nem probléma, de sok minden van az autón, amit ha nem csinálsz meg, akkor például túlmelegszik a fék, és tűz üt ki. Vagy baleset lesz belőle".

Massa szerint a mostani motorok, kiegészülve a két energia-visszanyerő rendszerrel túl bonyolultak ahhoz, hogy a versenyzők egyedül biztonságosan kezelni tudják azokat.

"Nagyon komplikált motorrendszer van ezekben az autókban, amiket nem a pilóták irányítanak. Láttuk, hogy Hamilton autója is kigyulladt (a Hungaroringen), ilyesmi előfordulhat, ha nem a megfelelő beállításokat használod. Ez nem a vezetés része, ez a bonyolult beállítások miatt van."

A rádiókorlátozás alapját az adja, hogy az F1-szabályzatban benne van, hogy "egyedül és segítség nélkül" kell vezetni a kocsikat, ami idén valójában nem így van. A mérnökök folyamatosan segítenek, tekerd ezt, tekerd azt, állítsd erre/arra.

A pilótatanácskozás pénteken, a szabadedzések után van, ez Szingapúrban meglehetősen későn lesz, mert a futam villanyfényes, minden esemény este kezdődik. Európai idő szerint persze délután, vagyis mi pénteken lefekvés előtt már tudhatjuk, mire jutottak Massáék Charlie Whiting versenyigazgatóval és FIA-képviselővel, aki az új tiltásokat kezdeményezte.

Lehet, hogy minden megy tovább a korlátozások szerint, de láttunk már olyat is, hogy a FIA visszakozott, és későbbre halasztotta a tiltás életbe lépését, előfordult, hogy a következő szezonra.

Massa kiemelt még egy dolgot, hogy azok a csapatok, amiknek nagy digitális kijelzőjük van az autó kormányán, előnyben lesznek, mert sok információ automatikusan megjelenik a pilóta orra előtt. A Williamsnek nem ilyen kormánya van, a Mercedesnek igen, vagyis Massa úgy gondolja, a tiltás őket még inkább sújtja, az amúgy is nyerő merciseket segíti.