Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kamu lehet a 2015-ös Koreai Nagydíj

2014.12.05. 13:43

Nemcsak a szakírókat, de még az F1-csapatokat is meglepte az FIA szerdai bejelentése, miszerint jövőre 21 futammal terveznek, köztük egy dél-koreaival is. Persze emiatt egyből elindult a racionális számolgatás, amiből lényegében csak az hozható ki, hogy

ez a nagydíj csak papíron létezik.

Magába az előzetes versenynaptárba is csak egy kis csillaggal került be, jelezve, hogy még nincs minden leegyeztetve a szervezőkkel, így az sem derült ki, hogy a Mokpo versenypályán rendeznék-e, vagy a már egy ideje emlegetett szöuli utcai futam valósulna-e meg.

Az előbbit egyetlen csapat sem kedveli, vagyis biztos nem élvezne túl nagy támogatást, ha oda vinné az F1 a váratlanul bepréselt versenyt, míg az utcai futamra a papírmunka miatt nincs sok esély. Egy ilyen futamhoz rengeteg engedély kell, a koreai bürokrácia pedig nem a gyorsaságáról híres, ráadásul még semmi sem áll a kiszolgálólétesítményekből, így egyetlen olyan épület sem, amit használhatnának a versenyfelügyelőség és csapatok.

Az eddigi tapasztalatok alapján egy ilyen, a boxutcához tartozó részleg felhúzása nagyjából egy év. Az olyan változtatásokat, mint a kerítések, a lelátók, pedig már februárban el kellene kezdeni megépíteni. Vagyis a májusi időpont több, mint gyanús.

Mint ahogy a május 3-i dátum is. Ez ugyanis mindössze egy héttel van a barcelonai Spanyol Nagydíj előtt, már pedig ennyi idő alatt képtelenség logisztikailag megszervezni a költözést, hiszen 9600 km-ről beszélünk még légvonalban is.

Ha megnézzük a 2014-es naptárat, jól látható, hogy a nagyobb távolságok között mindig bő kihagyással dolgozott az F1, nem véletlenül. Sanghajból három hét alatt mentek át Barcelonába, a kanadai futam előtt és után is két héttel volt csak verseny, ahogy Monzából is két hét alatt mentek át a csapatok Szingapúrba. Egyedül a Szuzuka-Szocsi egy hetes út hasonlítható a jövőre tervezetthez, de az is csak 7900 km volt.

A kulcs az, hogy bekerült a naptárba

A BBC belsős információi szerint nagyon egyszerű a megfejtés, sőt igazából minden kérdésre ugyanaz a válasz: mindössze annyi, hogy Korea szerepel a naptárban. A 2015-re elfogadott szabálykönyvben ugyanis úgy fogalmaznak (egészen pontosan a 28.4-es cikkelyben), hogy ha az eredetileg tervezett hivatalos versenynaptárban 20 futam szerepel, akkor minden versenyző csak négy motort használhat büntetlenül az idény során, ám ha a versenyek száma 20 fölé megy, már ötöt.

És ez akkor is így marad, ha menet közben – bármennyi – versenyt törölnek az előzetes tervből, és jelenleg úgy fest, hogy Dél-Koreával eredetileg terveznek. Ez pedig fontos engedmény lehet a csapatoknak, hiszen az energiavisszanyerő-rendszerekkel megbonyolított turbómotorok nem biztos, hogy kibírnak átlagban öt versenyt, és az a plusz egy is nagyon sokat jelenhet az idény során – főleg, hogy idén 19 versenyre volt 5 erőforrásuk. Ehhez viszont még a március 15-i Ausztrál Nagydíj idején szerepelnie kell a koreai futamnak a naptárban.

A váratlan bejelentés pedig még a helyeiket is meglepte. A koreai szervezőbizottság egyik tagja úgy nyilatkozott a francia AFP hírügynökségnek, hogy a szerdai bejelentés előtt senki nem szólt nekik arról, hogy készülniük kellene bármire is.

„Az FIA csak bejelentette, holott mi már korábban is jeleztük az aggályainkat a 2015-ös rendezés kapcsán.”