A Red Bull jön, Ferrari oké, de mi lesz a Hondával?

2015.02.26. 00:39
Nem sok idő maradt a felkészülésre az utolsó két Forma-1-es teszt között, mindössze három nap pihenő után csütörtöktől újra futnak a kocsik Barcelonában. Van, ami már kiderült, de jóval több a kérdés, de így is tippeltünk egy sorrendfélét az első futamra. Vasárnapig kiderül, mennyivel lesz pontosabb a kép a nyitófutamra.
  1. nap - Kimi Raikkönen pole-időt ment, de Maldonado még jobbat
  2. nap - Ricciardo 1 századdal verte Raikkönent
  3. nap - Újra cikiben a McLaren-Honda
  4. nap - Az első jel a Mercedestől

Két teszt között vagyunk néhány napig a Forma-1-ben: Barcelonában vasárnap zárult le a második gyakorlás, de csütörtökön már indul is a következő, ez lesz az utolsó, ami után ki kell okoskodnunk, hogy állnak az erőviszonyok a mácius 15-i első futam, az ausztrál nagydíj előtt.

A dolog roppant nehéz, mert van ötféle gumi, bármennyiféle üzemanyagmennyiség, ráadásul az aszfalt hideg, annyira, amennyire valószínűleg egyszer sem lesz a versenyszezonban. (Volt 13 fok is.)

Megkönnyíti viszont a dolgunkat, hogy van egy Mercedes, amiről az első teszt után csak 99 százalékos biztonsággal sejtettük, hogy jócskán kiemelkedik a mezőnyből, ám a hétvégén hozzácsaphattuk a maradék egy százalékot is.

Barcelonai teszt, február 19-22., összesített időlista

1.  Romain Grosjean   Lotus-Mercedes        1m24.067s           4   SS (szuperlágy gumi)
 2.  Nico Rosberg      Mercedes              1m24.321s  +0.254s  4   M (közepes)
 3.  Pastor Maldonado  Lotus-Mercedes        1m24.348s  +0.281s  3   SS
 4.  Daniel Ricciardo  Red Bull-Renault      1m24.574s  +0.507s  2   S (lágy)
 5.  Kimi Raikkonen    Ferrari               1m24.584s  +0.517s  2   S
 6.  Felipe Massa      Williams-Mercedes     1m24.672s  +0.605s  2   S
 7.  Sergio Perez      Force India-Mercedes  1m24.702s  +0.635s  2   SS
 8.  Max Verstappen    Toro Rosso-Renault    1m24.739s  +0.672s  3   SS
 9.  Lewis Hamilton    Mercedes              1m24.923s  +0.856s  2   M
10.  Daniil Kvyat      Red Bull-Renault      1m24.941s  +0.874s  4   S
11.  Felipe Nasr       Sauber-Ferrari        1m24.956s  +0.889s  4   SS
12.  Valtteri Bottas   Williams-Mercedes     1m25.345s  +1.278s  4   S
13.  Carlos Sainz Jr   Toro Rosso-Renault    1m25.604s  +1.537s  4   SS
14.  Fernando Alonso   McLaren-Honda         1m25.961s  +1.894s  2   S
15.  Jolyon Palmer     Lotus-Mercedes        1m26.280s  +2.213s  2   S
16.  Sebastian Vettel  Ferrari               1m26.312s  +2.245s  4   S
17.  Marcus Ericsson   Sauber-Ferrari        1m26.340s  +2.273s  3   S
18.  Nico Hulkenberg   Force India-Mercedes  1m26.591s  +2.524s  4   S
19.  Pascal Wehrlein   Force India-Mercedes  1m27.333s  +3.266s  3   M
20.  Jenson Button     McLaren-Honda         1m28.182s  +4.115s  1   M
21.  Pascal Wehrlein   Mercedes              1m28.489s  +4.422s  1   H (kemény)
22.  Susie Wolff       Williams-Mercedes     1m28.906s  +4.839s  1   M

Rosberg csak két tizeddel volt lassabb a legjobbnál, ám körönként két másodperccel lassabb gumin. Ráadásul azt mondta, hogy nem is volt igazán nagy szám, akadtak már jobb napjai is a kocsiban most az előszezonban.

A Mercedes tehát ott van a legelején, még akkor is, ha még mindig csak a megbízhatóságát igyekszik javítani. Sikerrel teszi ezt is, Barcelonában alig volt autóproblémájuk, töredéke a jerezinek.

Ami megelőzte őket, az a Lotus-Mercedes volt, Romain Grosjeannal a kormánynál és szuperlágy gumikkal a kerekeken. A brit csapat egyértelműen a hírverésre megy, kevés benzin, gyors gumi, gyors idő, így nyert meg a négyből három tesztnapot, a másik kettőt Pastor Maldonadóval.

Csapatonként a megtett kör/táv a négy nap alatt

1. Mercedes, 446 laps - 2,076 km
2. Red Bull-Renault, 418 laps - 1,945 km
3. Toro Rosso-Renault, 411 laps - 1,913 km
4. Williams-Mercedes, 407 laps - 1,894 km
5. Lotus-Mercedes, 361 laps - 1,680 km
6. Ferrari, 345 laps - 1, 605 km
7. Sauber-Ferrari, 318 laps - 1,480 km
8. Force India-Mercedes, 304 laps - 1,415 km
9. McLaren-Honda, 124 laps - 577 km

Kell a pozitív sajtó, miután tavaly a tökutolsók közé estek vissza. Az új autó nem csak klasszisokkal szebb, de klasszisokkal jobb is, nagyon bejönni látszik, hogy dobták a Renault-t, és a Merci az idei motorszállítójuk. Hogy futamon mit tud majd a gép, kérdés, de az biztos, hogy sokkal többet, mint a tavalyi.

Nagyot léptek előre az első teszt óta, de akik még nagyobbat, a Renault és csapatai, a Red Bull és a Toro Rosso. Gyorsaságuk még lutri, egyelőre nem jó jel, hogy Daniel Ricciardo lágy gumin is lassabb volt Rosbergnél, de az felemelő érzés lehet, hogy tudtak köröket menni, egymás után sokat is. A Renault, noha már elkezdett reklamálni, úgy kapta össze magát a két teszt között, mint tavaly az utolsó teszt és az első futam között, ami biztató. Akkor Ricciardo a semmiből állt dobogóra, igaz, később elvették a második helyét.

A Ferrari folytatta jerezi formáját, csak ment és ment, Raikkönennel is és Vettellel is. A finn és Ricciardo legjobbja közel azonos, ráadásul ugyanolyan gumin, így azt feltételezhetjük, hogy a Ferrari olyan gyors, mint a Red Bull – ha tényleg, az nagy ugrás lenne az olaszoktól.

Pilótánként a megtett körszám

1.  Max Verstappen    223  
 2.  Daniil Kvyat      216  
 3.  Daniel Ricciardo  202  
 4.  Lewis Hamilton    201  
 5.  Nico Rosberg      197  
 6.  Carlos Sainz Jr   188  
 7.  Sebastian Vettel  181  
 8.  Valtteri Bottas   178  
 9.  Pastor Maldonado  173  
10.  Marcus Ericsson   166  
11.  Kimi Raikkonen    164  
12.  Pascal Wehrlein   161 
13.  Sergio Perez      155  
14.  Felipe Nasr       152  
15.  Felipe Massa      143  
16.  Romain Grosjean   111  
17.  Susie Wolff       86   
18.  Fernando Alonso   79   
19.  Jolyon Palmer     77   
20.  Jenson Button     45   
21.  Nico Hulkenberg   36  

Megelőznék például a Williams-Mercedest, ami tavaly verte őket a világbajnokságban, ám most egy nagyon picivel elmaradt mögöttük. Összességében a Red Bull, a Ferrari és a Williams nagyjából egyformának tűnik, azaz a Mercedes mögötti második helyért egyelőre nagynak tűnik a harc. Hozzájuk csatlakozhatna a Lotus is, de ezzel még várjunk, ha megcsinálnák, az szuperugrás lenne, így inkább azt mondanánk, ők azért kicsit hátrébb vannak.

Talán talán jobbak lehetnek, mint a Toro Rosso, és ez nagy szó, a mini Red Bullt a tinédzser Max Verstappen húzta Barcelonában, a srácot nagyon dicsérte a mérnöke, nem is véletlenül. Rengeteget ment, hiba nélkül, top10-es idővel.

A Sauber lehet a következő a sorban, ami Jerezben még nagyon villogott, ám Barcelonában helyére kerülni látszik. Felipe Nasr a szuperlággyal sem jutott a tízbe, és a kocsi elég sokszor megállt kisebb problémákkal. Az előző évi katasztrofális, pont nélküli szezonjuknál előrébb lépnek, de túl sok siker idén sem várható tőlük.

Ha lenne autójuk, írhatnánk és beszélhetnénk a Force Indiáról is, de ők még Barcelonába is csak a tavalyi kocsijukat tudták elhozni, az meg, hogy az mit tud, szinte teljesen érdektelen.

Szerdán mutatták csak be az újat, ami péntekre ér le Barcelonába, vagyis a hétvégén képet kaphatunk a Force India-Mercedes 2015-ös képességeiről is.

A jelenlegi erősorrend, tippjeink:

1. Mercedes
2-4. Ferrari/Red Bull/Williams
5-6. Lotus/Toro Rosso
7. Sauber
8-9. McLaren/Force India

És akkor jöjjön a McLaren-Honda. Jerezből nem sok jóval távoztak, Barcelonában jobban folytatták, az első nap feléig minden remekül ment, Button jött előre az időlistán, az autóval lehetett rendesen hajtani. Akkor viszont az E-visszanyerőrendszerben egy szelep véget vetett a napjának.

Motoronként megtett táv

1. Mercedes, 1,518 kör - 7,066 km (4 csapattal)
2. Renault, 829 - 3,858 (2)
3. Ferrari, 663 - 3,086 (2)
4. Honda, 124 - 577 (1)

A Hondát nem érte meglepetésként a probléma, szombatra várták az áttervezett, új szelepet, illetve motort, és mivel tudták, hogy a gond bármikor visszajöhet, a péntekre is beosztott Button helyett Alonsót ültették be másnap.

Alonsónak mázlija volt, a lappangó hiba miatt visszafojtott autóval 60 kört tudott megtenni, egész gyors időt futott, összesítve a 14.-et, lágy gumin, ami alig két másodperccel lassabb Grosjean szuperlágyas rekordjánál. Szombaton aztán újra beütött a krach, az új szelep tönkrement Button alatt 21 kör után. Vasárnap Alonso kezdett a McLaren-Hondában egy régi szeleppel, és a 21. körben balesetet szenvedett, mentő vitte el, a McLaren félbe is szakította a napot délben, Buttont sem ültette be délután.

A legtöbb kör egyhuzamban gumitípus szerint

Szuperlágy - 5 kör Felipe Nasr; Sergio Perez; Pascal Wehrlein
Lágy - 16 Valtteri Bottas
Közepes - 24 Max Verstappen
Kemény - 27 Valtteri Bottas

A mérlegük tehát négy nap, 124 kör, ebből Alonsóé 59 péntekről, összesítve a 14. idő. Reálisan viszont ez olyan, mint a többieknek egy nap, így a McLaren-Honda valójában egynapi munkával számolhat el, ami összesen 10 nap motortesztelés - kettő tavaly évvégén, négy Jerezben - nagyon vékony.

Összevetés

2014-es leggyorsabb kör a Spanyol GP időmérőjén, Barcelonában - 1:25.232, L. Hamilton
2015-ös barcelonai teszt leggyorsabb köre (4 nap után) - 1m 24.067 R. Grosjean

Button mégis optimista, úgy érzi, az autó sebessége megvan, ha a motort megbízhatóvá tudnák tenni, az év végén már futamgyőzelemre mehetnének. Ez persze hurráoptimizmusnak hangzik, pontosan az lesz az utolsó négy nap teszt egyik kérdése, hogy meddig tudnak felfejlődni a március 15-i nyitófutamra.

Amit meg akarunk tudni a záróteszten:

  • Mire képes a McLaren-Honda?
  • Mennyire valósak a Lotus körei?
  • Mennyivel van a Mercedes az RBR/Ferrari/Williams hármas előtt?
  • Mi lehet a pontos sorrend a fenti trió között?
  • Milyen lesz a Force India új autója?

Szerdán derült ki, hogy a McLaren saját kezébe veszi a szelepügyet, és magának gyártja le az alkatrészt, amíg a Honda el nem készül a hosszabb távú megoldással. Ez a probléma állítólag a többieknek – Renault, Ferrari – is sok nehézséget okozott egy éve, amikor elindult a turbóéra.

Az utolsó tesztnapokon is sok titkolózás várható, de legalább a Williams már előre bejelentette, hogy meg fogja mutatni, mit tud, ugyanis csak most veti be azt az alkatrészcsomagot, amit az Ausztrál Nagydíjra tervezett. Az update-elt autóval elméletileg gyorsulniuk kell, így fel kellene zárkózniuk a Mercedes mögé. Valószínűleg a Red Bullnak és a Ferrarinak is lesz erre válasza.