Arnold, Levente
17 °C
32 °C

Ecclestone megtalálta a megoldást az F1 minden kínjára

2015.04.16. 17:37

Újra elővette a motorkérdést a Forma-1-ben Bernie Ecclestone, amikor a Gazzetta dello Sportnak adott interjújában azt mondta, ha megszabadulnak a turbómotoroktól, minden jó lesz, növekszik az érdeklődés az F1 iránt, és megoldódnak a csapatok anyagi gondjai is. A varázsszavak: V8 és 1000 lóerő.

Utóbbi az év elején felmerült, megvalósítására 2017-re van is esély, de Ecclestone sokkal többet akar, mégpedig:

"Vissza kell térni az ésszerűbb költségű motorokhoz, mielőbb közbe kell avatkoznunk emiatt. Csak elő kell vennünk a régi V8-asainkat, és átalakítani őket 1000 lóerőssé. Visszajönnének a nézők, a show és a szponzorok is."

Ecclestone egyértelműen a nagyon bonyolult hibrid rendszereket teszi felelőssé azért, hogy tavaly csökkent az F1 nézettsége, ahogy sokak szerint, szerinte is túl bonyolultak a motorrendszerek.

"Az F1 nem csak technológia, hanem élvezet is. Gondolnunk kell arra, aki megveszi a jegyet, kiül a tribünre, és nagyszerű sportlátványosságra kíváncsi. Így megy körbe a pénz. A nép megveszi a jegyet, a rendezők kifizetnek minket, mi meg továbbítjuk a pénzt a tévés jogdíjakkal együtt a csapatoknak. De ha a nézőszám csökken a tévé előtt és a helyszínen is, akkor abból probléma lesz."

Ecclestone már Bahreinben van, a hétvégi futam helyszínén
Ecclestone már Bahreinben van, a hétvégi futam helyszínén

A nagyfőnök újabb világmegváltó javaslatai azért is furcsák, mert a csapatok és a motorgyártók abban megegyeznek, hogy semmi sem lenne drágább, mint a véres verejtékkel kifejlesztett technológián változtatni, még ha a 2013-ig használt V8-as szívómotorokhoz is térnének vissza.

Az 1000 lóerőt a turbókkal tervezték év elején, de a jelenleg legjobban szenvedő Renault ágállt ellene a legjobban, mert már a mostani, mintegy 850 lóerő növelése is jelentős többletköltséget eredményezne. Képzelhetjük, mennyibe kerülne kicsiholni ugyanezt a V8-asokból.

Arról nem beszélve, hogy a csapatoknak az autókat is át kellene tervezniük drasztikusan - két év után ismét, mert a mostani turbók helyére nem lehet egyszerűen beszerelni a szívómotorokat. Változtatni kellene a tank méretén, és egyszerűen a kasztni minden pontján, ugyanúgy, ahogy változtatni kellett, amikor 2014 elején bejöttek a turbók.

Ecclestone viszont, úgy tűnik, mindent komolyan gondol, mert azt mondta, mielőbb leül a Ferrari-főnök Sergio Marchionnéval, hogy csinálják vissza a régi motorszabályokat. Azért vele, mert a Ferrarinak joga van megvétózni mindenféle motorokra vonatkozó előírást, és amikor kitalálták, a Ferrari turbóellenes volt. Ennek ellenére az akkori elnök, Luca Di Montezemolo belement a turbókba. Tavaly őt leváltották, Ecclestone így talán abban reménykedhet, hogy Marchionne más véleményen van, csakhogy ő is üzletember, és tisztában van a visszaállás többletköltségeivel. Arról nem beszélve, hogy a Ferrari három hete megnyerte első versenyét az új érában, és egyértelműen feljövőben van.

Jelenleg 2016-ra kőbe vannak vésve a motorra vonatkozó előírások, 2017-től viszont még megszavazhatnak a csapatok módosításokat.