További Forma-1 cikkek
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
- Max Verstappené a Red Bull 100. pole-pozíciója
- Norris már a rajtot követően nem volt versenyben, Verstappen újabb győzelmet zsebelt be
Csütörtökön Londonban összeült a Forma-1-es stratégiai csoport, vagyis az istállók képviselői, az FIA képviselői és Bernie Ecclestone, hogy megvitassák, milyen reformokkal lehetne feldobni a jelenleg kínlódó sorozatot. A csapatok közül csak a Ferrari, a Mercedes, a McLaren, a Red Bull, a Williams és a Force India volt jelen, a többiek nem lehetnek tagjai a stratégiai csoportnak.
Az Autosport szerdán arról írt, hogy
eget rengető döntések születhetnek,
mert az FIA, azaz Jean Todt elnök és magát a Formula One Group-ot képviselő vezér, Ecclestone szövetkezni fog, keresztülviszik azokat a konkrét szabályváltoztatásokat, amiket ők akarnak. (6-6-6 szavazata van a FIA-nak, a FOM-nak és a hat istállónak, így mindent el lehet érni.)
Ezek után csütörtök este már arról jött hír, hogy semmilyen konkrét javaslat nem született a módosításokkal kapcsolatban, de majd pénteken az érintettek kiadnak egy közleményt, és abban benne lesznek a részletek.
Délután ez meg is érkezett, íme:
Változtatások
2016-ra:
- szabadon választható a négyféle száraz Pirelli-gumiból kétféle az egész versenyhétvégére
2017-re:
- gyorsabb kocsik: 5-6 másodperccel jobb köridők aerodinamikai revolúcióval, szélesebb gumikkal és tömegcsökkentéssel.
- a tankolás újrabevezetése
- magasabb fordulatszámú és hangosabb motorok
- agresszívabb kinézetű autók
Ebből konkrét a választható gumi, vagyis hogy a versenyhétvége előtt eldöntheti a csapat, hogy a kemény, a közepes, a lágy és a szuperlágy gumik közül melyik kettőt akarja használni a nagydíjon.
Ez a lehetőség múlt hétvégén merült fel, a Spanyol GP-n, a gumiszállító Pirelli azonnal felelőtlenségnek nevezte, mivel egyértelmű, hogy a legtöbben rizikóznának. (Mindemellett lehet, hogy nem hülyeség kipróbálni.)
A tankolás visszatérése szintén egyértelmű határozatnak tűnik, de ehhez rengeteg paramétert meg kell változtatni a kocsikon, és azokról semmit nem döntöttek.
A többi maximum törekvésnek nevezhető, amin évek óta dolgozik az F1, vagyis nagyjából összefoglalták azt, amiket az előző pár évben hallottunk, mint a Forma-1-et megmentő lépés.
Így összességében szinte
semmit nem csináltak a nagy tanácskozáson.
Ja de mégis, bocsánat, a közlemény végére odaírták, hogy gondolkoznak rajta, hogyan lehetne a GP-hétvégék időbeosztását átalakítani, és hogyan lehetne megoldani, hogy az autók a rajtnál csak a pilóta vezérletével - boxból történő számítógépes segítség nélkül - el tudjanak indulni.
A dzsókert természetesen a legvégére hagyták: "konstruktív tárgyalásokat folytattak a költségcsökkentésről", amit a következő hetekben csiszolgatnak majd. Ez az a topic, ami idestova 10 éve napirenden van, de semmi nem történt a megvalósításáért. (Mivel nem kivitelezhető.)
Idénre vonatkozólag legalább egy konkrét döntést azért hoztak: ahogy már egy hete nyílt titok, és meg is írtuk, nem fogadták el az ötödik motort, vagyis ahogy az idei szabályzatban benne van, 2015-ben pilótánként négy motor használható az egész szezonban. (Ezen a Red Bull szív nagyot, Daniel Ricciardo már Barcelonában, az ötödik futamon a negyedik motorral ment.)
Az összes felsorolt direktívát ráadásul még az F1-tanácsnak (F1 Commission), majd ha az elfogadta, utána a Motorsport Világtanácsnak is el kell fogadnia, hogy tovább lehessen lépni.