Miklós
-5 °C
-2 °C
Index - In English In English Eng

Rosberg nyert, Hamiltontól a Mercedes vette el a győzelmet

000 ARP4184628
2015.05.24. 16:35
A német 10 körrel a vége előtt állt az élre, amikor Hamilton biztonsági autós szakaszban kihívták kerékcserére, de csak harmadiknak tudták visszaküldeni a pályára. 68 kört vezetett a 78-ból, 15 másodperccel verte Rosberget a pályán, de a csapat blőd és elfogadhatatlan hibája miatt elveszítette a győzelmet. Harmadik lett, Vettel is leelőzte a felesleges kerékcsere alatt.

A 64. körig tipikus unalmas monacói futam volt az idei is, előzések nélkül a top5-ben, mivel a városi pályán nem lehet előzni, csak ha az előtted lévő elszámít valamit.

Hamilton vezetett, 15 másodpercet vert rá Rosbergre, akit pár másodperc lemaradással üldözött Vettel.

A 17 éves Max Verstappen csinálta a showt, új gumikkal  - már körhátrányban - elkezdett feljönni úgy, hogy beállt Vettel mögé, és amikor a kék zászlót mutatták a Ferrari előtti, lekörözendő kocsiknak, Vettel árnyékában ő is előzött. Ügyesen csinálta nagyon. Már a 10., pontszerző Grosjeant támadta, amikor elfékezte magát, hátulról beleszállt a Lotusba, majd keményen, orral csúszott a gumifalba.

Megúszta, kiszállt, de jött a biztonsági kocsi, Hamiltont pedig kihívták kerékcserére. Nem terveztek ilyet, mérnökei azt gondolhatták, hogy elég lesz az előnye, hogy az élre jöjjön vissza, bár egyértelmű volt, hogy a 24 másodperc nem elég, illetve iszonyúan necces.

Nem is lett elég, Hamilton csak harmadiknak tudott visszajönni, Vettel mögé.

"What's happening, guys?" - azaz mi történik, srácok, kérdezte az angol a rádión, amikor biztos első helyről a harmadik helyen találta magát. 

Hamilton az érthetetlen kerékcsere után

A 68. körben indították újra a futamot, Rosbergnek 10 kört kellett kihúznia az élen a viseltesebb gumin, Vettelnek ennyit a második helyen, simán megcsinálták: bár Hamilton gyorsabb volt náluk, a szűk kanyarokban esélye sem volt előzni.

Rosberg így zsinórban harmadszor nyerte Monacót, az előző kettőn a pole-ból verhetetlen volt, ezúttal viszont köze nem volt a győzelméhez. Azt egyértelműen a Mercedesnek köszönheti, ami azonnal elnézést is kért Hamiltontól a rádión.

"Nem tudunk mást tenni, Lewis, csak bocsánatot kérni tőled, nagyon rossz döntés volt, vállaljuk a felelősséget" - twittelte gyorsan a Mercedes, hogy mentse a menthetőt.

Vagyis egyértelműen hibáztak, de aki követi az F1-et, a világ technikailag legfejlettebb sportját, nehezen hiszi el, hogy 2015-ben ilyen hiba még létezik.

1992-ben Mansell hasonlóan veszített ugyanitt Sennával szemben, amikor még fölényesebben vezetett, mint most Hamilton, de azt gondolta, defektje van, és kerékcserét kért a csapattól. Csak Senna mögé tudott visszajönni, a brazil győzött.

A két eset hasonló nagyon, a különbség csak az, hogy eltelt 23 év. A mai F1-ben az ilyen hiba nem hogy megengedhetetlen, de elképzelhetetlen. Is volt mostanáig, már ha elhisszük, hogy a Mercedesnél tényleg nem direkt követtek el ekkora baromságot. Pont akkor, amikor tudták, hogy a második helyen is a saját autójuk van.

Lényeg a lényeg, Rosberg először nyert egymás után két futamot, ponthátrányát 20-ról 10 pontra csökkentette Hamilton mögött, -27-ből jön vissza. A vb újra nyílt és izgalmas. Azt ő is elismerte az eredményhirdetésnél, óriási szerencséje volt.

Hamilton úgy szállt ki az autóból, mint akivel épp akkor közölték, elvesztette egyik családtagját. Gratulált a győzteseknek, de a pezsgőből egy cseppet nem locsolt ki. A dobogón a következőt nyilatkozta.

"Nem ez volt a legkönnyebb futam, de a csapat egész évben remekül dolgozott, együtt nyerünk, együtt vesztünk. Meg fogjuk majd beszélni, mi történt. Visszajövök, és megnyerem legközelebb."

Vagyis nagyon higgadt maradt, nem biztos, hogy az elmúlt korszakok bajnokai hasonlóan nyugodtan vették volna tudomásul, hogy saját csapatuk miatt veszítették el Monacót.

Nem sokkal később, a sajtóteremben bővebben beszélt az érthetetlen cseréről.

"Felnéztem a kivetítőre, és láttam, hogy kint vannak a szerelők. Azt gondoltam, a mögöttem lévők kiálltak, ezért amikor a csapat azt mondta, maradjak kint, azt feleltem, szerintem ezek a gumik elfogynak a végére, és mivel aggódtam, hogy a többiek a lágyabb gumin lesznek (a kerékcseréjük után), kijöttem, abban a biztos tudatban, hogy a többiek is ezt tették" - árnyalta a helyzetet Hamilton. Vagyis ő azt gondolta, Rosberg és Vettel már letudta a pit stopot.

A Mercedesnél viszont tudniuk kellett, hogy esze águkban sincs kihívni Rosberget, ám így is várták a kerékcserére Hamiltont, nem közölték vele, kint kell maradnod. Ilyenkor az utolsó szót mindig a csapat mondja ki. A Ferrariról természetesen nem tudhatták, mit tervez, de csapaton belül tisztában voltak vele, Rosberg nem akart kerékcserét.

A végzetes boxkiállás előtt Hamilton, Rosberg és Vettel is ugyanúgy lágy gumin volt, az angolé volt a legkevésbé elhasznált, pár körrel kevesebbet futott vele ellenfeleinél.

A Monacói GP végeredménye

Monacói Nagydíj, végeredmény (78 kör, 260,52 km), a pontszerzők:

1. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:49:18.420 óra
2. Sebastian Vettel (német, Ferrari) 4.486 másodperc hátrány
3. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 6.053 mp h.
4. Danyiil Kvjat (orosz, Red Bull) 11.965 mp h.
5. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull) 13.608 mp h.
6. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 14.345 mp h.
7. Sergio Perez (mexikói, Force India) 15.013 mp h.
8. Jenson Button (brit, McLaren) 16.063 mp h.
9. Felipe Nasr (brazil, Sauber) 23.626 mp h.
10. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso) 25.056 mp h.
    leggyorsabb kör: Ricciardo, 1:18.063 perc
    pole pozíció: Hamilton

    A vb-pontversenyek állása 6 futam után (még 13 van hátra):

    pilóták:
1. Hamilton 126 pont
2. Rosberg 116
3. Vettel 98
4. Räikkönen 60
5. Valtteri Bottas (finn, Williams) 42
6. Felipe Massa (brazil, Williams) 39
7. Ricciardo 35
8. Kvjat 17
9. Nasr 16
10. Romain Grosjean (francia, Lotus) 16
11. Perez 11
12. Sainz Jr. 9
13. Nico Hülkenberg (német, Force India) 6
14. Max Verstappen (holland, Toro Rosso) 6
15. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 5
16. Jenson Button (brit, McLaren) 4
    csapatok:
  1. Mercedes 242 pont
  2. Ferrari 158
  3. Williams 81
  4. Red Bull 52
  5. Sauber 21
  6. Force India 17
  7. Lotus 16
  8. Toro Rosso 15
  9. McLaren 4