F1: megint adtak a szarnak egy pofont

2015.07.03. 20:04

Szerdán ült össze másfél hónap után ismét a Forma-1-es Stratégiai Csoport az öt nagyobb istálló képviselőjével, az FIA-elnökkel és Bernie Ecclestone-nal, hogy tárgyaljon az új szabályokról. Amikor csütörtök estig még semmi nem jött ki az ülésről, már lehetett sejteni, hogy ezek megint nem határoztak el semmit, és aztán ki is derült, így is van.

Remek látszatintézkedéseket hoztak viszont.

  • Megvizsgálják, hogyan lehetne átalakítani a versenyhétvégék menetét, hogy többen láthassák a futamokat.

Konkrétum nincs, csak abból lehet következtetni, amit a múlt héten mondott Jean Todt FIA-elnök: jobban szeretné, ha az európai futamok kora délután helyett koraeste kezdődnének. Olyat is írt az Autosport és a Motorsport.com, hogy szombaton rövid sprintversenyt tartanának, illetve hogy ezen a tartalékpilóták vennének részt. Ez mind ilyen-olyan bedobott ötlet, realitása nulla, az F1-ben 65 éve egy futam van, vasárnap, toppilótákkal. Szombaton sosem kockáztatnák az autók épségét újoncokkal a volánnál. Vagyis ezek közül az ötletek közül az esti versenyeken lehet elgondolkozni.

  • Az augusztus végi Belga GP-től kezdve korlátozzák a rádióforgalmat a csapat és a pilóták között, különösen a rajtnál, illetve vissza akarják rakni a versenyző kezébe a kontrollt az indulásoknál.

Ezt a korlátozást már tavaly ősszel beharangozták, sőt, be is vezették, aztán a szezon előestéjén törölték az egészet. Most az a cél, hogy a startnál ne annyira az elektronika, inkább a pilóta vezesse a kocsit. Megvitatják még, mik lesznek a konkrét lépések ezügyben.

  • A gumiknál jövőre valószínűleg engedélyezik, hogy a rendelkezésre álló négyféle gumikeverék közül a csapatok dönthessék el, melyiket akarják használni.

Jelenleg a Pirelli dönt, kétfélét visz a futamokra, abból lehet választani, de mindkettőt kötelező használni. A részletekről még egyeztetnek, és mindezt már másfél hónapja kitalálták.

  • Van azért konkrétum is, méghozzá az, hogy eltörlik a le nem tölthető rajthelyekért a futamra kiszabott büntetéseket, hogy ilyen bonyodalom többé ne fordulhasson elő. Valószínűleg a magyar futamtól kezdve az utolsó helyre sorolás vagy a boxból startolás lesz a maximális büntetés bármilyen motor- vagy váltócsere esetén.

Amiról leginkább kellett volna, a 2016-os, illetve a 2017-es motorszabályokról semmit nem döntöttek. Ecclestone felvetette, hogy korlátozzák le a Mercedes és a Ferrari fejlesztéseit, amíg a szenvedő Renault és Honda valamelyest fel nem zárkózik, de ezt természetesen a németek és az olaszok zsigerből elutasították. Arra viszont nyitottak, hogy a február 28-án érvénybe lévő fejlesztési korlátozást feloldják, idénhez hasonlóan. De majd még megbeszélik ezt is.

A 2017-es 1000 lőerőre upgrade-elésről szó sem esett, legalábbis nem derült ki róla semmi.