A Williams meg is magyarázza ostobaságát

2015.07.06. 11:05

Nagy esélye lett volna a győzelemre a Williams-Mercedesnek Silverstone-ban, ha hagyja versenyezni Valtteri Bottast, és megelőzheti csapattársát, Felipe Massát. Mindkét Williams óriásit rajtolt, megelőzték a két Mercedest, és bár Bottast Hamilton gyorsan visszaelőzte, a biztonsági kocsis újraindulás után ismét sikerült a finnek elékerülnie.

Kilőtt, mint a rakéta, több kanyarban szinte tolta le a vezető Massát, de a csapat rászólt, hogy ne előzzön. Pár kör múlva már szabad utat engedtek neki, de ekkor már nem volt akkora a lendülete, nem tudott saját erőből elmenni. Nyilvánvaló volt tévén át is, ha elmehet, elhúzott volna Massától, aki a Mercedeseket simán maga mögött tudta volna tartani, miközben Bottas az élen nem is kis előnyt építhetett volna fel a huszadik körig, amíg jöttek a kerékcserék.

Bottasnak viszont nem engedték, hogy elmenjen, így a kiállásoknál Hamilton könnyedén eléjük került, majd Rosberg a szemerkélő esőben megelőzte őket. Utána az esőben még a taktikát is elszúrták kissé, így Vettel is lehagyta őket, a ferraris lett a harmadik. Bottas ahelyett, hogy beválthatta volna az esélyét az első helyre, ötödikként végzett, Massa mögött. Biztos dobogót, de könnyen lehet, hogy élete első győzelmét szalasztotta el az istálló miatt.

F1 2015 British GP Valtteri Bottas and Felipe Massa

Rob Smedley, a taktikáért is felelős mérnök persze megmagyarázta a szemellenzősségüket.

"A kulcs az volt, nem akartunk időt veszíteni azzal, hogy egymással csatázunk, ezért szóltunk (Bottasnak). Ha elkezdünk egymással versenyezni, nem tudtunk volna elhúzni a Mercedesektől. Amikor minden lenyugodott egy kicsit, már szabadon versenyezhettek. Nagyjából két körrel később küldtük ezt az üzenetet."

Smedley 10 éven át Massa versenymérnöke volt, már előző csapatuknál, a Ferrarinál is együtt dolgoztak, a mérnök csak a brazil kedvéért szerződött át az olaszoktól a Williamshez.

A Ferrarinál 2010-ben történt hasonló Massával, Hockenheimben ő vezetett, de a csapat azt akarta, hogy a másik Ferrarival Fernando Alonso nyerjen, akinek még a világbajnokságra is nagy esélye volt. Utasították Massát, hogy engedje el a spanyolt. A Williams most nem küldött ilyen üzenetet, sőt, először azt sem engedte meg Bottasnak, hogy korrektül támadjon.

Természetesen Massa is védte a csapat döntését: "Érthető, hogy a csapat néha kissé megijed, hiszen az eredmény a legfontosabb dolog. Valtteri csak nehezen előzhetett volna meg engem".

Aztán hozzátett még egy újabb klasszikus ostobaságot:

Semmi nem alakult máshogy, bármi, amit ma tettünk, nem került egyetlen helyezésünkbe sem

Reméljük, ezt tényleg csak a csapat védelmében mondta, bár valószínűbb, hogy sajnos komolyan gondolta.

Bottas közben a végletekig korrekt volt és lojális, már-már túl korrekt is.

"Úgy érzem, el tudtam volna húzni. Úgy fél másodperccel gyorsabb lehettem volna körönként, mert a beállós körömön egy másodperccel voltam jobb. Senkinek nem kell elengednie senkit, az nem versenyzés, de jó lett volna, ha már akkor versenyezhetek, amikor a legjobb lehetőségeim voltak. De akkor nem engedtek előzni. Utána már igen, ám nem adódott ismét ugyanolyan alkalmam. Mivel jó pozíciókban voltunk, a csapat nem akarta, hogy csatával időt veszítsünk. Természetesen csalódott vagyok, lehet, hogy jobban is csinálhattunk volna dolgokat."

Ő jól tudja, mit veszített, és ugye felmerül a kérdés, hogy a nagy bajnokok, Alonso, Vettel, Hamilton, hogyan viselkedtek volna hasonló helyzetben, mennyire törődtek volna a tiltással.

A lényeg, a Williams óriási esélyt szalasztott el, sosem volt ekkora sansza, hogy megszorítsa a Mercedeseket. Sir Frank Williams csapatfőnöknek Pastor Maldonado nyert legutóbb versenyt, 2012-ben, előtte hét évig nem nyertek. Silverstone-ban, hazai pályán 1997-ben győzött legutóbb kocsija, amit még Jacques Villeneuve vezetett.