Ferrari–Pirelli-háború a Forma-1-ben

2015.08.24. 11:06

Keményen beszólt utolsó előtti körös defektje miatt a gumiszállító Pirellinek Sebastian Vettel Spában, szerinte életveszélybe sodorták, az eset elfogadhatatlan.

A Pirelli-főnök Paul Hembery először annyit reagált, a Ferrari kockáztatott a gumival, de nem jött be a dolog, állítja, nem a gumi hibája a baleset, mert egyszerűen túlhasználták azt.

Maurizio Arrivabene Ferrari-csapatfőnök szerint viszont nem rizikóztak, hogy kettő helyett egy kerékcserével próbálták meg teljesíteni a távot, alapozza ezt arra is, hogy az istállóhoz kirendelt Pirelli-mérnöknek sem volt ellenvetése.

Mint kiderült, a Pirelli 40 körben határozta meg a szétrobbant közepes keverékű gumi élettartamát, Vettel a 14. körben rakatta fel, a 42.-ben ment szét, így elméletileg bírnia kellett volna. Elméletileg – ezt hangsúlyozta Hembery is, és kiemelte, hogy a 40 kör csak hozzávetőleges becslés, sok mindentől függ, a körülményektől, az autótól, a pilótától.

Vettel defektje vasárnap, Spában, a Belga GP-n
Vettel defektje vasárnap, Spában, a Belga GP-n

Vasárnap késő este aztán a Pirelli közleményt adott ki, amiben 2013 novemberére utalt vissza, amikor a cég azt javasolta az F1-istállóknak, hogy minden típusú gumihoz megadhassa, hány körig lehet használni maximálisan.

Eszerint a nagydíjakra szállított keményebb abronccsal a futam 50 százalékát, a lágyabbal 30 százalékát lehetett volna megtenni, azaz Spában a közepessel 22 kör lett volna a maximum, ami jóval kevesebb, mint Vettel 28 köre.

Csakhogy két éve a csapatok ezt a javaslatot nem fogadták el.

Hembery szerint egyértelműen kopás okozta a defektet, vagyis túl sokat akartak kihozni a gumiból, ám erre mondta azt Vettel, hogy elfogadhatatlan, mert életveszélybe sodorja a pilótát.

Nem a ferrarisé volt az első durrdefekt a hétvégén, pénteken Nico Rosberg Mercedesén szállt el ugyanígy a gumi, ugyanilyen nagy sebességnél. Arról a Pirelli állítja, valamilyen külső tárgy felsértette az abroncsot.

Kinek van igaza?

Rosberg nem hisz ennek a feltételezésnek, és felszólította a Pirellit, illetve az F1-et, járjon utána az igazi okoknak.

Két hét múlva, Monzában jön a bajnokság leggyorsabb futama, ahol egy defektnek ugyanolyan komoly következményei lehetnek, mint Spában.

A Pirellinek különösen rosszul jön a balhé, mert Bernie Ecclestone F1-főnök, illetve az istállók szeptember végéig döntenek róla, hogy meghosszabbítsák-e az olasz márka 2016 végén lejáró gumiszállítói szerződését, vagy megegyezzenek a Michelinnel.