Red Bull: az Audi jönni fog, kérdés, mikor

2015.09.30. 14:58
Az elmúlt hetekben elég nagyot szólt, hogy a VW-konszern esetleg beszáll Forma-1-be, és megveszik a Red Bull Racinget, vagy a Red Bull főszponzoruk lesz. Aztán néhány napra rá jött a sokk, a VW manipulálta dízelmotorjai károsanyag-kibocsátásának értékeit, amitől az egész cégcsoport padlót is foghat. De ha nem, a Forma-1 éppen abban segítheti, hogy visszatérjen a nagyok közé.

Ha a Volksswagen-botrány nem viszi a csődbe az autógyártó konszernt, még az is előfordulhat, hogy reális marad a Forma-1-es bemutatkozása, amiről éppen a botrány kipattanása előtti napokban érkezett hír. A BBC-szakkommentátor, korábbi F1-csapattulajdonos Eddie Jordan dobta be a sztorit, hogy a Red Bull megegyezett a Volkswagennel az istálló eladásáról, és már csak alá kell írniuk a szerződést, viszont a VW motorokat csupán 2018-tól tud szállítani a csapatnak, és addig nem tudni, mi lesz.

Aztán az a hír is szárnyra kelt, hogy a VW az Audi nevén jöhetne be 2018-tól a Forma-1-be, és csapatának szponzora a Red Bull lenne.

Még szintén a VW-botrány kirobbanása előtt Chris Horner Red Bull Racing-csapatfőnök is megszólalt az ügyben, és elismerte, hogy az Audi érdeklődött náluk, de 2018 előtt semmiképp nem jönnének, sőt, egyáltalán nem biztos, hogy jönnének, a beszállásuk még csak elméleti szinten merült fel.

Az Audi, amely akkor „csak spekulációnak” minősítette a híreket, a VW birtokában van. Ez az út tehát elvileg járható, főleg mivel az utóbbi években szép sikereket is ért el a az autósportban. Többször nyert Le Mans-ban és a megbízhatósági vébén, amiből természetesen 2017 végéig kivonulna az F1 kedvéért, állt a hírben.

A Red Bullnak motor kell

Ami biztos, hogy a Red Bull Racingnek motorra van szüksége, mert a Renault gyenge volt, ezért az év végén dobják. Mivel a Mercedestől nem kaptak motort, a Ferrarihoz fordultak, amivel a tárgyalások Horner szerint szépen haladnak. Nincs is más lehetőségük, mint a Ferrari, ám Dietrich Mateschitz megjegyezte, ez is csak 2-3 évre jelentene megoldást. Helmut Marko RBR-tanácsadó szerint az Audi képben van, de most nincs meg neki az, ami a Forma-1-hez kellene.

Red Bull és VW, több mint nagyszerű a kapcsolat

A VW raliprojektjeit évek óta a Red Bull támogatja, több Dakar-ralin nyertek már a piros-kék-sárga autók, míg a rali-vb-n a gyári VW-csapat főszponzora a Red Bull. Harmadik éve nyerik ott együtt a világbajnokságot. A DTM-ben, azaz a német túraautós bajnokságban már van is Red Bull-Audi, tavaly az Audi megnyerte a gyártók bajnokságát. Vagyis az együttműködésük az F1-en kívül mindenhol sikeres.

Sok kérdés merült már fel az ügyben, de talán a legnagyobb, hogy mit tervez az osztrák milliárdos és RB-tulajdonos Mateschitz az F1-csapatával 2-3 év múlva. Szavaiból ugyanis az tűnik ki, hogy élete egyik legnagyobb és legsikeresebb vállalkozásához nem ragaszkodna örökké, ha az Audi komolyan érdeklődik iránta, ő eladná.

Az istálló 2005 óta az övé, a Jaguart alakította át, és öt évig tartott a csúcsra vinni. Viszont amikor sikerült, négy éven át zsinórban nyerték a világbajnokságokat. Most is ők győznének, valószínűleg, ha tavaly nem váltott volna turbómotorra a Forma-1, amiből a Mercedes olyan jót csinált, amilyet az ő motorszállítójuk, a Renault talán sosem fog, a Red Bull így mellékvágányra került. 2014-ben három futamgyőzelmet még össze tudtak kaparni, idén viszont csak két dobogót, így törvényszerű a szakítás.

Mateschitz már évek óta csábítja az Audit

Az Audit már év eleje óta csábítja a Red Bull a Forma-1-be, pár hónapja úgy tűnt, hogy az Audi az RBR egyetlen esélye a túlélésre. Aztán augusztus környékén kiderült, a németek jövőre még biztosan nem jönnek, ezután fordult a Red Bull a Mercedes, majd a Ferrari felé.

Az Audinak van turbómotorja, nem is egyféle, hanem háromféle – valószínűleg emiatt próbálkozott be náluk az RBR, és ezért kacsingatnak az F1 felé. A hosszútávú vébén ugyanis V6-os turbódízellel nyertek sokat, míg idén egy másik VW-márkával, a Porsche V4-es turbómotorjával győztek Le Mans-ban. Mindemellett még ott van a rali-vb-n a VW soros négyes, 1,6-os turbómotorja. Előbbi kettő ráadásul hibridmotor, azaz energia-visszanyerő rendszerek adnak plusz lóerőket a turbó erejéhez – éppúgy, mint az F1-ben, ahol 1,6 literes, V6-os turbóhibridek futnak.

Egyértelműnek tűnik, hogy a VW, vagy az Audi, vagy a Porsche, nevezzük bárhogy, gyorsan össze tudna rakni egy ilyet. A tapasztalatuk megvan, a motorjaik megvannak, csak össze kéne dolgozni azokat, és kész is az F1-es versenymotor. Elméletileg persze, a gyakorlatban ugyanis ennél nyilvánvalóan bonyolultabb lenne a dolog, de biztos nem lenne annyira, mint a Hondának, ami a nulláról csinálta meg az F1-es turbóhibridjét (és amint látszik az eredményekből, még mindig nem sikerült összeraknia).

Azaz, ha a VW projektjeire nézünk, minden jel arra vall, hogy ők a Forma-1-be tartanak, és csak idő kérdése, hogy mikor szállnak be.

Mennyire sikeresek a VW-Audi-Porsche motorjai?

Meglehetősen: a megbízhatósági vb-n Audi nyerte az első két futamot, a másik hármat, köztük Le Mans-t a Porsche, valójában egymással versenyeznek, a Toyota csak asszisztál mögöttük. A rali-vb-n tízből kilenc győzelemnél járnak, egyszer verték meg őket, a világbajnokságot két hete biztosították be, gyakorlatilag nincs ellenfelük.

A Mercedesnek évente mintegy 400 millió eurójába kerül a gyári F1-csapat, a VW-nek is ennyit kellene költenie, ha sikeresen akarna szerepelni, illetve természetesen kifejleszteni az F1-motort, ami eurómilliárdos befektetés lehet. Ez sok pénz, viszont ahhoz képest, hogy mekkora konszern a VW, már szinte elenyésző, egy ekkora mamutvállalat simán megengedhet magának egy effajta luxusprojektet, főleg, ha még sikeres is vele, azaz publicitást, reklámot szerez: a Forma-1-ben gyári csapatként nyerni, ennél jobb píár nincs. 

Ferrari, Volkswagen – mit tervez a Red Bull?

Ezt persze most nem lehet tudni, a kérdés tehát egyelőre az, hogy mit tervez a Red Bull, aminek két csapata is van az F1-ben, az RBR és a Scuderia Toro Rosso (ez utóbbiba a fiatal pilótáit ülteti be rutint szerezni). Egyelőre úgy tűnik, hogy megegyezik a Ferrarival, viszont a háttérben tovább agitálja a VW-t, hogy forduljon a Forma-1 felé. Mivel Mateschitz a semmiből építette fel az F1 egyik legerősebb brandjét, nem valószínű, hogy megválna tőle, és az Audinak sem lenne rossz, ha először motorszállítóként indulhatna.

Elméletileg leghamarabb 2018-ban, de inkább mondjuk azt, hogy biztosan nem jövőre. 2017-ben valószínűleg átalakított, 1000 lóerős turbóhibridek mutatkoznak be a Forma-1-ben, az Audinak ésszerű lépés lenne már ekkor csatlakoznia. Ott van ugyanis a Honda elrettentő példája, ami egy év késéssel lépett be a turbóérába, és egy év alatt kvázi semmit nem tudott faragni a lemaradásából.

A VW csoportnak mindene megvan, hogy beszálljon a Forma-1-be, és sikeres is legyen, a napokban mégis megrendült az egész projekt, sőt, maga a vállalat is, ami pedig a világ legnagyobb autógyártó konszerne.

És mi lesz a Volkswagen-botrány hatása?

A VW körül Amerikában robbant a bomba: kiderült, hogy a cég szándékosan tussolta el autói nem megfelelő károsanyag-kibocsátási mutatóit, olyan szoftvert fejlesztett, és épített a kocsikba, ami hamis eredményeket mutatott, hogy megfeleljenek a normáknak. Emiatt az USA-piac mintegy 20 milliárd dolláros büntetést akar kiszabni rá, mivel 500 ezer autóról van szó. A VW részvényei a tőzsdén beszakadtak, a cég értéke 30 százalékkal csökkent, lemondott a vezérigazgató. A helyzet nem túl rózsás, a vádakat olyannyira nem tagadták, hogy már elkülönítettek 7 milliárd dollárt az ügy kezelésére, vagyis a Forma-1 jelenleg valószínűleg nincs a prioritásaik között.

Ennek ellenére sem lehet azt mondani, hogy a terv kútbaesett, ugyanis a VW akkora, hogy ezt a válságot valószínűleg át fogja vészelni, és egyenesbe fognak jönni a dolgai. A presztízsveszteség persze kivédhetetlen, ám ez azt is jelenti, hogy az elfordult vevőkört a közeljövőben vissza kell valahogy nyerniük, illetve új kört kell kiépíteniük

Erre pedig tökéletes eszköz a Forma-1, a világ legjobb reklámja.