A Forma-1 jetije: a Cosworth turbómotorja

2015.10.23. 19:53
Egyre nehezebb helyzetbe kerül a Red Bull a Forma-1-es folytatás kapcsán, hiszen azok után, hogy a Renault-val szinte menthetetlen szintre süllyedt a viszonyuk, még nem sikerült megegyezniük új motorszállítóval, hiszen előbb a Mercedes, majd a Ferrari is kikosarazta őket. Az F1-főnök Bernie Ecclestone viszont nagyon nem szeretné, ha a 2010-13 között sorban négyszer világbajnok márka távozna a sorozatból, ezért részben nekiállt kilincselni az érdekükben a gyártóknál, másrészt felmelegített egy régi pletykát egy olyan motorról, ami vagy létezik, vagy nem.

Ez a motor nem más, mint a Cosworth turbómotorja, amit

nyugodtan nevezhetünk a Forma-1 jetijének, mert egyértelmű bizonyíték nincs a létezésére, mégis sokan tudni vélik, hogy van.

Klasszikusan jetis a történet, ugyanis a Cosworth-turbóról még kép is van:

Mégsem mutatták be ezt a motort hivatalosan soha, azaz vagy ilyen, vagy ki tudja.

Ecclestone maga október elején kezdte el emlegetni a legendás motorgyártó nevét, amikor kiderült, hogy sem a Mercedes, sem a Ferrari nem hajlandó 2015-ös motort adni a Red Bullnak a következő szezonra, és a lehetőségek igencsak beszűkültek:

vagy visszacsinálnak mindent a Renault-val, vagy valahogy ráveszik az idén visszatért Hondát, hogy adjon nekik motort.

Előbbi folyamatban lehet, úgy tudni, nem is sikertelenül , utóbbi annyira kétségbeesett húzás lenne, hogy még a Red Bull saját maga is visszariad tőle. Állítólag fiókcsapatának, a Scuderia Toro Rossónak akarta a japán motort, de visszautasították, így a kiscsapatnak most 2015-ös Ferrari néz ki, az olaszok nekik mernek szállítani, nem tekintik olyan veszélyes ellenfélnek, mint a Red Bull Racinget.

Cosworth

Az 1958-ban, Londonban alapított Cosworth a Ford anyagi támogatásával szállt be a Forma-1-be 1963-ban a Lotus csapatával. A következő 50 évben csak három szezonban nem szállítottak motort. Összesen 176 futamgyőzelmet szereztek, amivel másodikak a 225 győzelmet szerző Ferrari mögött. Utoljára 2003-ban, Brazíliában nyertek futamot Cosworth-motorral, akkor Giancarlo Fisichella (Jordan) győzött, de 1968-82 között 12 F1-világbajnok köszönhette nekik a sikerét.

A bennfentes F1-főnök viszont kirakott még egy kártyát az asztalra, amikor közölte, hogy a Forma-1-nek óriási szüksége van arra, hogy újra legyen egy kis, független motorgyártó, ami olcsó erőforrást tud adni a csapatoknak. Nem is kertelt, megmondta, hogy a northamptoni Cosworth-re gondolt, ami 1963-2006, illetve 2010-13 között volt jelen az F1-ben motorszállítóként.

Nem sokkal később a német ZDF-nek is megerősítette, hogy komolyan gondolja a Cosworth visszatérését. Azt az interjút Max Mosleyval, az FIA korábbi elnökével együtt adta, aki egyetértett vele abban, hogy meg kell törni a gyári Mercedes és Ferrari egyeduralmát, és teret kell engedni a kicsi, független gyártóknak. Főleg azért, mert az F1 így a két szuperhatalom, a Mercedes és a Ferrari kezében van.

A Red Bull példáján látszik, előfordulhat, ha ők megtagadják valakitől a motorjaikat, az nem indulhat az F1-ben. Mosley és Ecclestone szerint ez tarthatatlan. Ugyanis a két gyártónak már így is túl nagy a hatalma.

A Ferrarinál ebből még nem volt gond, kliensei, a Sauber és a Marussia - ami jövőre Mercedesre vált - még nem panaszkodtak, a Mercedes viszont már megtagadta legújabb motorját kuncsaftjaitól, a Force Indiától, a Williamstől és a Lotustól. Hiába vetik már be Hamiltonék kocsijában szeptember eleje, az Olasz GP óta a legfrissebb Mercedes-turbót, más nem kaphatja meg. Persze jól megindokolták, miért, de azzal csak az lett nyilvánvaló, hogy mennyire hülyének nézik az ellenfeleket.

Az F1 nem függhet két motorgyártótól, ezért Ecclestone minden követ megmozgat, hogy a Cosworthot - vagy valaki más, még rejtélyesebb gyártót - behúzza a sorozatba.

A futamgyőzelmekben a Ferrari mögött második Cosworth 2013-ban a Marussiát látta el V8-as motorokkal, a 2014-ben bevezetett V6-osokra viszont nem kaptak senkitől megrendelést a mezőnyben.

De ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a Cosworth a 2013-as Brazil Nagydíj leintése után becsukta volna az F1-motoros mappáját, és mindenki hátradőlt volna a gyárban.

Az angolok az F1-be vágyó Volkswagen kérésére 2010-ben elkezdték fejleszteni az öt évvel ezelőtt tervezett soros négyhengeres turbómotort, de amikor a VW 2011-ben letett arról, hogy F1-csapatot indítson, a szabályokat V6-os turbókra írta át az FIA a 2014-es szezonra. A Ferrari hallani sem akart négy hengerről.

A Cosworth megrendelő nélkül sem riadt meg a váltástól, és látszólag pusztán hobbiból nekiállt a V6-os turbóhibrid kifejlesztésének. Erről az erőforrásról már 2014-ben közölt anyagot a Racecar Engineering szaklap, ott hozták le a fenti, számítógéppel tervezett képeket a motorról. Élőben azóta sem látta senki, mint a jetit. Magukat jól informáltnak mondó fórumozók tudni vélik, hogy pár bemutatódarab létezik belőle, amit be tudnak indítani, hogy megmutassák, mire képes, de erről sem fénykép, sem fotó, semmilyen bizonyíték nincs.

Maga a Cosworth pedig hallgat a projektről, és semmilyen információt nem közöl arról, hogy ha létezik is a V6-os turbó, az milyen állapotban van, bár annyit elismertek, hogy mindig nyitottak maradtak az F1-be való visszatérésre.

Nem az önzetlenség hajtja

A milliárdos Bernie Ecclestone-ról köztudott, hogy ha megszorul egy F1-csapat, akkor egyből ugrik, hogy segítsen rajtuk. Így volt ez a múltban, és így van ez manapság is, legyen szó kifizetetlen számlákról, elmaradt fizetésekről, vagy épp felmondott motorszerződésekről. A Red Bull helyzetét viszont nem az osztrákok iránti szerelemből akarja megoldani: azzal, hogy a Ferrari és a Mercedes (akár összebeszélve, akár saját döntésből) kigolyózta a Renault-val szakító RBR-t, azt jelentette, hogy a két motorgyártó kezébe került az irányítás. Ha Ecclestone visszahozná a Cosworth motorjait, és ezzel olcsóbb alternatívát kínálna több csapat számára is, újra nála lenne a teljes hatalom. 

Az viszont nem lehet véletlen, hogy amint előkerül a Cosworth neve, ott azonnal feltűnik Ecclestone. 2014 szeptemberében a Motorsport.com írt arról, hogy brit állami garanciával új részleget nyit a Cosworth, ahol a legmodernebb motorokat is le tudják majd gyártani, és egyből hozzá is tették, hogy ez a V6-os turbókat is magában foglalhatja, az ötletet pedig Ecclestone is támogatja.

Az F1-nagyfőnök még múlt hét elején is arra utalt, hogy a Red Bullt megmentendő lazítani kell az F1-szabályokon: a célja, hogy 

ne csak V6-os turbót, hanem másfajta motort is lehessen használni,

már jövőre is. Állítólag van egy V6-os duplaturbója egy egyszerűbb KERS-sel (E-visszanyerő rendszerrel), de még inkább szeretné, ha visszaszerelhetnék a 2013 végén dobott V8-as szívómotorokat.

Múlt csütörtökön a motorgyártók megállapodtak több fontos dologban, amik megmenthetik a Red Bullt és a Toro Rossót, ám Ecclestone még mindig nem tett le arról, hogy 2016-ra behúzzon nekik egy V8-ast, vagy valamit. Az ötlet teljesen abszurdnak tűnik, ugyanis a jelenlegi rendszerben az összes motorgyártó, illetve az öt legfontosabb csapat egyhangú engedélye kellene ehhez, de korábban már láttuk, amit Ecclestone akar, az általában úgy is szokott történni.

Ha ezt is keresztülviszi, tényleg ő a Forma-1 mindenhatója.