Közelít a Ferrari, feljönnek a kiscsapatok, káosz lesz

2016.03.07. 18:34
Négy plusz négy nap után véget ért az F1-előszezon, ami most különösen rövid volt, így még nehezebb jósolni a bő egy hét múlva kezdődő idényre. A barcelonai pálya és a titkos benzinmennyiségek tovább bonyolították a tippelést. Megpróbáltuk, Wéber Gábor segítségével.

A barcelonai tesztek első héten, ahogy az lenni szokott és normális is, inkább a megbízhatóságra helyezték a hangsúlyt a csapatok, míg a második héten már a legtöbben azt is próbálgatták, mit tud a kocsijuk teljes gázon. Valószínűleg, ugyanis a tankokba nem látunk bele, csak annyit tudunk, hogy a Mercedes például nem tette ezt meg. Azt is inkább csak sejtjük, legalábbis Lewis Hamilton nem rimánkodott volna nyilvánosan, hogy hadd mehessen pengeéles köröket, ha hagyták volna neki a főnökei.

Barcelonában mindegyik gumit használták a csapatok, de itt is kivétel a Mercedes, ami a lágyak közül csak a sima lágyon ment kört, így összehasonlítási alapként maximum ezzel dolgozhatunk. Kijelentették, nem is fogják megnézni, mit tud a gép a szuperlágyon, végképp nem, mire képes az új, idén bevezetett ultralágyon. A szuper gyorsabb, az ultra a leggyorsabb, ez a különbség köztük, és utóbbi megy tönkre a leghamarabb, igazából egy kört bír.

Lágy gumis idők

Räikkönen  Ferrari    1:23.009
Rosberg   Mercedes 1:23.022
Massa      Williams    1:23.193
Hamilton Mercedes  1:23.622
Ricciardo  Red Bull    1:24.427
Alonso    McLaren     1:24.735
Nasr         Sauber       1:24.760
Kvjat        Red Bull     1:25.049
Verstappen STR         1:25.176
Button    McLaren     1:25.183
Grosjean  Haas          1:25.255
Hülkenberg Force I.  1:25.336

Meglepő lehet, de nem egy Mercedes volt a leggyorsabb a lágy gumin sem, hanem Kimi Räikkönen Ferrarija, igaz, nyúlfarknyival: 13 ezreddel verte Rosberget. A harmadik idő a williamses Massáé, és neki is csak másfél tized volt a hátránya, ami szintén elenyésző.

Itt jön egy szakadék, nagy meglepetés, hogy a világbajnok Hamilton jó félmásodpercet kapott tőlük. Utána egy még nagyobb szakadék, akkora, hogy innen már középmezőnyről kell beszélnünk: Ricciardo a Red Bull-lal, majd Alonso a McLarennel a következő legjobb, másodpercnyire Hamiltontól, ami biztató a McLaren-Hondának.

Fél másodpercen belül hozzá képest következik a Sauber és a lassabbik Red Bull, majd egy Toro Rosso és a szintén mclarenes Button, megelőzve a Force Indiát és pilótáját, Nico Hülkenberget. A német kissé már lőtávon kívül, de azért még mondhatjuk, hogy a középmezőny végén áll. Csakhogy itt máris olyan állításba ütköztünk, ami a számok alapján igaz, de a Force India egész nyolcnapos formáját nézve kizárt, az nem lehet, hogy az utolsók között legyen.

A magyarázatot az ellentmondásra Wéber Gábor, az M4 Forma-1-es szakkommentátora adja meg.

Nagyon óvatosan kell bánni az időeredményekkel. Barcelona kiszámíthatatlan pálya, hacsak nem egy időben futották a köröket, fenntartásokkal is nehéz összevetni azokat. Minden még természetesen gumikeverék és üzemanyag-mennyiség függő is, hiszen 10 kiló benzin már 3-4 tizedmásodperces különbséget jelent, így saccolni lehet csak a tényleges erősorrendet.

A sorrend azért a számok szerint:

  1. Mercedes/Ferrari
  2. Williams
  3. McLaren
  4. Red Bull/Toro Rosso
  5. Force India
  6. Sauber

A Renault, a Haas és a Manor csak ennél gyengébb időket tudott lágyon, ám csak az utóbbi kettő volt jelentősebben lemaradva, az F1 legújabb istállója és a legkisebb csapat. Viszont idén már őket sem szabad leírni.

A 2. teszthét időeredményei, Barcelona, 2016. márc. 1–4.

 1.  Kimi Räikkönen     Ferrari               1m22.765s           US
 2.  Sebastian Vettel   Ferrari               1m22.852s  +0.087s  SS
 3.  Nico Rosberg       Mercedes              1m23.022s  +0.257s  S
 4.  Carlos Sainz Jr    Toro Rosso-Ferrari    1m23.134s  +0.369s  US
 5.  Felipe Massa       Williams-Mercedes     1m23.193s  +0.428s  S
 6.  Valtteri Bottas    Williams-Mercedes     1m23.229s  +0.464s  US
 7.  Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes  1m23.251s  +0.486s  US
 8.  Max Verstappen     Toro Rosso-Ferrari    1m23.382s  +0.617s  US
 9.  Lewis Hamilton     Mercedes              1m23.622s  +0.857s  S
10.  Sergio Perez       Force India-Mercedes  1m23.721s  +0.956s  SS
11.  Kevin Magnussen    Renault               1m23.933s  +1.168s  SS
12.  Daniel Ricciardo   Red Bull-TAG          1m24.427s  +1.662s  S
13.  Jenson Button      McLaren-Honda         1m24.714s  +1.949s  US
14.  Fernando Alonso    McLaren-Honda         1m24.735s  +1.970s  S
15.  Felipe Nasr        Sauber-Ferrari        1m24.760s  +1.995s  S
16.  Jolyon Palmer      Renault               1m24.859s  +2.094s  SS
17.  Pascal Wehrlein    Manor-Mercedes        1m24.913s  +2.148s  US
18.  Marcus Ericsson    Sauber-Ferrari        1m25.031s  +2.266s  S
19.  Daniil Kvjat       Red Bull-TAG          1m25.049s  +2.284s  S
20.  Romain Grosjean    Haas-Ferrari          1m25.255s  +2.490s  S
21.  Esteban Gutierrez  Haas-Ferrari          1m25.422s  +2.657s  SS
22.  Rio Haryanto       Manor-Mercedes        1m25.899s  +3.134s  US

(S=szoft, SS=szuperszoft, US=ultraszoft gumi)

Az újonc Haas-csapat a Ferraritól, a Manor a Mercedestől vesz motort, így számolni kell velük Wéber szerint is.

Mindkettő megerősödik a Mercedes, illetve a Ferrari motorjával, bár a Haasnál még jócskán előjöttek a gyerekbetegségek. A manoros Pascal Wehrleint sokra tartom, nagy erősítés lesz a csapatnak, és teljesen el kell választani a másik újonc Haryantótól, nincsenek egy súlycsoportban. Összegezve: feljönnek a kicsik, és elkaphatják a középmezőny végét, főleg, ha valamelyiknek nem jön ki a lépés.

Ha már így alakult, menjünk hátulról az élmezőny felé – kinek a nyakára érkezhet a Manor és a Haas? A középmezőny végéhez zárkózhatnak fel, ami többcsapatos lesz, és ahogy általában minden évben, a középső réteget most is több részre lehet osztani.

A Renault, a McLaren és a Sauber lesz a közép hátsó fele, de ez nem sorrend. A Renault azt mondta, fél másodpercet talált, ami 50 lóerő, de ennyit hozhatott a Mercedes is, vagyis a franciáktól több kellene, legalább 100. A Renault szerintem igazából már 2017-re tervez, ha egy jó közepes szinten megússzák a szezont, elégedettek lesznek. A Sauber lehet a sötét ló, a McLarennél viszont újra túl sok elégedett szövegelést hallok; könnyen lehet, hogy az a nagy lépés, amiről beszélnek, nem történik meg.

Ami jó hír a szezon előtt, hogy az élközeli csapatok többen vannak, mint az attól távolabbiak. Egészen népes lehet a rajtrácsnak ez a része, és egészen nagy kavarás alakulhat ki közöttük, ami nem is hónapról hónapra, a fejlesztések szerint, hanem pályáról pályára, azaz futamról futamra változhat.

A két topcsapat mögé várom a Williamset, a Force Indiát, a Red Bullt és a Toro Rossót, bármilyen sorrendben. Az elején talán a Force Indiától számítanék meglepetésre, illetve a Toro Rossótól. A Force Indiától azért, mert tavaly év végére nagyon összeállt a kocsijuk, és ez a mostani gép annak a továbbfejlesztése. A Toro Rossót a Ferrari-motor repítheti előbbre, nekik lesz ott plusz 80 lóerő a Renault-hoz képest, ráadásul míg az idei Ferrari-motor meg-megakadt a teszteken, ők a tavalyit kapják, ami simán ment. Az STR emellett iszonyú kompaktnak néz ki, két nagyon tehetséges srác vezeti – Verstappen, Sainz –, az év elején akár a dobogóra is felérhetnek. Aztán egyre nő majd a motorikus hátrányuk, ahogy az idei erőforrások fejlődnek

– véli Wéber Gábor.

Nem nehéz kitalálni, melyik két istálló maradt, az a kettő, ami tavaly is a topot jelentette, és megnyerte az összes futamot. Igaz, túlnyomó többségben volt az ezüst autók győzelme, tizenhat a három ellen. Hogy ilyen eloszlásra kell-e számítani újra, azt egyelőre senki nem tudja megmondani. Amit látni lehet, azok az előjelek és ezek a tavalyi és tavalyelőtti bajnok Mercedesnek kedveznek, legalábbis Wéber szerint.

A Mercedest mindenképp a Ferrari elé várom, stabilabbnak, jobban és gyorsabban kiismerhetőnek látom, mint az új Ferrarit. De hogy mennyit hozott a Ferrari a Mercin, vagy hogy hozott-e, azt képtelenség még most, ennyiből megmondani.

Ha viszont pusztán az időeredményekre pillantunk, akkor – a kissé elrettentő korai tapasztalatok után –, bizakodhat a Ferrari, és vele mindenki, aki nem Mercedes-belharcot akar látni a világbajnoki címért, mint az előző két évben. Räikkönen és Vettel odatették a kocsit, különösen érdekes, hogy utóbbi két gyenge szezonja után a finn annyit tudott, mint a négyszeres bajnok, aki tavaly simán verte őt. Sőt, kicsit többet is.

A két teszthét összesített idői, Barcelona, 2016. febr. 22–25. és márc. 1–4.

1.  Kimi Räikkönen     Ferrari               1m22.765s           US
 2.  Sebastian Vettel   Ferrari               1m22.810s  +0.045s  US
 3.  Nico Rosberg       Mercedes              1m23.022s  +0.257s  S
 4.  Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes  1m23.110s  +0.345s  SS
 5.  Carlos Sainz Jr    Toro Rosso-Ferrari    1m23.134s  +0.369s  US
 6.  Felipe Massa       Williams-Mercedes     1m23.193s  +0.428s  S
 7.  Valtteri Bottas    Williams-Mercedes     1m23.229s  +0.464s  SS
 8.  Max Verstappen     Toro Rosso-Ferrari    1m23.382s  +0.617s  US
 9.  Daniel Ricciardo   Red Bull-TAG          1m23.525s  +0.760s  US
10.  Lewis Hamilton     Mercedes              1m23.622s  +0.857s  S
11.  Sergio Perez       Force India-Mercedes  1m23.650s  +0.885s  SS
12.  Kevin Magnussen    Renault               1m23.933s  +1.168s  SS
13.  Daniil Kvjat       Red Bull-TAG          1m24.293s  +1.528s  US
14.  Jenson Button      McLaren-Honda         1m24.714s  +1.949s  US
15.  Fernando Alonso    McLaren-Honda         1m24.735s  +1.970s  S
16.  Felipe Nasr        Sauber-Ferrari        1m24.760s  +1.995s  S
17.  Alfonso Celis Jr   Force India-Mercedes  1m24.840s  +2.075s  SS
18.  Jolyon Palmer      Renault               1m24.859s  +2.094s  SS
19.  Pascal Wehrlein    Manor-Mercedes        1m24.913s  +2.148s  US
20.  Marcus Ericsson    Sauber-Ferrari        1m25.031s  +2.266s  S
21.  Romain Grosjean    Haas-Ferrari          1m25.255s  +2.490s  S
22.  Esteban Gutierrez  Haas-Ferrari          1m25.422s  +2.657s  SS
23.  Rio Haryanto       Manor-Mercedes        1m25.899s  +3.134s  US

(S=szoft, SS=szuperszoft, US=ultraszoft gumi)

Tapasztalatainkat összegezve azt mondanánk:

  • Továbbra is a Mercedes a Nr 1.
  • A Ferrari közelít, gyorsult a télen, faragott a hátrányából.
  • A Toro Rossót várjuk meglepetésnek.
  • A nagy McLaren-Honda-előrelépés közel sem biztos.
  • A Red Bull talány.
  • A középmezőny kiszélesedik.

Legközelebb Forma-1-es autót versenypályán már élesben láthatunk, jövő pénteken, azaz március 18-án indul a szezon az Ausztrál GP első szabadedzésével.