További Forma-1 cikkek
- Fernando Alonso harmadik világbajnoki címről álmodik
- Michael Schumacher zsarolói közül ketten is bűnösnek vallották magukat
- Verstappen újabb címvédésére és Pérez F1-ben maradására sem érdemes most fogadni
- Afrikában teljesíti a rá kiszabott közmunkát a négyszeres világbajnok Max Verstappen
- Ami nem sikerült Hamiltonnak és Alonsónak, azt megcsinálták Norrisék
367-355, 12 pont előnnyel megy neki Nico Rosberg az utolsó Forma-1-es futamnak, ahol eldől a bajnoki cím közte és mercedeses csapattársa, Lewis Hamilton között. A képlet a németnek egyszerű: nyerhet Hamilton, de ha ő legalább harmadikként fut be, megvan élete első vb-címe.
Vagyis akinek gondolkodnia kell, az a támadó, az utóbbi két év győztese, Hamilton. Nagyjából minden Rosberg mellett szól, ebben a szezonban tizenötször végzett dobogón a húsz futamból, vagyis nem esik túl nehezére hozni a kötelezőt. A tizenötből kilencszer nyert is, ennyi győzelemmel egy évben mindenki világbajnok lett. Ráadásul a német összesen már 23 futamgyőzelemnél jár, ez magasan a legtöbb az F1-ben azok között, akik nem nyertek világbajnokságot. (Héttel veri Stirling Mosst.) Szóval - a számok szerint -
Hamiltonnak is 9 győzelme van, úgyhogy egy rekord biztosan megdől vasárnap, sanszosan ő lesz az a pilóta, aki az évad versenyeinek majdnem a felét megnyerte, de mégse lett bajnok. Hacsak ki nem talál valamit, és a trükk be nem jön.
Sőt, kitalálnia nem is kell, azt a Red Bull Racing főnöke már kitalálta neki szerdán, vagy épp Wéber Gábor, aki már Chris Horner előtt jóval is arról beszélt a tévében, hogy
Sok autó rövid távon belül, abból bármi lehet, és erre a bármire van szüksége Hamiltonnak: két autónak kell közé és Rosberg gépe közé ékelődni. Ez nem kevés, sőt, inkább soknak mondható az idei eredmények és teljesítmények alapján, de nem lehetetlen.
Rosberg ugyanis a szezonban lett már 7., 5. és kétszer 4. Ezutóbbi épp megfelelne Hamiltonnak, hangsúlyozva, ha ő megnyeri a versenyt. Erre figyelmeztette a vb-címvédőt Daniel Ricciardo, az RBR egyik pilótája is: nehogy a feltartásban valaki őt is megelőzze.
A valakinél természetesen magára vagy csapattársára, Max Verstappenre gondolt. Idén csak ők tudták megverni a Mercedeseket, Verstappen és Ricciardo is nyert egy-egy futamot, az összes többit, 18-at, Rosberg és Hamilton húzta be.
Hamilton csütörtökön, a vb-jelöltek sajtótájékoztatóján azt mondta, nem tartja jó ötletnek a tömörítést, ő inkább arra megy, hogy minél nagyobb előnnyel nyerjen, így semmisítse meg lelkileg Rosberget. Ami persze ostobaság, de nevezzük píárnak: Rosberg már nem semmisül meg akkor se, ha Hamilton lekörözi őt, de ő befut harmadikként.
A lelki csatát ott kel keresni ezesetben, hogy kinek van több veszítenivalója. Egyértelműen Rosbergnek - ezt mondja mindenki -, fél kézzel fogja a vb-serleget, csak egy dobogós hely kell hozzá, van már neki belőle 56, rém egyszerű, az 57. bajnokságot fog érni. Hamilton már többször is pedzegette az elmúlt hetekben, hogy itt már csak Rosberggel történhet valami, rajta a nyomás jóval kisebb, nincs a kezében semmi. Kerüljön az élre a futamon, ennyi lehet a célja.
Rosberg állítja viszont, hogy nem a biztos dobogós helyre fog játszani, hanem rámegy a futamgyőzelemre. Ami persze szintén - részben - ostobaság, illetve szintén píárszöveg. Az időmérő végéig egyértelműen a győzelemre fog menni, arra, hogy megszerezze a pole pozíciót, és onnan elsőként kanyarodva megtartsa a vezetést a célig. Aztán ha nem jön össze a pole, az első kanyar, vagy ha Hamilton ott liheg a sarkában, és próbálja kívülről-belülről előzni, talán okosabb lesz elengedni, mint ütközést kockáztatni.
Hamilton is meggondolja még a stratégiáját, amikor Rosberg légüres térben lubickol a második-harmadik helyen, és semmi nem veszélyezteti a német vb-pozícióját. Akkor kell majd tenni valamit, vagy tétlenül várni a csodát.
Szerencsére van precedensünk a jelenlegi koreográfiára, nem is olyan régről, 2010-ből, amikor Fernando Alonso, Mark Webber és Sebastian Vettel küzdött a világbajnokságért.
A spanyol 8 ponttal vezetett Webber és 15-tel Vettel előtt. Webber győzelme esetén így elég volt neki másodikként, Vettel győzelme esetén negyedikként bekocogni.
Webber nyolcadikként végzett, vagyis Alonso mögött, a Ferrari elkövette azt a szívességet a Red Bullnak, hogy Webberre hegyezte ki a taktikáját, csak arra figyelt, hogy az ausztrállal szemben vb-t érő pozícióban maradjon Alonso. Ez végülis kiválóan sikerült, csak közben az élen Vettel meglógott, és mire az olaszok észbe kaptak, Alonsónak hármat kellett volna előznie a negyedik helyhez. Nem jött össze, majdnem az egész futamra beragadt a Renault-s Vitali Petrov mögé, és mozdulni sem tudott a hetedik helyről.
Valami ilyesmiben reménykedik jelenleg Hamilton, amikor arról beszél, hogy ő nem fog taktikázni, megy, ahogy tud, mögötte meg hátha történik valami. Csak ez meglehetősen valószínűtlen, ugyanis 2010-ben még nem volt DRS, a nyitható hátsó szárny, ami jócskán megkönnyíti az előzést, most pedig van. 2011-ben vezették be, ha egy évvel korábban teszik, Alonso szinte biztosan túljut Petrovon, és bajnok lesz. Rosbergnek már kezében van ez a fegyver, amellett, hogy a mezőny kiemelkedően leggyorsabb autójában ül, míg a 2010-es Ferrari egyáltalán nem volt az.
Hamiltonnak tehát 99%, hogy taktikáznia kell, ha akar valamit, és reménykednie abban, hogy a Red Bullok vagy/és a Ferrarik gyorsak lesznek Abu-Dzabiban.
De legalábbis piszok jó Red Bullok és Ferrarik.
A pályát szereti egyébként az angol, de a csapattársa is: Rosberg nyert itt tavaly, 2014-ben Hamilton, és az vb-címet is ért neki. Hamilton 2011-ben is első lett itt. A pole pozíció is számíthat, azt tavaly és azelőtt is Rosberg szerezte meg.