Olivér
5 °C
8 °C

F1: egy testrészt kell még bikábbra gyúrni

2017.02.10. 09:32

Érkeznek az új szabályok a Forma-1-be, február 20-ától kezdik bemutatni az új autókat, de addig is beszéljünk arról, hogy a megváltozó autókhoz kell-e változniuk a pilótáknak, és ha igen, hogyan? Az F1-ben a pilótacoachingot megreformáló Hintsa Performance egyik embere, Carlos Sainz Jr. személyi edzője és mindenese árulta el, miben kell fejlődnie kliensének és a többi F1-esnek is, ha fel akarja venni az új kocsik tempóját: a gépek gyorsulnak, állítólag 4-5 másodperccel gyorsabb körökre készülhetünk.

Az autók sokkal gyorsabbak lesznek körönként, nő a leszorító erő, szélesebbek lesznek a kocsik, szélesebbek a gumik, így nő a kanyarsebesség. A g erők a kanyarodásnál és a fékezésnél hatnak, ilyenkor sokkal keményebben kell majd dolgozniuk a versenyzőknek

- mesélte Rupert Manwaring a Gpupdate.net-nek. És van egy testtájék, amire különösen figyelni kell.

Az edzőknek egy kulcsterületre kell koncentrálniuk, a nyakra. A kocsiban nagyon be vagy szorítva, a tested egyáltalán nem mozog, viszont nem jelenti azt, hogy ne dolgozna: ellen kell állnia az erőhatásoknak. A legkevésbé fix pozícióban a fej van. Cél, hogy a fejet a lehető legmozdulatlanabbul tartsuk, hogy a látómező a legváltozatlanabb maradhasson. Így tudja a pilóta legjobban elvégezni a feladatát, és ehhez erős nyakizmokra van szükség, amik állják az erőket.

Carlos Sainz Jr. kidobónyakkal
Carlos Sainz Jr. kidobónyakkal

Megfigyelhettük már, hogy milyen vastag nyakuk van az utóversenyzőknek, a legvastagabb a Forma-1-es pilótáknak, hiszen míg a testüket körülfogja a kasztni, a fejüket csak jóval kevésbé. A nyakat pihentetni csupán az egyenesekben lehet, és mindössze néhány másodperces időszakokról beszélünk. A pilóta nyaka folyamatosan mozgásban van, talán még a karjainál is többet mozog és dolgozik.

Tavalyig 4-5 g-s hatások voltak, szerintem egy-két g-vel fog ez növekedni, ami jelentős. Ha azt vesszük, hogy a fej a sisakkal 10 kiló körül van, ezt öttel-hattal megszorozva kijön, hogy 50 kilónak kell ellenállniuk a nyakizmaikkal.

Nyakra edzeni nem könnyű, de természetesen lehet, vannak kondigépek, illetve ahhoz kapcsolható alkatrészek, amelyek segítségével nyakból emelhetnek súlyt a versenyzők. A legjobb tréning persze a vezetés F1-autóban, de azt, főleg a téliszünetben, lehetetlen megoldani.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?