F1: egy testrészt kell még bikábbra gyúrni
Érkeznek az új szabályok a Forma-1-be, február 20-ától kezdik bemutatni az új autókat, de addig is beszéljünk arról, hogy a megváltozó autókhoz kell-e változniuk a pilótáknak, és ha igen, hogyan? Az F1-ben a pilótacoachingot megreformáló Hintsa Performance egyik embere, Carlos Sainz Jr. személyi edzője és mindenese árulta el, miben kell fejlődnie kliensének és a többi F1-esnek is, ha fel akarja venni az új kocsik tempóját: a gépek gyorsulnak, állítólag 4-5 másodperccel gyorsabb körökre készülhetünk.
Az autók sokkal gyorsabbak lesznek körönként, nő a leszorító erő, szélesebbek lesznek a kocsik, szélesebbek a gumik, így nő a kanyarsebesség. A g erők a kanyarodásnál és a fékezésnél hatnak, ilyenkor sokkal keményebben kell majd dolgozniuk a versenyzőknek
- mesélte Rupert Manwaring a Gpupdate.net-nek. És van egy testtájék, amire különösen figyelni kell.
Az edzőknek egy kulcsterületre kell koncentrálniuk, a nyakra. A kocsiban nagyon be vagy szorítva, a tested egyáltalán nem mozog, viszont nem jelenti azt, hogy ne dolgozna: ellen kell állnia az erőhatásoknak. A legkevésbé fix pozícióban a fej van. Cél, hogy a fejet a lehető legmozdulatlanabbul tartsuk, hogy a látómező a legváltozatlanabb maradhasson. Így tudja a pilóta legjobban elvégezni a feladatát, és ehhez erős nyakizmokra van szükség, amik állják az erőket.
Megfigyelhettük már, hogy milyen vastag nyakuk van az utóversenyzőknek, a legvastagabb a Forma-1-es pilótáknak, hiszen míg a testüket körülfogja a kasztni, a fejüket csak jóval kevésbé. A nyakat pihentetni csupán az egyenesekben lehet, és mindössze néhány másodperces időszakokról beszélünk. A pilóta nyaka folyamatosan mozgásban van, talán még a karjainál is többet mozog és dolgozik.
Tavalyig 4-5 g-s hatások voltak, szerintem egy-két g-vel fog ez növekedni, ami jelentős. Ha azt vesszük, hogy a fej a sisakkal 10 kiló körül van, ezt öttel-hattal megszorozva kijön, hogy 50 kilónak kell ellenállniuk a nyakizmaikkal.
Nyakra edzeni nem könnyű, de természetesen lehet, vannak kondigépek, illetve ahhoz kapcsolható alkatrészek, amelyek segítségével nyakból emelhetnek súlyt a versenyzők. A legjobb tréning persze a vezetés F1-autóban, de azt, főleg a téliszünetben, lehetetlen megoldani.