Félelmetesnek tűnik a bodybuilder Mercedes

2017.02.24. 18:30
Csütörtökön mutatták be a 2017-es F1-mezőny talán legjobban várt kocsiját, a világbajnok Mercedes idei verzióját. A csapat elsőre nem árulta el legnagyobb titkait, de a fotók alapján látható, hogy nagyon sok elképzelés közül válogathatnak majd, hogy a lehető legjobbak legyenek.

Első ránézésre két dolog tűnt fel a Mercedes Silverstone-ban bemutatott kocsiján: egyrészt az, hogy még a többi 2017-es F1-autóhoz képest is valahogy sokkal hosszabbnak tűnik, másrészt, hogy az eddigi egyetlen csapatként ők nem alkalmazták a cápauszonyt a kocsi hátsó részén.

Az orron és az első szárnyon még nincs semmi meglepő, minden a 2017-es szabályok szerint alakult, extrát nem tettek hozzá, sőt, az orrkúpnál szinte teljesen megtartották a 2016-os formát, emögött viszont rengeteg komoly újítást találni.

A Mercedes már tavaly is az egyik legbonyolultabb oldalsó légterelőelem-rendszert tervezte meg, idén sem változtattak. Sőt, egészen elképesztő módszerekkel terelik a levegőt a légbeömlő felé. Teljesen egyedi megoldás (legalábbis más csapatnál még nem láttunk hasonlót idén) a légbeömlő előtti vízszintes, bumerángformájú elem. Szintén komoly munka volt az oldalszekrény elején látható három függőleges (vertikális) szárnyban.

A legérdekesebb rész viszont az autó hátulja. Egyrészt a szélesebb (és hosszabb) kocsi miatt a padlólemezből látható darab is sokkal nagyobb lett, felülnézetből ez egészen érdekes látványt kölcsönöz minden autónak, de a színbeli kontraszt miatt a Mercinek talán még inkább. Mintha egy kisebb plató lenne az oldaldobozok mögött, simán teli lehetne pakolni szatyrokkal a bevásárlás után, akkora az a felület.

148bf0d48dd7f0d2847f2218e9391106
Fotó: Twitter

Ugyancsak érdekes, hogy a Mercedesnél nem raktak uszonyt a motorházra. A csapat mérnökei elárulták, hogy nem vetették el ezt az ötletet, sőt, szinte biztos, hogy már a barcelonai teszten ki is próbálják majd ezzel az autót, de látható, hogy van más tervük is. Az uszony dizájnszempontból amúgy is megosztó, van, aki szerint anélkül, van, aki szerint azzal néz ki jobban a gép. A Mercinél bemutatkozásképp valószínűleg az anélkülre szavaztak, de a sufniban ott lehet a cápauszony is.

Ennek az uszonynak egyébként kettős szerepe van az F1-kocsikon. Oldalra csúszás közben a hatalmas légellenállása miatt stabilizálja az autót, vagyis kevésbé engedi, hogy kanyarodás közben csússzon, illetve a motorház mellett/felett áramló levegőt egyenesen tereli a hátsó szárnyhoz, hogy az hatékonyabban működhessen: adott esetben ne átlósan áramló levegőn keresztül fejtse ki a hatását.

A Mercire viszont – egyelőre – nem raktak ilyet. Raktak viszont helyette mást. A bemutatóra még csak Lewis Hamilton kocsiját tolták ki bármiféle extra nélkül, aztán később a volán mögött felbukkant a silverstone-i pályán Valtteri Bottas is, ekkor a kocsira már a hátsó szárny előtt egy mini T-szárnyat szereltek. Ez önmagában nem biztosít plusz leszorítóerőt, arra viszont jó, hogy kicsivel több levegőt, és azt jobb szögben terelje a hátsó szárnyra, nagyobb leszorítóerőt adva.

d5edf048aa336521f9e983e359c87db7
Fotó: Twitter

Szintén újdonság a hátsó szárny közepén látható kerekded elem, amiről úgy sejtjük, levegő áramolhat át rajta, amit máshonnan vezetnek oda – ez is a leszorítóerő növelését segítheti. Hasonlóval a Mercedes úttörőként próbálkozott 2012 környékén, azokat a megoldásokat egy idő után betiltották.

A padlólaphoz hasonlóan szintén csak felülnézetből kivehető az oldaldobozok egészen különleges formája. Míg a többieknél, a Ferrarinál, a Williamsnél, a Force Indiánál, de a Renault-nál, a McLarennél és a Saubernél is egyetlen vonalban ívelődik az autó oldala hátrafelé, a Mercinél ezt a vonalat a doboz felénél megtörik, és újrakezdik. Egészen különleges testet kap így az autó, olyan, mint a bodybuildereknél az izomcsoportok egymásra rakódása, illetve egymásból alakulása.

A barcelonai tesztekig nem tudjuk majd, hogy teljesítményben hogyan viszonyul a W08 a mezőnyhöz, sőt, a szezon indulásáig még a Merci és a többi kocsi is rengeteget változhat majd (a szárnyak például biztosan fognak), de egyelőre úgy tűnik, a Mercedes tartani tudja az előnyét. Azt viszont nem csak sejtjük, de látjuk is, hogy pokolian jól néz ki a pályán.

Egyszerűen úgy simul az aszfaltra, mint egy lopakodó az égboltra. A hosszabb tengelytáv a szélesebb kasztnival az eddiginél is stabilabbá teheti a gépet, ami nagy előnyt jelenthet a kanyarokban. Nem nehéz kitalálni, melyik istállónál sejtenek még hasonlóan hosszú tengelytávot: a vasárnap érkező Red Bullnál.

És mindez még csak a Mercedes látható része, a kasztni alatt is lehet még pár okos megoldás. Egy biztos van, a felfüggesztés, aminek használata a levegőben lóg: a csapatok nem tudták eldönteni egymás között, szabályos-e, a vita az első versenyig húzódhat, ott - legrosszabb esetben - óvással végződhet.

Toto Wolff csapatfőnök persze mindenkit megnyugtatott, tudják, mit csinálnak, mi szabályos és mi nem, nem lesz ebből problémájuk. De hogy tényleg nem lesz-e, az csak március utolsó hétvégéjén, Melbourne-ben derül majd ki.

Na és akkor a motor, ami a turbóéra 2014-es kezdete óta az autók legfontosabb része, a Mercedes legnagyobb erőssége. Kissé riasztó lehet az ellenfeleknek, hogy nem is a gyáriak, hanem a Mercedes-motort használó privát istálló, a Force India emberei nyilatkozták, hogy a motorban eddig sosem tapasztalt mértékű fejlesztéseket hajtottak végre a németek. Ne feledjük, ez egy privát istálló véleménye, ami sosem kapja meg azért a legspécibb motorokat, magyarul: Hamilton és Bottas gépe még ennél is jobb lehet.

Szerencsére már csak a hétvégét kell átaludnunk, és hétfőn indul a barcelonai teszt az összes kocsival és az összes kocsi maximumával, abban az értelemben, hogy senki nem fog sumákolni: mivel ők sem tudják, mit tudhat a vadonatúj autójuk, ki kell tapasztalniuk, azaz csúcsra kell járatniuk a technikát. Még a Mercinek is, ők sem titkolhatnak el semmit, legalábbis sokkal kevesebbet, mint tavaly vagy tavaly előtt, amikor a tökéletesen bevált 2014-es konstrukciójukat módosítgatták.

Hál' istennek a pénteken bemutatott Ferrari is elég pofás, mondhatni, frappáns - a Mercedeshez képest rövidnek tűnik -, így a vb-harcban reménykedhetünk. További biztató jel az is, hogy Paddy Lowe, akinek a vezetésével ezt a Mercedest megépítették, most már a Williams első számú technikai embere, így sok titkot átvihet, megcsinálhat ott is. Persze csak idővel, mert az FW40-es alapjában véve nem az ő keze munkája.

Nagyon várjuk vasárnap a Red Bullt, az lesz az, ami a Mercedesnek a Nr1 konkurenciája lehet.

A cikkhez az Autosport és az F1Fanatic elemzéseit használtuk fel.