Fél óra alatt meggyőztek a fejvédő bukókeretről

2017.07.27. 21:28

A hétvégi Magyar Nagydíj előtt, csütörtökön, a Hungaroringen mutatta be az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) részletesen is a glóriás fejvédő bukókeretet, amit 2018-ban kötelezően bevezetnek a Forma-1-ben.

A nemzetközi szövetségtől Charlie Whiting versenyigazgató és a projekt gazdája, Laurent Mekies képekkel és videókkal szemléltette az eszközt, illetve annak tesztelését, amiket az utóbbi hat évben, a 2011-es projektindítás óta elvégeztek.

Minimum hat fejvédő ötletet megvizsgáltak, három maradt az utolsó körben:

Bár utóbbi kettőt átültették a gyakorlatba is, az RBR-es Daniel Ricciardo tavaly Szocsiban szabadedzésen kipróbálta, míg a pajzsot a legutóbbi brit edzésen Sebastian Vettel tesztelte, igazából esélytelenek voltak a glória ellen, ugyanis

az volt az egyetlen, ami kibírta az FIA keréktesztjét, amikor 225 km/órával nekilőttek egy F1-es kereket az eszköznek.

Sem a szélvédő, sem a pajzs nem ment át ezen, vagyis a fő célt, hogy a pilóták fejét a szinte biztost halált okozó nagy becsapódó tárgyaktól megvédjék.

A glóriát nyolc-tíz korábbi autó autó elleni karambolt alapul véve is megvizsgáltak. Olyan emlékezetes esetek voltak ezek, amikor centimétereken múlt, hogy nem történt tragédia a pilótafülke környékére becsapódó másik autó miatt.

Arra jutottak, hogy az összes esetben megvédte volna a pilótákat, annak is köszönhetően, hogy elbírja egy Forma-1-es autó tömegének 15-szörösét.

Megnéztek halálos baleseteket is az elmúlt évekből, Henry Surtees tragédiáját, amikor fejen találta egy másik kocsiról leszakadó kerék, illetve Justin Wilson szerencsétlenségét, akit az Indycarban egy másik autóról leszakadó nagyobb alkatrész talált fejen.

A fejvédő keret mindkettőjük életét megmentette volna.

Sőt, talán a Forma-1 legutóbbi halottjának, Jules Bianchinak a tragédiája is elkerülhető lett volna, aki 2014 októberében egy nehézmunkagép alá csúszott be. Nem tudták azt mondani Whitingék, hogy biztosan megvédte volna, amikor kocsija a több tonnás gép alá csapódott, de biztosan növelte volna az esélyeit.

Felelevenítették Felipe Massa 2009-es, hungaroringi esetét is, amikor egy kisebb alkatrész, rugó csapódott a brazil sisakjának. Nem biztos, hogy Massát megvédte volna a keret, de az biztos, hogy nagyobb esélye lett volna a sérülés elkerülésére, mint anélkül. Tesztelték a hasonló szituációkat, a kereten a tárgyak nagy része gellert kapott, és elkerülte a versenyző fejét.

Ezek után természetesen megnézték a legkritikusabb kérdést, a kijutást a felborult autóból. Talán ez volt a prezentáció legimpresszívebb része, megmutatták, hogy a kasztnit, benne a pilótával fejre állították, ugyanolyan pozícióba, ahogy Fernando Alonso McLaren-Hondája landolt tavaly a spanyol melbourne-i, horrorisztikus bukásánál.

Meglepő volt látni, hogy a pilóta a keretnek köszönhetően gyorsabban ki tud jutni az ülésből, ugyanis az egész kasztni a kereten támaszkodik, és így nagyobb hely marad a pilótafülke pereme és a talaj között.

Ez volt az a pont, amikor az utolsó kétkedőknek is meg kellett adniuk magukat.

Whiting elmondta, a szerkezetet még tökéletesítik, azt egy beszállító fogja gyártani, és minden csapat ugyanolyan modellt fog kapni, amit az autójára kell illesztenie. Aztán a keret bizonyos részére két centiméteres széles peremet illeszthetnek, és természetesen reklámokat is ragaszthatnak rá.

A glóriás kerettel a legnagyobb ellenérv az, hogy nem néz ki jól, ami igaz is, de sokat fog dobni rajta, ha az autó alapszínére festik, és a drukkerek is meg fogják szokni - tette még hozzá Whiting.

A bemutatást látva ezek után csak az érthetetlen, hogy szavazhatott a jövő évi bevezetés ellen az F1 10 csapatfőnöke közül kilenc. Mindössze a ferraris Maurizio Arrivabene támogatta.

A pilóták sokkal egységesebbnek tűnnek - ami igen furcsa -, a Hungaroringen csütörtökön megszólaló Vettel, Alonso, Sergio Pérez, Stoffel Vandoorne kifejezetten mellette volt, jóval kevésbé beszélt szkeptikusan a fejvédőt első körben abszolút elutasító Nico Hülkenberg is. Ő tréfálva jegyezte meg, hogy továbbra sem tetszik neki a kinézet, de ettől azért nem fog visszavonulni az F1-ből, és amúgy is a biztonság a fontos. Ez volt a közös pont a véleményükben, el kell fogadni, hogy fontos a biztonság, nem rosszat akarnak a pilótáknak.

Max Verstappen persze azt mondta, nem pártolja, mert nem jelent komoly védelmet, kerekek már nem túl gyakran repülnek a pályán, bevezették a virtuális biztonsági autót, a keréknél kisebb tárgyaktól pedig nem védi meg őket a keret. De mondjuk azt, biztos nem látta a videót. Meg hát 19 éves. Kevin Magnussennek sem tetszik, neki hiányozna az F1 jelentette kockázat. És szerinte "ami szarul néz ki, az szar is" - ezzel nem lehet vitatkozni, ugye, vagy inkább nem érdemes.

2018-ban tehát jön a glóriás bukókeret a Forma-1-be, a kocsikra a negyedik verziószámú fejlesztés kerül majd, komoly módosítások voltak tehát eddig is a szerkezeten. Szokni kell majd, de az ellenérzés csak addig fog tartani, amíg valakinek az életét meg nem menti. Ahogy Vettel mondta, a már említett indycaros Justin Wilson biztosan elfogadta volna a kocsijára.

És akkor élne, így viszont halott.