Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nem azért szívás a Forma-1-es Glória, mert nem szép

2017.12.27. 23:04

2018-ban jön a Forma-1-be a fejvédő bukókeret, a Glória (eredeti nevén Halo), aminek a kinézete ugyan még mindig nem győzte meg sem a pilótákat, sem a nézőket, a fontossága viszont vitathatatlan.

A fő probléma viszont nem az esztétikai értéke lesz – még fel sem került véglegesen a kocsikra, de máris kiderült, hogy két komolyabb gond is akadhat vele.

A finn Mercedes-pilóta, Valtteri Bottas az Abu-dzabi Nagydíj előtt tesztelte a kocsiból való kiszállást a Glóriával. Erre az FIA által meghatározott szintidő 7 másodperc, vagyis ennyi idő alatt kell tudnia mindenkinek biztonságosan elhagyni az autót. Már ez is emelés a 2017-es időlimithez képest, vagyis újabb változtatás nem várható.

Bottasnak viszont csak 9,59 másodperc alatt sikerült elhagynia a Mercedest, ami ráadásul talpon is volt, tehát még csak a fejre fordított nehezítéssel sem kellett megbirkóznia. Lesz tehát mit gyakorolniuk a téli szünetben a pilótáknak.

A McLaren talált helyet egy plusz szárnynak
A McLaren talált helyet egy plusz szárnynak
Fotó: Twitter

A Glóriával együtt viszont beindul majd a trükközés is, az alapkeretet ugyanis meghatározott paraméterek között szabadon fejleszthetik a csapatok. A Haas már ki is próbált mini-légterelőket, a McLaren pedig egy komplett szárnyat tett rá a szezon utáni abu-dzabi teszten.

A szabályok szerint egyébként 20 milliméternyi mozgásterük lesz a csapatoknak az aerodinamikai elemekkel való játékra. Nem ez a plusz elem lesz egyébként a döntő a csapatok közötti erősorrendben.

Hanem az, hogy ki nyeri meg a Glória jelentette másik problémát,

a súlytöbblet kihívását.

Az FIA által elfogadott teljes Glória-rendszer 14 kilót nyom, a kocsik minimumsúlyát viszont csak 6 kilóval emelték meg 2018-ra. Ez a 14 kiló nagyjából fél másodperc lassulást jelent körönként átlagosan. A Pirelli ugyan két másodperces gyorsulást jósolt, de az minden csapatnak meglesz, mert a gumik ugyanolyanok. Viszont a 8 kiló többletsúlyból minden csapat más mennyiséget tud majd megspórolni: már komolyabb különbséget jelenthet, hogy abból az 5 tizedmásodpercből ki mennyit nyer vissza.

A Haas kísérletezése a fejvédővel
A Haas kísérletezése a fejvédővel
Fotó: Twitter

Lehet persze vékonyabb kialakítású, vagy könnyebb alkatrészek után nézni, vagy jöhet megint az, amikor a végtelenségig megpróbálják lefogyasztani a pilótákat.

Egyik sem tűnik túl ideálisnak, hiszen bár a csapatok előre tudták, hogy 8 kiló többlettel kell majd dolgozniuk, csak kockázatvállalással tudnak a kocsi súlyán jelentősen csökkenteni. Ahogy a pilótáknak sem tesz a legjobbat, ha mondjuk futam előtt koplalniuk vagy szaunázniuk kell, hogy megszabaduljanak 1-2 kilótól. A mostani kocsik alapból rettenetesen igénybe veszik a szervezetüket, nincs tehát túl nagy játékra lehetőség ezen a téren. Jobban kell az erő a vezetéshez, mint valaha, vagyis ez nem játék.

Ami a mérnöki oldalt illeti, a Force India egyik vezető mérnöke azt mondta a szezon közben, hogy egy ezredmásodperc gyorsulásban fél év kőkemény munka van, itt pedig tizedekről beszélünk.

A 2018-as erőviszonyokat nézve ez komolyabb felfordulást hozhat, a 2017-es csapatsorrend aligha marad. Így zárták a legutóbbi szezont a csapatok:

  1. Mercedes – 668 pont
  2. Ferrari – 522
  3. Red Bull Racing – 368
  4. Force India – 187
  5. Williams – 83
  6. Renault – 57
  7. Toro Rosso – 53
  8. Haas – 47
  9. McLaren – 30
  10. Sauber – 5

Az első három - nem is a sorrendjüket, pusztán a dobogós helyezésüket nézve - nem lesz veszélyben. A Force India viszont rettenetesen erőn felül teljesített, még úgy is, hogy csak feleannyi pontot szerzett, mint a Red Bull.

A Renault gyári csapatként hatalmas energiát tud fordítani majd fejlesztésre mind súlycsökkentés, mind aerodinamika terén, a McLaren mérnökállománya is világszintű, ők nagyot léphetnek majd előre. A Williamsnél látszik, hogy elég nagy gondban vannak. A Haas visszalépett 2016 után, az új kocsival valahogy nem boldogultak, úgyhogy nem hogy a komoly fejlesztés, de a képbe kerülés is nagy segítség lenne nekik. A Toro Rosso sorsa a Hondán múlik, ahogy a Sauber fejlődése is inkább a Ferrari, sem mint saját kezükben van.

(via Auto Motor und Sport)