Leplezzék le a bűvös Ferrari-replika titkát!

haasferrari
2018.03.31. 17:52

Az idei Haas-kocsi egy Ferrari-replika

- mondta még szombaton a mclarenes Fernando Alonso, amikor a még csak a harmadik F1-szezonját teljesítő Haas-istálló megszerezte a harmadik sort – 5-6. hely – az idei nyitófutamra, Melbourne-ben. Ekkor még nem tudhatta, a versenyen ezen is túltesznek:

a két gép a 4-5. helyen, egy Mercedes és a két Ferrari mögött, a Red Bullok és McLarenek előtt ment.

Ugyan lecsapott rájuk az emberi hiba és két elbaltázott kerékcsere miatt két körön belül kiestek, a sebességük félelmetes volt. Ami szemet szúrt a Force India és a McLaren csapatfőnökének is.

Fogalmam sincs, hogy csinálják, ez varázslat. Ilyet még senki nem látott az F1-ben. Nem értem, hogy gyárthat valaki két év F1 után ilyen kocsit. Ez valami mágia? Ha igen, akarom a varázspálcát!

- hüledezett Ottmar Szafnauer a Force Indiától.

Az, hogy a Haas-kocsi mennyiben hasonlít a Ferrarira, azért lényeges, mert a Forma-1-ben minden csapatnak magának kell gyártania a kasztnit. Olyan nincs, hogy veszek egy másik istállótól, átfestem, és ráírom a nevem. Emiatt nevezik egyébként a csapatok világbajnokságát konstruktőrök világbajnokságának.

A szabály lényege, hogy a kocsiszekrényt az adott istállónak kell megterveznie és legyártania, a saját embereivel.

Tilos az adatcsere is, nem lehet adni, és nem lehet elfogadni sem másik istálló terveit, nem lehet szakembereket kölcsönözni, bedolgozni egymásnak.

A Ferrari és a Haas között pedig nyílt a viszony: amikor az amerikaiak 2016-ban beszálltak az F1-be, együttműködést kötöttek az olaszokkal, hogy jó pár alkatrészt megkapnak tőlük, és kasztniépítőjük, a Dallara használhatja a szélcsatornájukat. Idén pedig többek között a váltójuk és az első felfüggesztések is a Ferraritól vannak.

Egyik pilótájuk, Romain Grosjean szerint éppen ebből fakad a hasonlóság. Az első felfüggesztések eleve annyira meghatározzák az aerodinamikai mutatókat az autó körül, hogy nem csoda, ha a kocsijuk hasonlít a Ferrarira.

Ugyanazokból az adatokból ugyanazokra a következtetésekre jutottak az ő mérnökeik is, így hasonló kasztnit építettek.

Ez szemmel látható, nézzék csak meg, mennyire hasonlít a Ferrari és a Haas-Ferrari orrkúpja-eleje:

Ferrari mögött két Haas-Ferrari Melbourne-ben
Ferrari mögött két Haas-Ferrari Melbourne-ben

De hiába hasonlít ennyire a két kocsi, állításaik szerint a Forma-1 szabályai szerint illegális alkatrész nincs a Haasban. Csak olyan, amit odaadhat nekik a Ferrari.

A McLarent vezető Zak Brown viszont szkeptikus ezzel kapcsolatban:

Valami olyasmi történik, amit komolyan meg kell vizsgálni. Semmiféle bizonyítékom nincs. Tudjuk, hogy közeli kapcsolatban állnak a Ferrarival, meg kell bizonyosodnunk, hogy nem túl közeliben. Lehet valamiféle befolyásuk, a kocsi néhány része nagyon hasonlít a tavalyi autóra. Ezt kell megnézniük a mérnököknek és az FIA-nek közelebbről.

A Force Indiától Ottmar Szafnauer is arról beszélt, hogy a következő F1-csapatmítingen felhozza a témát, tisztázzák, meddig terjedhet két csapat együttműködése.

Szafnauer, illetve Brown már csak azért is szeretne tisztán látni az ügyben, mert a Ferrari tavaly a mezőny második legjobb gépe volt. Ha valóban arra hajaz az idei Haas, az is főnyereménynek tűnik.

A tavalyi Ferrari: erre bizony nem csak az orrkúp hasonlít, nézzék az oldalsó légbeömlőket, mint az idei Haason
A tavalyi Ferrari: erre bizony nem csak az orrkúp hasonlít, nézzék az oldalsó légbeömlőket, mint az idei Haason

Az összes aerodinamikai felületnek a sajátodnak kell lennie. Ezt csak vizsgálattal lehet megállapítani. A (hétvégék előtti) gépátvételnél csak annyi derül ki, szabályos-e a kocsi. De saját vagy valaki más ötlete? Ez a kérdés. A választ nem tudom. Lehet, hogy a sajátjuk. De hogy tudhatnak ilyet történelem, a megfelelő anyagok és emberek nélkül?

- vetette fel Brown.

Történelmük tényleg nincs, Gene Haas amerikai iparmágnás csapata tavaly és tavaly előtt indult a Forma-1-ben, két éven át átlagos új csapatnak tűntek. De hiába voltak a legkevésbé tapasztaltak, nem lettek utolsók: mindkét évükben a nyolcadik helyen végeztek a világbajnokságon, előbb 11 majd 10 csapat között.

Az idei Ferrari
Az idei Ferrari

Pilótájuk, Romain Grosjean két éve az első négy futamukból háromszor pontot szerzett, 6., 5. és 8. lett. "Az amerikai álmot éljük" - kommentálta akkor.

Tavaly mintha megtorpantak volna, Grosjean legjobb helye a 6. volt, idén viszont úgy tűnik, kilőttek. Már a teszteken érezhető volt, hogy valami készül, általában csak a három topcsapat, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull tudta megverni őket. De akkor még kevesen akarták elhinni, hogy ez élesben is így lesz. Aztán jött Ausztrália és a már említett első versenyhétvége.

Günter Steiner, a Haas csapatfőnöke reagált a gyanakvásra, de nem esett kétségbe, amikor az ellenfelek piszkálódásáról kérdezte az Autosport.com.

A csapatunk büszke lehet arra, amit elért. Semmi olyat nem teszünk, amit ne szabadna tennünk"