Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Új F1-szabályok: ha nem tetszik, el lehet menni

2018.04.06. 13:46

75 perces mítingen ismertette a csapatoknak, majd a közvéleménynek egy rövid, elnagyolt és általánosan semmitmondó ötpontos listában közölte a Forma-1-tulajdonos Liberty Media a 2021-es szabálymódosítási terveit a Bahreini GP-n, pénteken.

A csapatokkal jelenleg érvényes szerződése csak 2020 végén jár le, így addig erősebben nem nyúlhatnak bele a szabályokba, utána viszont azt tesznek, amit akarnak, és úgy tudni,

a tervezetet vagy elfogadja az adott istálló, vagy nem indul az F1-ben.

A leglényegesebb kiszivárgott részletek, amelyeket hivatalosan nyilvánosságra nem hoztak, de - többek között - a Pitpass.com is úgy tudja, a szabályokban szerepelnek:

  • Költségplafon

A terv, amit a Forma-1 a múltban más kismilliószor kukázott, mert többször is be akarták vezetni, de a csapatok mindig nemet mondtak rá. A Liberty most

150 millió dollárban maximálná egy istálló költségeit, ez nagyjából 35-40 százaléka az élcsapatok, a Ferrari és a Mercedes éves költségvetésének,

de a Red Bull is legalább kétszer ennyit költ. Azaz nagyon kevés. Még akkor is, ha a topmenedzsment és a pilóták fizetése nem tartozna a költségvetési sapka alá, vagyis a 150 millión felül lehetne rájuk költeni.

  • Pénzelosztás

A Liberty változtat az F1 bevételeinek eddigi elosztásán, állítja, még

a legkisebb csapatnak is csak 30 millió dollár szponzorpénzt kellene összeszednie, hogy elérje a 150 milliós költséghatárt.

A Ferrarival évtizedek óta kivételeznek az elosztásnál, mert az egyetlen istálló, ami az első F1-futam óta a sorozatban van.

100 millió dollár bónuszt kapott emiatt évente, ezt 50 millió dollárra csökkentenék.

Az F1 motorgyártóinak - Ferrari, Mercedes, Renault, Honda - évi 10 millió dolláros bónusz járna.

  • A motortípusok

Mivel a gyártók jobb ötlettel nem álltak elő, maradna az eddigi hibrid formula, amit a Liberty nagyon támogat. Több standard alkatrésszel, magasabb fordulatszámhatárral, szabadabb fogyasztással, erősebb MGU-K-val (KERS-szel, kinetikus E-visszatöltővel) és MGU-H, azaz a másik alternatív rendszer nélkül. És persze hangosabbak is lennének.


A nagycsapatok még nem reagáltak az új szabálytervre, de a bahreini jelentések szerint Toto Wolff és Niki Lauda Mercedes-főnök azonnal találkozott Maurizio Arrivabenével, a Ferrari csapatfőnökével. A Ferrari-elnök, Sergio Marchionne már hónapok óta azzal fenyegetőzik, ha nem tetszenek nekik a módosítások, kiszállnak az F1-ből. A Red Bull-főnök Helmut Marko viszont állítólag lájkolta a terveket.