Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Vettelnek eggyel több füle van, mint Räikkönennek

2018.04.30. 20:41

Érdekes cikkel jelentkezett az F1-kocsik, illetve annak belső részleteinek tervezésében jártas Giorgio Piola rajzaival a Motorsport, majd a Forma-1 hivatalos honlapja is: az olasz szakember képeinek segítségével azt vizsgáltál, hogy miért van Sebastian Vettel kormányán egy titokzatos plusz fül, ami a csapattárs Kimi Räikkönenén nincs.

Kezdjük egyből ott, hogy az nem számít különlegesnek, ha két csapattárs eltérő kormányt használ, hiszen másképp szokták meg a dolgokat, bizonyos kapcsolók máshol esnek nekik jobban kézre, egyes dolgokat pedig máshol szeretnek állítani. Ezért volt például tavaly eltérő a két Ferrari kormányának hátsó része is, Vettel ugyanis a két ujjal kezelhető kuplungot preferálta, majd a szezon későbbi felében váltott olyan elrendezésre, amit Räikkönen is használt, mert végül a németnek sem jött be.

Az F1-honlap cikkében inkább Vettel (és Lewis Hamilton) kormányának evolúciójára fókuszálnak, a motorsportos elemzés viszont megkapargatja azt is, mire szolgálhat a fül, még ha biztos megfejtésre nem is jut.

A plusz fül a Bahreini Nagydíj időmérőjén tűnt fel, amikor Vettel a leintés után a célegyenesben megállt az interjúkra. A Ferrari szerette volna eltitkolni az újítást, és érthető módon annak leleplezése óta sem árult el semmit annak szerepéről, csak annyit cáfolt a Motorsportnak egy Ferrari-közeli forrásuk, hogy nem a kipufogógázokat tereli jobb irányba a kanyarban egy változtatható motormóddal, ahogy azt a legtöbben sejtették az újításról. Az FIA is árgus szemekkel figyeli a csapatoknál, hogy ne legyen ilyen, Vettel plusz kormányfüle viszont legális az FIA szerint, tehát semmi szabálytalant nem csinál vele a Ferrari.

Hogy egyébként hogyan is működne az FIA által tiltott funckió, arra a Motor Sport Magazine szakírója, Mark Hughes a Kínai Nagydíjról írt beszámolójában mutatott rá, amikor kiemelte, hogy több csapatnál is látta, ahogy a kipufogógáz úgy ment el a hátsó szárny alatt, mintha kötelező lett volna. Mivel a szárnyak alatt és fölött áramló levegő nyomásának különbsége adja a leszorítóerőt, egy ilyen plusz rendszer hatalmas előnyt jelenthet bármelyik csapatnak. Sőt, a levegőáramlás fenntartható akár akkor is, amikor a pilóta nem lép a gázpedálra – tehát mondjuk a kanyarban, kigyorsítás előtt –, ha egy kapcsolóval a tárolt elektromos energiát felhasználva felpörgetik a turbót, ami beindítja a légmozgást akkor is, amikor a motor nem pörög.

Az elhelyezkedése és formája alapján a Motorsport úgy sejti, hogy kanyar közbeni változtatás lehet a funkciója, vagy a differenciálművet, vagy a motormódot, vagy az energiafelhasználást lehet állítani vele,

már csak azért is, mert van rajta egy tekerő kapcsoló, tehát nem simán ki-, bekapcsoló szerepe van.

Biztos megoldásra ők sem jutottak, csak annyit lehet tudni, hogy óriási előnyt nem jelent, Räikkönen ugyanis enélkül is alig volt lassabb Vettelnél, a kínai időmérőn például csak 87 ezredmásodperc volt csak a két Ferrari között. Az azeri nagydíj pole-ját pedig meg is szerezhette volna a finn.

vettel.png

Persze az is lehet, hogy simán egy olyan tekerhető kapcsolóról van szó, ami Räikkönennél a kormány elején van, Vettel viszont valamiért azt szerette volna, ha a kormány hátoldalán, egy plusz fülre kerül - egyelőre ez a legésszerűbb magyarázat.

Ennek ellenére érdekes lesz figyelni a jövőben, hogy hasonló fül megjelenik-e Räikkönen, vagy valamelyik rivális kormányán. Már persze, ha a többi csapat rájön, mi is ez a fül.