Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tíz centi mutatja, mitől zseni valaki az F1-ben

2018.05.07. 10:26

A Forma-1 bizonyos szabálymódosításai azért történnek, hogy a fejlesztések terén megkössék a csapatok kezét, és behatárolják, mire tudnak elkölteni elképzelhetetlen összegeket. Egy a baj: az F1-csapatok természetükből adódóan mindig azt keresik, hogy hol van olyan négyzetmilliméter, ahova a szabályok még nem tiltják, hogy újabb szárnyat, diffúzort vagy légterelőt tegyenek. És általában ezt meg is találják.

A legújabb ilyen szürkezónás terület, amire egyre több F1-csapat felfigyelt, a padlólemez szélénél van. 2018-ra ugyanis szélesebbek lettek a kocsik padlólemezei – a két kerék közötti területen 1400 milliméterről 1600 milliméterre nőtt a megengedett legnagyobb szélesség, csakhogy a szabálykönyvben elfelejtették az ehhez tartozó tiltást is frissíteni 2017-ről 2018-ra, és ott továbbra is csak annyi szerepel, hogy az autó középvonalától mindkét irányban 700 milliméteres távolságon belül nem lehetnek lyukak a padlólemezen – derül ki a Motorsport cikkéből.

Vagyis most van egy 100 milliméteres sáv, ahol a szabályok nem tiltják, hogy lyukak kerüljenek a padlólemezekre, és ha valamit nem tiltanak, akkor az F1-ben arra őrült módjára rá is repülnek a csapatok.

A padlólemez hátsó részébe vágott légterelő lyukakkal egyébként a hátsó kerekekre terelik a lehető legjobb irányban a levegőt, hogy az minél kisebb turbulenciát okozzon, amivel csökkentené a diffúzor hatékonyságát.

A dolog persze nem új keletű, a Red Bull 2012-ben ilyen lyuk segítségével is nyert Monacóban, a Ferrari pedig már ott tart, hogy lyukak mellett légterelő-sorokat is tesztelt három, öt és hat elemmel is, hogy megtalálja az ideális leosztást.

A McLaren eddig lyukakat vágott a padlólemezbe, de rájöttek, hogy a Ferrari terelői hatékonyabbak lehetnek, így a lyukkivágás szélét lezárták, de ez messze nem olyan tökéletes megoldás, mint az olaszoké, van tehát mit csiszolni még a másoláson. (A McLaren megoldásáról a Motorsport cikkében láthat közeli képet.)

Egészen addig, amíg az F1-szabálykönyvben nem módosítják azt a 10 centis sávra vonatkozó részt.