Az örök ígéret, ami sokba fog fájni

DSC 6842
2018.08.02. 11:33

A Hungaroring azt tervezi, hogy a következő három évben mintegy 25 milliárdot költ a pályára

– ezzel a bombahírrel szolgált a 2015-ös Magyar Nagydíj alatt Seszták Miklós fejlesztési miniszter. Az a futam különösen sűrű volt kormányzati szempontból, Seszták mellett Szijjártó Péter külügyminiszter, és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is a helyszínen tárgyalt Bernie Ecclestone-nal a magyarországi F1-futam jövőjéről.

"Ötmilliárd forintot kap a Hungaroring, emellett

Jövőre szeretnénk a főépületet felújítani, vagy egy újat építeni, valamint a célegyenesben lévő tribünöket és a pálya mellett található lelátókat is felújítani

mondta a 2016-os Magyar Nagydíj során Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Jött a következő év és a következő futam. 

3 év alatt 35 milliárd forintot kap a magyar kormánytól a felújításra a Hungaroring

közölte a 2017-es Magyar Nagydíj alatt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A 2019-es futam után indulhatnak a fejlesztések a Hungaroringen

jelentette be a 2018-as Magyar Nagydíjon Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A fenti sorminta alapján jól látható, hogy a kiemelten fontos hungaroringi beruházás valahogy csak nem akar beindulni, bár idén Szijjártó már azt mondta, hogy

Mindenki nyugodt lehet, hogy ha a kormányzat elhatároz valamit, akkor azt végig is viszi

– utalva a projektre, ami ezek szerint a negyedik ígéretre most már aztán tényleg megállíthatatlanul és visszavonhatatlanul beindul.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Az örök ígéret, ami sokba fog fájni

Régóta téma, de négy éve már fixen ígérik, hogy most már elindul a Hungaroring – lassan nélkülözhetetlen – felújítása, de mégis egyre tolódik az összes határidő. Az ígérgetés ellenére az F1 nagyon szereti Magyarországot, 2026-ig van szerződés a Magyar Nagydíjra, miközben Monza, Spa és Silverstone is sokkal jobb pályákkal küzd a rendezéssel, a németekről nem is beszélve.

186 · Aug 02, 2018 11:33am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments

Az állam nélkül ugyanis soha nem lesz felújítás a Hungaroringen, részben azért, mert a Hungaroring Sport Zrt.-nek nincs kerete a sokmilliárdos felújításra, másrészt pedig azért, mert a nevezett Zrt. háromnegyede állami tulajdonban van, tehát elkerülhetetlenül kell az állam is egy ilyen volumenű projekthez.

A felújítás viszont égető lenne, Gyulay Zsolt, a Hungaroring elnök-vezérigazgatója már 2012-ben is arról beszélt, hogy kész tervek nélkül nehéz lesz elérni, hogy 2016 után is legyen futam.

Bár azóta sok kézzelfogható előremozdulás nem történt, a Forma-1 meghosszabbította a Magyar Nagydíj szerződését, méghozzá kétszer is, jelenleg úgy tűnik, 2026-ig biztosan lesz F1-futam Mogyoródon.

Valahol szimbolikus ez a folyamatos csúszás a magyar F1-pályával. Az 1986-os első Magyar Nagydíjra csodával határos módon 8 hónap alatt készült el – majdnem – minden a mogyoródi dombok között, ezt a tempót a vasfüggöny mögött elképzelhetetlennek tartották, manapság is talán Katar és Oroszország bírna ilyen tempóban ekkora beruházást teljesíteni.

Az építkezés viszont nem volt zökkenőmentes, a munkálatok folyamatosan csúsztak, és az sem segített, hogy építés közben találtak egy patakot is, ami csak tovább növelte a költségeket.

De valahogy minden fontos létesítmény elkészült 1986. augusztus 7-re, amikor a szokásos háromnapos versenyhétvége előtt egy nem hivatalos tesztet is kaptak a pilóták a vadonatúj pályán. A futam után valószínűleg az volt az ígéret, hogy mivel minden rendben zajlott, 1987-re a vezetőség minden egyebet megold, kipótol, megcsinál, ami esetleg elmaradt vagy elcsúszott az első Magyar Nagydíj előtt.

Ez 1986 óta nem sokban változott, amellett, hogy jelenleg 2026-ig van érvényes szerződése a Hungaroringnek F1-futam rendezésére, lényegében maradt az állandó ígérgetés.

Egy ideig a több előzést engedő, némileg új vonalvezetésről, ami állítólag feltétele is lett volna a 2021-ig szóló hosszabbításnak – ezt levették a napirendről –, majd az újraaszfaltozásról – ez 2016-ra elkészült –, az elmúlt években pedig a teljes körű felújításról szóltak, szólnak az ígéretek.

(Említsük meg azért, hogy közben 2014-re elkészült a pálya új orvosi központja, ami szintén fontos és szükséges fejlesztés volt.)

Meglepő lehet, hogy látszólag csak a folyamatos ígérgetésre kapott 2026-ig szerződést a Hungaroring, miközben Németországban kétévente van csak futam a Nürburgring anyagi problémái miatt, Franciaországba 10 év szünet után tért vissza a Forma-1, Spa-Francorschamps csak nemrég tudott hosszabbítani a 2019-21 közötti évekre, Monza jövője pedig folyamatosan veszélyben van, és Silverstone helyzete is bizonytalan.

De azért csak látszólag, mert két fontosabb tényezőt biztosítva látnak a Forma-1-nél – így volt ezzel Bernie Ecclestone, és így van ezzel most a Liberty Media részéről Chase Carey és Sean Bratches is:

  • a nézőszám évről évre rendben van a Magyar Nagydíjon,
  • a nagydíjrendezés szempontjából kulcsfontosságú jogdíj megfizetése pedig az állam, és nem a promóter, jelen esetben a Hungaroring Sport Zrt. pénztárcáját terheli, tehát tulajdonképpen garancia van rá.

Vegyes, de inkább jobb

Kiemelkedően jónak nem mondhatók az elmúlt év nézőszámai a Hungaroringen, de mindenképp bizakodásra adhat okot 2013-as bezuhanás utáni szinte töretlen emelkedés. Idén négy év után újra 200 ezer fölötti nézőszám volt a Magyar Nagydíj négy napján, és ez a terv szerint 2019-ben elkezdendő felújítással tovább javulhat, az új létesítmények miatt ugyanis a befogadóképesség is nőhet – már idén is kellettek plusz mobillelátók egyes helyekre.

Sokba fog ez fájni 2026-ig

A futam rendezésére fizetett jogdíj súlyos milliárdokba kerül a magyar államnak minden évben (ezt a futam másnapján kell utalni), de Szijjártó szerint egyáltalán nem jelent terhet a költségvetésnek, a Magyar Nagydíj ugyanis többszörösen megtérül, „a tavalyi évben mintegy 30 milliárd forintnyi gazdasági aktivitás valósult meg a mogyoródi F1-es hétvégén” – mondta, és 2018 kapcsán még bizakodóbb.

A gazdasági aktivitás egyébként a GDP-re történő hatásból, az adó- és járulékbevétel növekményből, valamint a számszerűsíthető médiamegjelenésekből áll össze, bár ezeket nehéz pontosan forintokra váltani, és ez ugye nem tiszta bevétel az államnak, az tehát nagyjából értelmezhetetlen, amit 2015-ben mondott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, miszerint ötszörös megtérülése van a Magyar Nagydíjnak.

Már csak azért sem lehet ez, mert irtózatosan sokat költünk a jogdíjra. Ez 2002-ben 10 millió dollár volt, utána 2012-ig minden évben 10 százalékkal nőtt, majd Bernie Ecclestone kedvezményt adott, és így 7,5 százalékra csökkent a fix emelés aránya. Mindez forintosítva azt jelenti, hogy a fix emelési rátával csak a 2017-26 közötti jogdíjak nagyjából 146-150 milliárd forintra jönnek ki – idén ez 11 milliárd forint kiadást jelentett egyébként.

Összességében elég jó befektetés ez a Forma-1-nek, 2002-től nézve 25 év alatt meghétszerezik a futamrendezésért járó bevételt, ami 2026-ban jelenlegi árfolyamom 19,5 milliárd forintba kerül majd.

De a lényeg úgyis az, hogy tulajdonképpen bármeddig emelik, az állam a Turisztikai Célelőirányzat részeként elkülönített pénzből fizetni fog a verseny utáni hétfőn, míg külföldön pont emiatt vannak gondban a legendás helyszínek, Monza, Spa, vagy épp Silverstone esetében sem nyúl a zsebébe az érintett nemzet, a Francia Nagydíj visszatérése is ezért csúszott egy darabig, mert az állam kihátrált a dologból.

Évek óta tarthatatlan, de majd lesz valami

A 2016-ra elkészült újraaszfaltozás, a 2014-re felhúzott új orvosi részleg és a tévékkel, illetve működő klímával felújított sajtórészleg kivételével komoly beruházás nem volt az elmúlt másfél évtizedben a Hungaroringen, addig is két kisebb ráncfelvarrás csak: 1989-ben levágtak egy kanyart, 2003-ban pedig meghosszabbították a célegyenest.

Csak összehasonlításképp, Silverstone-ban 1986 óta hét átépítés volt, közte egy egészen radikális 2010-re, de a spái pályát is folyamatosan módosították, hogy minél jobb legyen a versenyek szempontjából.

A mogyoródi tervek meg egyre csak csúsznak. A 2016 végén kiadott menetrend így nézett volna ki az ütemezés, ami a 2015-ös tervekhez képest is már többéves csúszásban volt:

1. ütem (2017-18)

  • Új, 3 szintes épület a célegyenes külső oldalán, benne irodákkal, konferenciateremmel, új kommentátorállásokkal, skyboxokkal és promóterklubbal, lényegében a mostani főlelátó mögött, illetve alatt.
  • Előtte teljesen új lelátó.
  • Ebben az ütem bővítették volna, bővítenék a vezetéstechnikai centrum kiszolgálóépületét.

2. ütem (2018-19)

  • Teljesen új főépület a célegyenes belső oldalán, benne a versenyirányítás, sportszakma, sajtóközpont vadonatúj termeivel.
  • Alatta teljesen úgy boxok kerülnének kialakításra.
  • Mélygarázs a főépület mögött, alatt, hogy kényelmesebben elférjenek a parkoló autók.
  • Alternatív paddock a 11-es és 12-es kanyar között (a kép jobb oldalán, az egyes hétvégéken a betétfutamok csapatait szolgálná ez ki).

3. ütem (2019-20?)

  • Látogatóközpont,
  • múzeum,
  • kalandpark,
  • merészebb tervek között triatlonközpont, uszoda, MTB-pálya,
  • amik lehetővé tennék, hogy az év 365 napjában látogatható központ legyen.

A harmadik ütem azért inkább a vágyálom, mint a kötelező kör része, de ha lesz rá forrás, egyszer elkészülhet az is.

Már rég nem igaz a 35 milliárd forint

Ehhez képest most legkorábban 2019-ben kezdődhetnek a munkák, amikhez előbb pályázatot kellene kiírni, ahhoz pedig végleges tervek kellenek, amik szintén nem olcsók – 2017-ben Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta, ehhez is legalább 1,5-2 milliárd forintra lenne szüksége az államtól a cégnek, nekik ugyanis nincs ekkora tőkéjük, enélkül viszont a pályáztatás sem indulhat el.

Gyulay idén februárban arról beszélt, az első, 5 milliárdos részletet már megkapták, de picit így is csúszik a projekt elmaradva az eredeti elképzelésektől, mert sok időbe kerül az engedélyeztetés, ráadásul az a 35 milliárd forint, amiről Szijjártó beszélt korábban, már rég nem aktuális. „Három évvel ezelőtt egy koncepcióterv alapján 35 milliárd forintra becsülték a felújítás teljes költségét. Én pályaüzemeltetőként sem építkezni nem tudok, sem pedig számokat mondani nem szeretnék, de az tény, mára ez az összeg köszönőviszonyban sincs a valós költségekkel” – utalt a drágulásra.

Tíz hónap alatt rombolni, majd építeni

A futam előtt Gyulay azt mondta, az engedélyeztetésre várnak, Szijjártó pedig eddig még csak említés szintjéig sem jutó, még kézzel foghatóbb konkrétumokat említett, amikor arról beszélt, hogy 2019 tavaszáig kell elvégezni a jogalkotási munkákat és a szükséges források elkülönítését, ha azt akarják, hogy a 2019-es Magyar Nagydíj kvázi másnapján induljon az őrült roham a bontással és építkezéssel, hogy beleférjenek a 2019-es és 2020-es GP közti időszakba a munkákkal.

Ez a gyakorlatban nagyjából 10 hónap lesz Gyulay szerint. Itt kanyarodnánk vissza arra, hogy eredetileg csodaszámba ment, hogy 8 hónap alatt majdnem mindent fel tudtak húzni 1986-ban, most pedig nem sokkal hosszabb idő alatt kellene szakszerű bontással sokkal bonyolultabb építési műveleteket végrehajtani.

Ha megérkezik rá a pénz.

(Borítókép: Bődey János / Index)