Pár barázda és lyuk tette simává Hamilton vb-címét?

2018.10.27. 09:18

A 2018-as Belga Nagydíj után 17 pontra csökkentette hátrányát Sebastian Vettel a világbajnokságban, úgy tűnt, komoly harc jöhet a szezon legvégére, csakhogy Lewis Hamilton zsinórban négy futamot nyert, majd Austinban is a német előtt végezve lényegében eldöntötte a vb-cím sorsát, a hétvégi Mexikói Nagydíjon csoda kell, hogy ne szerezze meg ötödik világbajnoki trófeáját.

A Mercedes előretörésére, vagy épp a Ferrari visszaesésére – ki honnan nézi – több elmélet is született. Kiderült, hogy nem valamiféle trükközés okozta a Ferrari romlását, sokkal inkább arról van szó, hogy a Mercedes lépett előre. Nyilván nem egy dologban megfogható ez a fejlődés, de nagyban köszönhető

az egyedi felnidizájnnak.

Az augusztus végén, a Belga Nagydíjon először bevetett felni szabályosságát a Ferrari többször is megkérdőjelezte, ezért a Mercedes az Amerikai Nagydíjon rögtönzött megoldással módosított a felniken – egyből vissza is tért Lewis Hamiltonnál hólyagosodás a kerekeken –, a hétvégi Mexikói GP előtt viszont direkt véleményt kértek a stewardoktól, hogy szabályos-e ez addigra már továbbfejlesztett elgondolásuk. (Mexikóban viszont már azt mondta a Mercedes, az autók egyensúlya nem volt rendben, ezért tértek vissza a hólyagok.)

A Mercedes azt a választ kapta, hogy minden rendben, vagyis a Ferrari sem visszamenőleg, sem a szezon további részére nem tehet semmit a nagy Merci-előrelépést hozó felnik ügyében.

De mi is ez a felni-ügy, és mit nyert vele a Mercedes?

A Mercedes legnagyobb gondja a 2018-as szezonban a gumihűtés, pontosabban a gumik túlmelegedése volt. Ezért kezdtek el komolyabban foglalkozni a felnikkel, átvéve, és sokkal agresszívabbá téve a Red Bull már 2017-ben megvalósított ötletét, miszerint a felni belső oldalának külső szélét rücskössé teszik, hogy a hő nagyobb felületen távozhasson. Emellett lyukakat fúrtak a felni közepe felé, hogy a fékek felől érkező levegő gyorsabban áramoljon el a gumitól és a fékektől.

A különbség elég jól látható a spái (fent) és a Spa előtt használt felnik között.

Később, Austinra a felni közepét betömték, hogy a Ferrari, illetve az FIA biztosan ne tudjon semmibe belekötni a vizsgálat alatt, ez a rendszer ugyanis pontosan arra alapult, ami miatt a 2012-es Kanadai Nagydíjon betiltották a Red Bull akkori fejlesztését. Ez a felni és a kerékagy találkozásán fúrt lyukakat jelentette, amik elősegítették a levegő áramlását, ám pont emiatt mozgó aerodinamikai elemnek minősültek, ami viszont tiltott.

Az FIA vizsgálata úgy találta, hogy a Mercedes lyukai más célt szolgálnak, mint hat éve a Red Bullnál, ezért megfelelnek a szabályoknak.

Mexikóban így visszatérnek az Austinban betömött lyukak, egyúttal a felni belső oldala is teljesen új lesz, az eddigi nagyobb, agresszívabb barázdák helyére sok apró dudor került.

Mexikóban a még az Amerikában látott verziót ellenőriztették le a versenybírókkal, de a szabadedzéstől kezdve akár a soklyukas megoldással is találkozhatunk.

A lépés egyébként már a 2019-es szabályokra való felkészülést is segíti, mutatott rá a Renault technikai igazgatója, Nick Chester, aki szerint mindenki ebbe az irányba fejleszthet majd, hiszen a leegyszerűsített első szárnyak még kevésbé fogják kiterelni a forró levegőt az első kerék környékéről, így minden hasonló segítség nagy pluszt jelenthet.