Albert, Lipót
2 °C
12 °C

Pár barázda és lyuk tette simává Hamilton vb-címét?

2018.10.27. 09:18

A 2018-as Belga Nagydíj után 17 pontra csökkentette hátrányát Sebastian Vettel a világbajnokságban, úgy tűnt, komoly harc jöhet a szezon legvégére, csakhogy Lewis Hamilton zsinórban négy futamot nyert, majd Austinban is a német előtt végezve lényegében eldöntötte a vb-cím sorsát, a hétvégi Mexikói Nagydíjon csoda kell, hogy ne szerezze meg ötödik világbajnoki trófeáját.

A Mercedes előretörésére, vagy épp a Ferrari visszaesésére – ki honnan nézi – több elmélet is született. Kiderült, hogy nem valamiféle trükközés okozta a Ferrari romlását, sokkal inkább arról van szó, hogy a Mercedes lépett előre. Nyilván nem egy dologban megfogható ez a fejlődés, de nagyban köszönhető

az egyedi felnidizájnnak.

Az augusztus végén, a Belga Nagydíjon először bevetett felni szabályosságát a Ferrari többször is megkérdőjelezte, ezért a Mercedes az Amerikai Nagydíjon rögtönzött megoldással módosított a felniken – egyből vissza is tért Lewis Hamiltonnál hólyagosodás a kerekeken –, a hétvégi Mexikói GP előtt viszont direkt véleményt kértek a stewardoktól, hogy szabályos-e ez addigra már továbbfejlesztett elgondolásuk. (Mexikóban viszont már azt mondta a Mercedes, az autók egyensúlya nem volt rendben, ezért tértek vissza a hólyagok.)

A Mercedes azt a választ kapta, hogy minden rendben, vagyis a Ferrari sem visszamenőleg, sem a szezon további részére nem tehet semmit a nagy Merci-előrelépést hozó felnik ügyében.

De mi is ez a felni-ügy, és mit nyert vele a Mercedes?

A Mercedes legnagyobb gondja a 2018-as szezonban a gumihűtés, pontosabban a gumik túlmelegedése volt. Ezért kezdtek el komolyabban foglalkozni a felnikkel, átvéve, és sokkal agresszívabbá téve a Red Bull már 2017-ben megvalósított ötletét, miszerint a felni belső oldalának külső szélét rücskössé teszik, hogy a hő nagyobb felületen távozhasson. Emellett lyukakat fúrtak a felni közepe felé, hogy a fékek felől érkező levegő gyorsabban áramoljon el a gumitól és a fékektől.

A különbség elég jól látható a spái (fent) és a Spa előtt használt felnik között.

Később, Austinra a felni közepét betömték, hogy a Ferrari, illetve az FIA biztosan ne tudjon semmibe belekötni a vizsgálat alatt, ez a rendszer ugyanis pontosan arra alapult, ami miatt a 2012-es Kanadai Nagydíjon betiltották a Red Bull akkori fejlesztését. Ez a felni és a kerékagy találkozásán fúrt lyukakat jelentette, amik elősegítették a levegő áramlását, ám pont emiatt mozgó aerodinamikai elemnek minősültek, ami viszont tiltott.

Az FIA vizsgálata úgy találta, hogy a Mercedes lyukai más célt szolgálnak, mint hat éve a Red Bullnál, ezért megfelelnek a szabályoknak.

Mexikóban így visszatérnek az Austinban betömött lyukak, egyúttal a felni belső oldala is teljesen új lesz, az eddigi nagyobb, agresszívabb barázdák helyére sok apró dudor került.

Mexikóban a még az Amerikában látott verziót ellenőriztették le a versenybírókkal, de a szabadedzéstől kezdve akár a soklyukas megoldással is találkozhatunk.

A lépés egyébként már a 2019-es szabályokra való felkészülést is segíti, mutatott rá a Renault technikai igazgatója, Nick Chester, aki szerint mindenki ebbe az irányba fejleszthet majd, hiszen a leegyszerűsített első szárnyak még kevésbé fogják kiterelni a forró levegőt az első kerék környékéről, így minden hasonló segítség nagy pluszt jelenthet.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?