Árpád
-2 °C
4 °C

A pokolból vissza? Az könnyebb lett volna

GettyImages-74446502
2018.11.22. 10:20
Robert Kubica 2019-ben a Williams-Mercedes Forma-1-es versenyzője lesz, jelentette be csütörtökön az istálló. Nem csak tesztel, mint idén, hanem nagydíjakon fog indulni. 2011 elején majdnem elveszítette jobb karját, de nyolc évvel legutóbbi F1-futama után visszatér.

Amikor a Leicester City angol futballklub 2016-ban 5000:1-es, azaz ötezerszeres pénzt fizető oddsa ellenére megnyerte a Premier League-et - csak ehhez hasonlítható a 34 éves pilóta visszatérése a Forma-1-be. Kubica épp 8 éve, 2010. november végén indult legutóbb F1-versenyen, de ott lesz a 2019-es nyitónagydíj, az Ausztrál GP startjánál. (Ha ezúttal minden a tervek szerint alakul.)

Ilyen hosszú kihagyás előfordulhatott ugyan az F1-ben, de biztosan nem azért, mert a pilóta egyik karját időközben majdnem amputálni kellett. Robert Kubicával ez történt.

13 éve briliáns karrier állt előtte, 2006 nyarán Jacques Villeneuve helyére kellett beugrania első futamán, épp a Hungaroringen, arra az őrült Magyar Nagydíjra, amit Jenson Button a 14. helyről startolva nyert meg az esőben. Kubica azonnal pontot szerzett, kettőt is, hetedik lett. Csakhogy Sauber-BMW-je a súlyhatár alatt volt - túlzottan elkophattak a gumijai - így kizárták.

Egy hónap telt el, és Kubica F1-dobogós volt, harmadik versenyén, az Olasz GP-n harmadik lett. A Sauber szerződtette 2007-re, ám szezonjának legemlékezetesebb pillanata kanadai bukása lett, amikor csodával határos módon szinte sértetlenül szedték ki a darabokra tört autóból.

De csak egy versenyt hagyott ki - amin a helyén bemutatkozhatott az F1-ben Sebastian Vettel -, majd egy évvel később Kubica ott, ahol simán meghalhatott volna, megszerezte karrierje első futamgyőzelmét, sőt, élre állt a pontversenyben. 2008 végén negyedik lett Hamilton, Massa és Räikkönen mögött, ugyanannyi ponttal zárt, mint a finn, csak eggyel kevesebb versenyt nyert.

2009-ben az elgyengülő BMW-vel esélytelen volt, a németek ki is szálltak, így Kubica a Renault-nál folytatta a Ferrarihoz távozó Fernando Alonso helyén. Két dobogót tudott összehozni, 8. helyet a bajnokságban, 2010-ben.

2011. február elején a leggyorsabb volt az első valenciai teszten az ígéretesnek tűnő, újra arany-fekete Renault-val, kezében - ahogy idén elmesélte - a Ferrarihoz 2012-re érvényes szerződéssel, ám pár nappal később, 6.-án örökre megváltozott az élete. Egy kisebb olaszországi raliversenyen indult hobbiból, de ütközött, a szalagkorlát valósággal kettészelte Skodáját, kvázi leborotválta a pilóta jobb karját. Navigátora sértetlenül szállt ki a kocsiból, Kubicáért helikopter jött, de annyi vért vesztett, hogy a kórházban szinte lemondtak róla.

„Szóljanak a srác szüleinek"

- reagált állítólag orvosa, amikor felmérte az állapotát.

Életét megmentették, ám ennél is reménytelenebbnek tűnt, hogy megmentsék a karrierjét: jobb karját darabokból kellett összerakni. Bárki más fekszik a műtőasztalon, biztosan amputálják, de Kubica nélkülözhetetlen végtagjáért mindent megtettek. Műtétek sora következett, a jobb alkar, bár helyrehozhatatlanul roncsolódott, megmenekült.

Sőt, Kubica idén elárulta, egy idő után azzal kecsegtették, hogy ha nem is lesz olyan, mint régen, de alkalmassá válik, hogy a legmagasabb szintet újra megcélozza vele az autóvezetésben. Két év múlva raliversenyen tért vissza a volán mögé a lengyel, ám ekkor már sejtette, sosem lesz olyan, mint volt. Indult pár jelentősebb ralin, nagy eredményt nem ért el, motivációja lankadt, fizikálisan is elengedte magát, három éven át csak vegetált. A frusztrációt feldolgoznia rettentően nehéz volt.

De sikerült, és 2017-hez közeledve elhatározta, tesz még egy próbát, hogy legalább lássa, mire is képes együléses versenyautóban. Fizikálisan helyretette, topfitközeli állapotba edzette magát, és múlt februárban jelezte, egy tesztet szívesen vállalna. GP3-es autóban futhatott ki tavasszal egy eldugott olaszországi pályán, aztán júniusban váratlanul megkapta az F1-es lehetőséget excsapatától, a Renault-tól.

Az események felgyorsultak:

  • június 7-én Kubica kipróbált egy 2013-as Renault-t
  • augusztus 2-án a Hungaroringen 6 és fél év után újra adott évi F1-autót vezetett - 4. lett a tesztnapon

augusztus végén a Renault dobta Kubicát. A Williams viszont lecsapott rá.

  • október 12-én - hol máshol, mint a Hungaroringen - kipróbálta a 2014-es Williams-Mercit, 17-én vett részt a Paul Di Resta elleni szétlövéses teszten, újra a Hungaroringen, meg is nyerte azt

Minden készen állt, hogy Kubica 2017 végén újra teljes értékű F1-es versenypilótának mondhassa magát, csakhogy a Williams az utolsó pillanatban Szergej Szirotkint szerződtette helyette. A csapat minden fórumon bizonygatta, nem azért, mert az orosz egy zsák - több tízmillió euró - pénzt vitt szponzorain keresztül az istállóhoz, hanem mert tényleg jobb volt az utolsó, abu-dzabi szétlövéses teszten.

Szirotkin 2018-ban siralmas teljesítménnyel - igaz, egy siralmas autóban - áll tök utolsó, 20. helyen a pontversenyben, 1 ponttal. (Egyetlen 10. helyezéssel.)

Idén Kubicának a Williamsnél a tesztpilótai állás, ötször egy nap teszt és két első szabadedzés jutott versenyhétvégén, Barcelonában és Ausztriában. Pocsék autóval végzett a mezőny utolsó negyedében a tréningeken, de ennél sokkal fontosabb, hogy bebizonyosodott

Jobb karja, illetve keze a kormány mögött inkább csak biztosításra alkalmas a szenvedett károsodás miatt.

Talán emiatt, talán nem, de a Williamsnél egész évben nem merült fel, hogy Kubicát 2019-re előléptessék. A lehetőséget úgy egy jó hónapja kezdték pedzegetni, amikor kiderült, a pilóta talált egy új, nagyon tehetős támogatót Lengyelországban.

Innen már annyira nem volt meglepő, amikor két hete, a Brazil GP idején kiszivárgott, hogy Kubica favorit a pilótaüléseit évek óta kemény 10 milliókért értékesítő Williamsnél a már korábban szerződtetett George Russell mellé.

Kubica kiszállása előtt a Forma-1 egyik leggyorsabb pilótája volt, és nem csak egy körön, kérdés, ebből mennyit tud visszahozni fél kézzel. Egy körön újra rendben lesz, aztán majd kiderül, hogy bírja a versenyterhelést. Rengeteg függ a Williamstől is, a csapat idén utolsó lesz a bajnokságban, története legmélyebb pontján van, jövőre sem lehet sokkal többet várni tőle. Kubicán így kisebb lesz a nyomás, de jóval nehezebb lesz kitűnnie.

Ebben az első lépés, hogy 21 éves, újonc csapattársát legyőzze házon belül. Nem lesz könnyű, az angolt az egyik legtehetségesebb fiatalnak tartják, a Mercedes nevelgeti, csak kölcsönbe került a Williamshez, pallérozódni.

De ha esetleg ez nem jön össze Kubicának, már akkor is megérte.

Nyolc év után visszakerült oda, ahová mindig is vágyott, de azt gondolta, nem érheti el. 2019-ben, 34 évesen - minden bizonnyal az utolsó lehetséges pillanatot kihasználva - visszatér oda, ahol az előző 8 évet is töltenie kellett volna. Nem 1, hanem 21 futamgyőzelemmel kéne állnia - legalább -, de mindegy is, most már bármit tesz, pályafutása siker, és bizonyíték rá, hogy a

a Forma-1-ben IS történnek még csodák.

(Borítókép: Robert Kubica Montreálban 2007-ben. Fotó: Mark Thompson / Getty Images)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?