Judit
3 °C
7 °C

F1: megszűnik a taktikai libasor

2018.12.06. 10:57

Az FIA Motorsport Világtanács szentpétervári ülésén módosított néhány sportszabályt a 2019-es Forma-1-szezonra - jelentette az Autosport.

Az egyik legfontosabb az alkatrészcserék miatti büntetésekre vonatkozik. 2018-ra eltörölték a halmozott büntetések számolgatását - nem voltak már értelmetlen 60 helyes visszasorolások -, akit 15 helynél többel visszasoroltak, automatikusan ment a mezőny végére.

A büntetéseket viszont aszerint számították, hogy ki ment először pályára az új alkatrésszel, így ha többeket küldtek leghátra, aki legelőbb futott ki, azt sorolták legkevésbé a végére. Így fordulhatott elő, hogy edzés vagy időmérő kezdetén libasor alakult ki a boxkijáratnál: a pilóták jóval a tréning kezdete előtt kiparkoltak - a motorokat még le is állították -, hogy ők legyenek az elsők. Majd gyors kört nem is futottak, hiszen ezzel már rangsorolták őket, inkább spóroltak a futamra, így a kvalifikáció jóval kevesebb autóval zajlott.

Az FIA most ezt kiküszöbölendő változtatott,

a rajtsorrendet a hátrasoroltak között is az időmérőn elért helyezésük alapján állítja össze.

Vagyis ha van négy visszasorolt, a pályán leggyorsabb kerül legkevésbé hátra, így a büntetettek is motiváltak, hogy gyors kört fussanak, azaz normálisan részt vegyenek a kvalifikáción.

Az FIA további szabálymódosításai:

  • a 107%-os szabályt nem teljesítő - a pole-t megszerző idejénél 107 százalékkal lassabb -, de rajtengedélyt kapó pilóták automatikusan leghátra, az alkatrészcsere miatt büntetett autók mögé kerülnek
  • az autó és a pilóta együttes tömegének alsó határát 740-ről 743 kilogrammra emelik fel 2019-re; eddig 740-et akartak, amiből minimum 80 kiló a pilóta - ha nincs ennyi, ballasztot kap -, de a csapatok közösen még 3 kilós emelést javasoltak

További fontos versenyszabály-változás, hogy a biztonsági autós periódusok végén az eddigivel ellentétben egészen a Safety Car-vonalig sárga zászlós korlátozásnak megfelelően kell hajtaniuk a pilótáknak, a zöld zászlós jelzést csak a célegyenesben kapják meg. Eddig ugyanis ha a biztonsági kocsi már elhagyta a pályát és a boxba gurult, előzni nem lehetett, viszont azonnal gyorsíthattak a kocsik a kontrollvonal előtt is, ami ugye felemás utasítás volt.

A felsorolt módosítások az első 2019-es versenyen, az Ausztrál GP-n lépnek életbe, március 15. péntektől.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?