Sámuel, Hajna
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Hatalmas narancs gömbbé váltak a lángoktól

GettyImages-1630914
2019.07.31. 22:00
Pont akkor került újra napirendre a Forma-1-ben a futam közbeni tankolás újbóli bevezetése, amikor az F1 történetének legnagyobb tankolási tűzesetének 25. évfordulójához közeledtünk. 1994-ben Jos Verstappen – a mostani Német Nagydíjon győztes Max Verstappen apja – és több Benetton-szerelő kis híján a tűz áldozata lett, pedig minden egy rutinkiállásnak indult.

Az évfordulóhoz közeledve a Motorsport szólaltatta meg az eset három fontos szereplőjét, a pilóta Verstappent, a tűz által legjobban érintett szerelőt, Paul Seabyt, illetve a szaklap cikkében látható ikonikus fotókat készítő Steven Tee-t, akik eddig nem ismert részleteket is elárultak.

Mindenki a Benettonra figyelt

1993-ban a Renault-motorral induló Williams uralta a Forma-1-et, a csapat a 16 futamból 10-et nyert meg Alain Prostnak és Damon Hillnek köszönhetően, de már látszott, hogy a McLarent és a Benettont is kiszolgáló Ford is kezdi felvenni velük a versenyt. 1994-re aztán össze is állt a Benetton-Ford csomag, és

Michael Schumacher révén az első hét futamból hatot megnyertek, de Schumacher a maradék egyen is második lett Hill mögött.

A július 31-én, a Hockenheimringen rendezett Német Nagydíj az idény kilencedik futama volt, ahol a jó teljesítmény mellett plusz figyelem is volt a Benetton csapaton: épp megfellebbezték Schumacher kétfutamos eltiltását, amelyet az előző, Brit Nagydíjon kapott a fekete zászló (vagyis a kiintése) ignorálása miatt. Schumachert extra motiváció is hajtotta, az első német pilóta lett volna, aki hazai futamot nyer.

A hockemheimi pálya az erősebb V12-es motort gyártó Ferrarinak kedvezett a hosszú egyeneseivel, ám a rajt utáni elég nagy baleset után mégis a negyedik helyről induló Schumacher került az élre, aki a 13. körben, első helyről állt ki az első tankolására és kerékcseréjére.

Csapattársa, Jos Verstappen két körrel később követte, ekkor szabadult el a pokol.

„Emlékszem, hogy egy teljesen átlagos boxkiállásra érkeztem ki. Ültem az autóban, felnyitottam a sisakrostélyom, ahogy ilyenkor mindig szoktam, mert állóhelyzetben mindig nagyon izzadtam, és kellett a friss levegő.

Aztán láttam, hogy fröccsen valami folyadék. Ekkor még nem éreztem a szagát, ezért integettem a kezeimmel, aztán hirtelen minden belobbant, és azonnal elsötétült minden, és levegőt sem kaptam. Olyan volt, mintha hirtelen egy sötét szobába zártak volna, és csak arra tudtam gondolni, hogy valahogy ki kell jutnom innen

– elevenítette fel a pokoli pillanatokat a holland versenyző, aki azzal folytatta, hogy az első akadály a kormány levétele volt, ami pár másodpercébe került, aztán a biztonsági övét is ki kellett oldania, szóval elég sok mindent meg kellett csinálnia, mire egyáltalán felfogta, mi is történt.

Verstappen kocsiját a tankolóberendezésből a forró kocsira fröccsenő üzemanyag gyújtotta be, a lángok pillanatok alatt hatalmasra nőttek, és a pilóta, illetve az autó mellett a kocsin dolgozó összes szerelőt beborították.

Hirtelen minden egy tűzgömbbé vált

Közülük talán a jobb első keréken dolgozó Paul Seaby volt a legnagyobb bajban, aki a pozíciójából adódóan háttal állt a tankolóembernek, így a gépből kifröccsenő benzin a hátát borította be.

„Azt hittem, hogy csak víz éri a hátamat, aztán rájöttem, hogy üzemanyag az, úgyhogy tudtam, menekülnöm kell, de ebben a pillanatban lángra kaptam. Hallottam az ilyenkor jellegzetes »vuf« hangot, ahogy lángok terjedtek, én pedig berohantam a garázsba, hogy minél messzebb kerüljek az autótól.”

Ekkor a garázsban állt a csapat fotósa, Steven Tee, aki pont a futamok viszonylag unalmas közepe miatt gondolta, hogy a boxutcában kap el némi akciót. „Láttam, ahogy fröccsen az üzemanyag, de nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget. Aztán egy pillanat alatt Jos és a szerelők is egy hatalmas narancs gömbbé váltak a lángoktól, én meg csak lőttem egymás után a képeket. A szerelők rohantak be a garázsba, többen lángoltak, úgyhogy félreugrottam” – folytatta az történet elmesélését a fotós.

A tüzet pillanatok alatt eloltották, komolyabb személyi sérülés sem történt, ám a világon mindenhol élőben közvetített tűzgömb látványa szinte minden nézőben örök nyomot hagyott. A csapat viszont inkább a válaszokat kereste, hogyan is történhetett meg ez, miközben a szerelőknek már lassan Schumacher második kiállására kellett készülniük a korommal borított felszerelés között.

A sérülteket persze azonnal ellátták. „Emlékszem, hogy azonnal vizet locsoltak az arcomba” – mondta Verstappen, akinek a nyitott rostély miatt picit megégett az arca és a homloka. Szerencséje volt, hogy nem vett levegőt a kocsiban, így a tüdeje nem károsodott, a kisebb égési sérüléseit pedig gyorsan ellátták a kórházban.

„Amikor az ember egy baleset után megérzi a benzin szagát a kocsiban, megijed. De amikor ez a boxutcában, a papíron legbiztonságosabb környezetben történik, akkor másképp áll hozzá az ember. Sosem okozott problémát az eset feldogozása” – zárta rövidre Verstappen, akinek ezzel véget is ért a futam.

A tévés közvetítésen felül még jobban visszaadja a káoszt egy lelátóról készített videó.

A szerelőknek viszont még volt dolga. Seaby úgy emlékszik vissza, hogy amint lelocsolták magukat vízzel, és konstatálták, hogy nincs nagy baj, a csapat egyik vezetője, Joan Villadelprat máris azt kérdezgette tőlük, meg tudnak-e csinálni egy újabb kiállást, mert Schumacher lassan érkezne. Úgyhogy a porral oltók tömegei között nekiálltak készülődni, de mint kiderült, hiába, Schumacher ugyanis a 20. körben motorhiba miatt kiesett.

Az orvosi központba Seaby mellett két szerelőt, Simon Morley-t és Wayne Bennettet vittek még be égési sérülésekkel. Seabynek az arca égett meg, Bennettnek az arca, a bokája és a lába – hogy elég jól le tudja hűteni, egy vécébe dugta a lábát, és folyamatosan öblítette a tartályt, hogy kellő víz jusson rá. Morley is több égési sebet összeszedett, de egyikük állapota sem volt súlyos, hamar visszatértek a csapathoz, és végigcsinálták az idényt.

Ez is bizonyítja, hogy már 25 éve is mennyire nagy biztonságot jelentő védőruházata volt mindenkinek a Forma-1-ben. Ha Verstappen a szellőzés miatt nem nyitja fel a sisakrostélyát, teljesen ép bőrrel megúszta volna, de a tűz közepébe került szerelők is (főleg a látványhoz képest) minimális sérülésekkel megúszták.

A bortól kicsit még is éget a homlokom

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vizsgálata szerint egy hiányzó szűrő miatt fröccsenhetett a benzin Verstappen kocsijára, bár a Benetton mindvégig vitatta ezt. Az F1-be 1993-ban visszatérő tankolás a 2009-es szezon végéig maradt, kisebb nagyobb balesetekkel.

Verstappen számára persze örökre meghatározó fontosságú maradt az 1994-es tűzeset.

Leginkább emiatt ismernek az emberek, elég sokat mutogatják a felvételt. Komolyabb hatása rám nézve nem volt, néha, ha alkoholt fogyasztok, leginkább bort, akkor érzem, hogy kicsit éget a homlokom, és el is pirosodik, ez örökre velem marad

– mondta.

A szerelő Seaby a lángok között készült képeket látva először azt kérdezte Tee-től, hogy fényképezés helyett miért nem sietett a segítségükre, de később belátta, nagyon jó, hogy elkészültek ezek a képek. "Nem sokan beszélnek a Jordannél fellobbant tűzről az 1995-ös belga futamról, ott nem készültek ilyen képek... Több poszterem is volt erről, az anyósomnak pedig sokáig az egyetlen képe rólam az volt, amin lángok borítanak. A falon ott volt a sógoromék esküvői képe mellette meg én a tűz közepén. Ezen mindig jót derültem.

A szezon végén Michael Schumacher első világbajnoki címét szerezte a Benettonnal, a 16 futamból 10-en induló Verstappen két harmadik helyet is gyűjtve tizedik lett.

Borítókép: Jos Verstappen a 94-es Brazil nagydíjon Fotó: Getty Images Hungary / Pascal Rondeau/Allsport