Tudhattak a Renault-pilóták a spéci fékről?
További Forma-1 cikkek
- A világbajnok csak a 11. helyen, Ferrari–McLaren-csatát ígér hétvégére a katari szabadedzés
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
Bajban lehet a Renault, ha a Racing Point csapat sejtése beigazolódik, és valóban szabálytalan fékrendszert használtak a franciák Forma-1-es autóikban a múlt hétvégi Japán Nagydíjon.
A rivális istálló feljelentette a Renault-t a futam után, az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) pedig lefoglalta a gyanús kocsik kormányát és központi elektronikai irányítórendszerét. A vizsgálat folyamatban van.
Mi is a rendszer lényege?
Alaptétel, hogy a Forma-1-ben a pilótának egyedül kell vezetnie az autót, nem kaphat külső segítséget. A feltételezések szerint viszont a Renault fékrendszere önmagát állította be, vagyis a számítógép dolgozhatott az ember helyett. A fékegyensúlyt manuálisan a kormányon elhelyezett kapcsolókkal lehet állítani, több fokozat van, menet közben lehet, illetve kell tekergetni az optimális beállításért. Az eddigi információk szerint ezt a részt kiküszöbölhették a Renault-nál, a pilótának nem kellett közbeavatkoznia, az autó mégis átállt az ideális paraméterekre kanyarról kanyarra. Hatalmas előnyt jelenthetett körönként, ha tényleg így volt.
Felmerül a kérdés, kivitelezhető volt-e ez anélkül, hogy a két versenyző, Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg tudjon róla?
A Planetf1.com szakértőhöz, a többszörös F1-futamgyőztes Ralf Schumacherhez fordult.
Ilyesmi nem történhet meg anélkül, hogy a pilóták tudnának róla. Kézzel kellene állítani, ha mégsem kell, az fel fog tűnni
- mondta a német Sky csatornának.
Valóban elég furcsa elképzelni, hogy Ricciardo és Hülkenberg állítgatta a gombokat, miközben a gép magától csinált mindent.
A következő: hogyan jött rá a spéci fék létezésére a Racing Point? Schumacher fülesre gyanakszik.
Mindkét csapatnál 1000-1000 ember dolgozik, valaki csapatot vált, így átszivároghat az infó. Ez a legvalószínűbb
- véli Schumacher.
Az ügyben egyelőre nincs előrelépés, ha a Racing Point lyukra futott, az irtó kínos nekik, ha viszont nem, a Renault utólagos kizárást, sőt jövőbeni eltiltást kockáztat.
A Renault-nak nem ez az első ügye idén, alig egy hónapja, hogy Ricciardót kizárták a Szingapúri GP időmérőjéről, mert Renault-jában szabálytalan volt a kinetikusenergia-visszanyerő rendszer, az MGU-K: a megengedett 120 kilowattnál nagyobb erőt adott le. Az ausztrál 8. hely helyett csak a mezőny végéről indulhatott.