Auguszta
4 °C
18 °C
Index - In English In English Eng

2021-re már be is tiltották a Mercedes trükkös kerékmozgató rendszerét

2020.02.21. 11:20

Csütörtökön a világbajnok Mercedes tartotta lázban a boxutcát a Forma-1 barcelonai tesztjének második napján, miután a tévés közvetítés kamerái elkapták, ahogy Lewis Hamilton egy furcsa beállítást tesztelt a kormány állításával.

A Mercedes később elárulta a rendszerről, hogy DAS (dual-axis steering) a neve, azt viszont nem részletezték, pontosan mit is próbálnak vele elérni – a felvételek képei alapján viszont könnyen meg lehetett fejteni, hogy az első kerekek szét- és összetartását tudják vele menet közben módosítani a kormány hátrahúzásával vagy visszatolásával.

Azt egyelőre nem tudni biztosan, hogy a rendszer megfelel-e minden szabálynak, és hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) legálisnak ítéli-e majd a megoldást – bár a Mercedes állítja, hogy így lesz –, az viszont már péntekre kiderült, hogy a DAS maximum egy évig szerepelhet a Mercedesben, a 2021-es szabályok szerint ugyanis már tiltott lesz.

Az Autosport cikke szerint a 2021-es szabálykönyv 10.5-ös pontjában az szerepel, hogy a kormányzott kerekek állásán csak a kormánykerék forgatásával lehet változtatni, vagyis úgy fogalmazták meg az új szabályokat, hogy a kormánynak ilyen szempontból egyetlen funkciója legyen: a kerekekkel való kanyarodás irányítása. A lap informátora azt is megerősítette, hogy a fenti megfogalmazás egyértelműen szabálytalanná teszi 2021-től a DAS-t.

Az egyelőre nem ismert, hogy az FIA már a Mercedes által tervezett rendszerről értesülve írta bele ezt a pontot a 2021-es szabályokba, épp azért, hogy betiltsa ezt a fejlesztést, vagy pedig organikus módon jutottak a szabályalkotás folyamatában oda, hogy pontosítsák a kormánykerékre vonatkozó szabálypontokat.

A Racing Point technikai igazgatója, Andy Green szerint egyébként nagyjából fél év munkába kerülhet a rivális csapatoknak a rendszer lemásolása, és mivel egyelőre teljesen ismeretlen, hogy mekkora előnyt lehet, jó eséllyel a szezon második feléért senki nem áldoz majd plusz energiát a DAS implementálására.