Ivett, Frida
6 °C
16 °C

Lewis Hamilton nyert Portimaóban a stratégák versenyén

GettyImages-1315864991
2021.05.02. 17:57
A Mercedes ismét az élen, Lewis Hamilton erőből nyert a Formula–1-es Portugál Nagydíjon. A második helyen Max Verstappen futott be, a harmadik és a plusz egy pontot bezsebelő pedig a másik Mercedesszel Valtteri Bottas lett.

A Formula–1-es Portugál Nagydíj szombati időmérő edzésének nagy kérdése az volt, hogy Lewis Hamilton megszerzi-e 100. pole-pozícióját Portimaóban. Bottas elnapolta az örömünnepet, a finn szerezte meg a pole-t, Hamilton 7 ezreddel maradt le tőle. A Mercedesé lett az első sor, mögöttük a Red Bull-lal Max Verstappen végzett. A holland okkal volt dühös, ugyanis a versenyigazgatóság pályaelhagyás miatt az első helyet érő köridejét dobta a kukába.

Vasárnap is árgus szemekkel figyelte az FIA a pályalevágásokat, szinte az összes kanyar monitorozás alá került, két figyelmeztetés után már komoly másodperceket érő büntetéssel számolhattak a pálya határát túllépő versenyzők. A versenyigazgatóság a hétvégére az 1-es, a 4-es, az 5-ös, a 14-es és a 15-ös kanyarokat is felügyelete alá vonta.

A futamot befolyásoló tényezők közül a hétvégén kiemelkedő a fokozódó szél erőssége és annak iránya, valamint a csapatok eltérő gumistratégiája is izgalmas történéseket vetített előre.

A Mercedes a számára ideálisabb közepes keverékekkel állt a rajtrácsra, mögöttük az első tíz pilóta közül szinte mindenki lágy keverékeken kezdte meg a futamot.

Bottas jól kapta el a rajtot, az első három pozíció változatlan maradt a rajtot követően. A mezőny viszonylag simán, balesetmentesen jött el. Carlos Sainz pozíciót fogott, a mexikói Sergio Pérezt előzte meg, ezzel a negyedik helyet szerezte meg.

KIMI RÄIKKÖNEN MÁSODIK KÖRBEN ELSZENVEDETT BALESETÉT KÖVETŐEN BIZTONSÁGI AUTÓS SZAKASZ VETTE KEZDETÉT.

A finn versenyzői hibát vétett, a célegyenesben saját csapattársára futott rá, Antonio Giovinazzi Alfa Romeóját öklelte fel. Räikkönen a sóderágyban kötött ki, ami a versenye végét is jelentette.

Az újraindítást követően Verstappen zseniálisan jött el, egyből megelőzte Lewis Hamiltont, így a második helyre kapaszkodott, és azonnal üldözőbe vette Valtteri Bottast is. A McLarennel Lando Norris Sergio Pérez szélárnyékát kihasználva egy remek előzést hajtott végre, így a negyedik helyre jött fel a verseny kilencedik körében. 

Max Verstappen később a pályán hibát vétett, amire Hamilton rögtön reagálni tudott, DRS-sel a második pozícióját sikerült visszavennie a hollandtól. 

A brit körről körre közelebb került csapattársához, a két mercedeses pilóta folyamatosan egy másodpercen belül autózott egymástól. A hátsóbb régiókban eközben Sergio Pérez bravúros előzést hajtott végre Lando Norrisszal szemben, Christian Horner örömére a mexikói a negyedik helyre jött fel közvetlenül Max Verstappen mögé. Pérez csapaton belül is elkezdett biztató teljesítményt mutatni, ezzel komoly pontokat vehet el az ellenfelektől, segítve a konstruktőri pontok gyarapodását és védve Verstappen pozíciójának stabilitását.

A 20. körben Hamilton kissé váratlanul a célegyenes végén kívülről előzte meg csapattársát, ezzel az előzéssel átvette a vezetést, sőt pár kanyar után már DRS-távolságon kívülre került. Max Verstappen elkezdte Bottas üldözését, körökön keresztül egy másodpercen belül autóztak egymástól.

Az egyForma mérnöke, Dr. Kling Sándor az aerodinamika fontosságát hangsúlyozta:

Az autók nem egyformán érzékenyek a széllökésekre. Az ilyen nagy szélben, mint ami ma Portimaóban uralkodik, nagyon fontos, hogy az autó aerodinamikai stabilitása oldalszélben is jó legyen. Az oldalszél jellegű vizsgálatokat külön szokták elvégezni az autó aerodinamikai csomagján. Ezek fontos tizedeket, akár másodperceket jelenthetnek.

A kerékcseréket a 22. körben a ferraris Carlos Sainz kezdte meg. Elkezdtek a csapatok kemény keverékű gumikkal kísérletezni, ezzel a stratégiával kiállást spórolni és a verseny végéig elmenni. Verstappen a 36. körben váltott keményekre. Bottas erre reagált a 37. körben, ő is a keményebbekre váltott. A finn a hideg gumikon nem tudott megfelelően kigyorsítani, a Red Bull hollandja ezt tökéletesen használta ki, megelőzte őt, így feljött a második helyre.

Lance Stroll a 40. körig ment el a lágy keverékeken, az Aston Martin tempója és gumikezelése biztatóbb képet mutat az előző hétvégékhez képest. Sebastian Vettel időmérős sikere után a verseny középmezőnyének stabil résztvevője volt. Az Alpine is ráerősített erre a hétvégére, ezt bizonyítja Esteban Occon 44. körben végrehajtott manővere, amelyben a ferraris Carlos Sainzot vadászta le, és jött fel a 7. pozícióba. 

Fernando Alonso is biztató teljesítményt mutat az Alpine-nal,  Pierre Gaslyt megelőzve  a pontszerző 10. helyre jött fel a verseny 50. körében. Egy körrel később már Daniel Ricciardót vadászta le a spanyol a kilencedik pozícióért. Nem sokkal később Carlos Sainz sem tudott sokáig védekezni a kétszeres világbajnokkal szemben, ez már az előkelő nyolcadik helyet jelentette Alonsónak. 

A mexikói Sergio Péreznél eltolt bokszkiállással próbálkoztak a Red Bull stratégái, a cél a negyedik hely bebiztosítása volt. Az 52. körben Pérez lágy keverékekre váltott, és senkitől sem zavartatva magát állt be a negyedik pozícióba. Ezzel a stratégiával a futamon futott leggyorsabb kört is célként tűzte ki a Red Bull, de a Mercedes is erre játszott. Bottas a 64. körben már akkora előnnyel rendelkezett a harmadik helyen, hogy egy ingyenbokszkiállást is végre tudtak hajtani nála, szintúgy Verstappennél is behúzta a Red Bull ezt a taktikát. 

Végül Lewis Hamilton senkitől sem zavartatva 30 másodperccel Max Verstappen előtt megnyerte a Portugál Nagydíjat. A harmadik helyen Valtteri Bottas futott be. Az leggyorsabb körért járó plusz egy pont végül utóbbi zsebében landolt.

Futam utáni interjúk:

Max Verstappen:

Egész jó verseny volt, jól sikerült az újraindítás. A végén hiányzott egy kis tempó, és Lewis el tudott lógni az élen. Második lettem, a leggyorsabb körömet törölték sajnos pályaelhagyás miatt. Ez furcsa, de ez van. Nagyon furcsa hétvége volt, főleg a tapadás miatt, meglátjuk, Barcelonában mire leszünk képesek.

Valtteri Bottas:

Nagyon nehéz volt a versenyem, az első szakasza a futamnak nem volt túl jó. Ezt majd ki kell vizsgálni. Jó volt az autó, ezt éreztük, de nem tudom, miért nem volt meg a kellő tempó a verseny első felében.

Lewis Hamilton:

Ez egy nagyon nehéz verseny volt, fizikailag és mentálisan is. Az újraindítás nem sikerült túl jól, rögtön megelőzött Max, de később a hibáját kihasználva visszaszereztem a pozíciómat. A következő pár napra hazamegyek, próbálunk pihenni, Angela is ott lesz velem. Nem volt tökéletes a mai nap, megnézzük, hol tudunk még javulni.

A 2021-es Formula–1-es szezon május 9-én a Spanyol Nagydíjjal folytatódik.

Végeredmény, Portugál Nagydíj, Portimao (66 kör, 306,826 km, a pontszerzők):

  • 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:34:31.421 óra
  • 2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 29.148 másodperc hátrány
  • 3. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 33.530 mp h.
  • 4. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 39.735 mp h.
  • 5. Lando Norris (brit, McLaren) 51.369 mp h.
  • 6. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 55.781 mp h.
  • 7. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1:03.749 perc h.
  • 8. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1:04.808 p h.
  • 9. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 1:15.369 p h.
  • 10. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1:16.463 p h.

leggyorsabb kör: Bottas, 1:19.865 perc (65. kör)

A vb-pontversenyek állása 3 futam után (még 20 van hátra):

versenyzők:

  • 1. Hamilton 69 pont
  • 2. Verstappen 61
  • 3. Norris 37
  • 4. Bottas 32
  • 5. Leclerc 28
  • 6. Pérez 22
  • 7. Ricciardo 16
  • 8. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 14
  • 9. Ocon 8
  • 10. Gasly 7
  • 11. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 5
  • 12. Alonso 5
  • 13. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 2

csapatok:

  • 1. Mercedes 101 pont
  • 2. Red Bull 83
  • 3. McLaren 53
  • 4. Ferrari 42
  • 5. Alpine 13
  • 6. Alpha Tauri 9
  • 7. Aston Martin 5

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Lewis Hamilton. Fotó: Clive Mason – Formula 1 / Getty Images)