Gyárfás
18 °C
35 °C

Elbukott a Mercedes és Leclerc is: Verstappen nyert a hercegségben

GettyImages-1319623181
2021.05.23. 17:07
A Ferrari futamot nyerhetett volna Charles Leclerc-rel, de a sors fintora, hogy a kétes pole után váltóprobléma miatt el sem tudott indulni Monacóban. A megörökölt első hely Verstappennek rajt-cél győzelmet hozott, a második helyen Carlos Sainz jött be, Lando Norris ismét parádés tempót autózva állhatott fel a dobogó alsó fokára.

A 2021-es F1-es szezon ötödik állomásához érkezett: a kultikus monte-carlói városi aszfaltcsíkra, a Monacói Hercegségbe. Ez a hétvége szinte mindenben eltért a korábban megszokottól. Már a csütörtöki szabadedzéseken látni lehetett, hogy a Mercedes nem találja a tempót, a Ferrarik és a Red Bullok viszont annál inkább. Ez a szombati időmérőn is beigazolódott, az olasz gárda valóban nem játszott színházasdit, Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót, ami némileg vitatott eset volt az utolsó percekben elszenvedett balesete miatt.

A paddockban szinte mindenkiben déjà vu érzés keletkezett, és a 2006-ban Michael Schumacher által véghez vitt incidens rémlett fel. A korábban ezt az esetet elszenvedő Fernando Alonso és maga Charles Leclerc is visszautasította a feltételezéseket, miszerint szándékosság történt.

Ha szándékos baleset lett volna, akkor ügyeltem volna rá, hogy ne ilyen keményen csapódjak a falba...

– jegyezte meg viccesen Leclerc az időmérőt követően.

Toto Wolff nem volt humoros kedvében, ő rögtön kezdeményezte, hogy az ilyen eseteket komolyabban vizsgálja meg az FIA, sőt szerinte az IndyCarban alkalmazott szabályt akár az F1-be is át lehetne ültetni, miszerint ha valaki az időmérő edzésen összetöri az autóját, automatikusan elveszíti korábban futott leggyorsabb idejét is.

Mi mit szólnánk egy ilyen szabályhoz? Igazságosabb lenne, ha ilyenkor a balesetet szenvedő versenyző korábbi leggyorsabb köre automatikusan törlésre kerülne?

– tette fel a kérdést a Mercedes csapatfőnöke.

A sors fintora, hogy szombaton hosszas vizsgálódás után a Ferrari úgy döntött, hogy Charles Leclerc autóján nem szükséges a váltócsere.

A futam előtt közvetlenül a rajtrácsra menet viszont jött a dráma, a monacói pilóta kétségbeesetten jelezte, hogy probléma van a váltójával. Ez Leclerc versenyének a végét is jelentette.

A rajtsorrend átalakult, az első rajtkocka azonban üresen maradt, így Max Verstappen indulhatott az élről. A futam előtt a nagy kérdés az volt: vajon mire lesz képes a Mercedes, és mit tud előhúzni Lewis Hamilton a hetedik rajtpozícióból indulva?

Max Verstappen magabiztosan jött el az első kanyarban, lezárta a belső ívet Valtteri Bottas előtt, ezzel hatalmas lépést tett a futamgyőzelem felé. A monacói pályán köztudottan nehéz előzni a pálya karakterisztikájából adódóan, a szűk vonalvezetés nem könnyíti meg a pilóták helyzetét.

A mezőny fegyelmezetten jött el, egy komolyabb megmozdulás sem volt, Lewis Hamilton sem tudott javítani rajtpozícióján. A vonatozás elkezdődött Monte-Carlóban.

Az első komolyabb előzés a hátsó régióban történt, Mick Schumacher házon belül villant meg, a hajtűkanyarban előzte meg csapattársát, határozott megmozdulás volt ez a német pilótától. A várttal ellentétben a tömérdek mém ellenére Nyikita Mazepin hétvégi teljesítménye rendkívül fegyelmezettnek és kiegyensúlyozottnak bizonyult. A Haas pilótái közel azonos tempót autóztak a hétvége során.

Az ilyen pályákon, mint Monaco, ahol az előzés szinte lehetetlen, a bokszkiállási stratégiának kiemelten fontos szerepe van. A Pirelli erre a versenyre egy kiállást vetített előre: a kérdés az volt, hogy a csapatok milyen időtávban tudnak ezzel sáfárkodni.

A Ferrari egyetlen álló bástyája, Carlos Sainz magabiztos tempót mutatott a harmadik helyen.

A spanyol pilóta folyamatosan zárkózott fel Valtteri Bottasra, a bokszkiálláshoz közeledve egyértelműen az „elévágásra” játszott a Ferrari.

A bokszkiállásokat Lewis Hamilton indította a 30. körben.

Aztán jött a következő Mercedes-dráma, Valtteri Bottas versenye a bokszkiállás során ért véget. Banális hiba volt ez, a szerelők a jobb első gumit képtelenek voltak levenni a finn autójáról.

Lewis Hamilton is hatalmasat bukott a bokszkiállása után. A Mercedes stratégái nem voltak a topon, két pozíciót vesztett a hétszeres világbajnok ezzel. A brit az elégedetlenségének hangot is adott csapatrádión. Sergio Pérez viszont a kiállások győztese volt, a negyedik helyre tudta visszahozni a Red Bullját, és folyamatosan futotta a leggyorsabb köröket a mexikói.

A McLaren háza táján ismét hatalmas kontraszt mutatkozott. Lando Norris a vesztesek győztese lett, a háttérben szép lassan a harmadik helyen találta magát. Ezzel ellentétben csapattársa, Daniel Ricciardo csak a 12. helyen autózott féltáv után az Alfa Romeo finn pilótájával, Kimi Räikkönennel csatázva. Hiába a nosztalgikus sisakfestés és a Monacóra külön megkonstruált autódizájn, az ausztrál ezen a hétvégén sem találta a tempót.

Az 58. kör legszomorúbb pillanata: Lando Norris kört adott csapattársának, Daniel Ricciardónak.

Az Aston Martin idei legjobb versenyhétvégéje eddig a Monacói Nagydíj. Sebastian Vettel három helyet javított rajtpozíciójához képest, 20 körrel a futam vége előtt az előkelő ötödik helyen autózott, csapattársa, Lance Stroll a kezdetekhez képest öt pozíciót javítva a nyolcadik, szintén pontszerző helyen állt.

Az utolsó tíz körben kardinális kérdés volt a gumik állapota, a versenyzők gumikezelése.

Különösen Lando Norris panaszkodott a gumik szemcsésedésére. A nagyobb koncentráció érdekében a brit udvariasan megkérte a csapatát, hogy innentől ne zavarják őt.

Lewis Hamiltont pluszbokszkiállással a Mercedes elküldte a leggyorsabb körért járó +1 pontért, Amit a brit végül sikeresen abszolvált.

Nem túlzás azt mondani, hogy a Mercedes lábon lőtte magát Monacóban. A Red Bull viszont a hétvége legkiegyensúlyozottabb teljesítményét nyújtotta, Max Verstappen rajt-cél győzelmet aratott. A Ferrari becsületét Carlos Sainz mentette meg, a harmadik helyen ismét bravúros meneteléssel Lando Norris futott be. 

Ezzel az eredménnyel a konstruktőröknél a Red Bull, az egyéni vb-tabellán pedig Max Verstappen vette át a vezetést.

Futam utáni interjúk

Max Verstappen így nyilatkozott a leintés után:

Elképesztően különleges érzés ez most, először vagyok dobogón egyébként Monacóban. Sosem lehet tudni, hogy itt mi történik. Nagyon kellett figyelni a gumikra, de végig kontrollálni tudtam a versenyt. Csodálatos érzés. Mindenki meg akarja nyerni ezt a futamot, hihetetlenül büszke vagyok arra, hogy itt állhatok most.

Carlos Sainz is boldogan beszélt:

Ez egy nagyon jó eredmény, ha azt mondtátok volna a hétvége előtt, hogy második leszek, rögtön elfogadtam volna. Boldog és büszke vagyok az egész hétvégi teljesítményünkre. Sajnálom, hogy Charles nem állhatott fel a rajtrácsra, így arra koncentráltam, hogy megmentsem a Ferrarit, és dobogót hozzak a csapatnak.

Lando Norris sem volt csalódott:

Nem gondoltam volna, hogy itt leszek most. Nagyon nagy hála a srácoknak, ez egy álom, hogy dobogón állhatok Monacóban. Kellett hozzá szerencse is, de teljesítmény is természetesen. Nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek.

A 2021-es F1-es szezon két hét múlva az Azeri Nagydíjjal folytatódik.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen. Fotó:  Sebastian Nogier / Pool / Getty Images)