Jolán, Vid
13 °C
27 °C

Verstappen az élről kapott defektet, Sergio Pérez nyert Bakuban

GettyImages-1322143393
2021.06.06. 16:30
A holland pilóta győzelmét a Pirelli húzta keresztbe. Sergio Pérez nyerte az Azeri Nagydíjat, a nap versenyzőjeként Sebastian Vettel második lett, a dobogó legalsó fokára Pierre Gasly állhatott fel. Hamilton is nullázott, így az egyéni vb-sorrend változatlan maradt.

Az idei F1-es szezon legizgalmasabbja volt az Azeri Nagydíj időmérő edzése. A piros zászló négyszer is előkerült, az utolsó ráadásul ismét egy Charles Leclerc pole pozíciót hozott. A bakui pálya karakterisztikáját tekintve ugyan utcai pálya, hasonlóan, mint a monacói, de az év egyik leggyorsabbika; a versenynaptár leghosszabb padlógázas szakasza és a legkeskenyebb pályaíve is a bakui aszfaltcsíkhoz köthető.

A Mercedesek a pénteki edzésnapon folytatták a monacói gyengélkedő performanszot, egyik pilótájuk sem tudott az első tízben végezni. Nagy volt a kétségbeesés a német gárdánál. Lewis Hamilton a szombati időmérőre, mint kiderült, csak a Q3-at tűzte ki célul, de a brit talált valamit, és az előkelő második helyre kvalifikálta magát, Valtteri Bottas azonban még mindig nem találta a tempót, csak a 10. lett. Max Verstappen a harmadik helyével nem volt teljesen kibékülve, a holland szerint a piros zászló fosztotta meg őt a pole-tól.

A mezőny hátsóbb régióját tekintve a versenyigazgatóság Lando Norrist sújtotta három rajthelyes büntetéssel, miután a brit nem tartotta be a piros zászlós protokollt az időmérő megszakításakor, így Norris a hatodik hely helyett csak a kilencedik helyről kezdhette meg az azeri futamot.

A gumikezelés kardinális pontja volt az Azeri Nagydíjnak, ráadásul a Pirelli a leglágyabb gumikiosztást biztosította a hétvégére a csapatok számára. Nem volt kizárt a kettő kiállás sem a Pirelli előrejelzése szerint. Az aszfalt hőmérséklete a szombatihoz képest viszont tíz fokkal csökkent, ami nagy gumitaktikai harcot vetített előre.

A mezőny a rajtnál balesetmentesen jött el, Sergio Pérez zseniális előzéssel a belső ívet kihasználva előzte meg Pierre Gaslyt, és vette át a negyedik helyet a franciától.

Charles Leclerc-nek nem sikerült meglógnia Lewis hamiltontól, a brit a harmadik körben a szélárnyékot kihasználva előzte meg őt, a Mercedes igazán régen volt vezető pozícióban egy futamon.

A Ferrari monacói pilótáját Max Verstappen is hamar levadászta, a holland szélárnyékot fogva vette át a második helyet. A nyolcadik körben Sergio Pérez is megérkezett az élmezőnybe, és Leclerc-t átlépve már Max Verstappen hátvédjeként funkcionált.

Sergio Pérez egyre jobb teljesítményt nyújt. A Red Bullnál nyílt titok, hogy a mexikóival a cél a konstruktőri világbajnoki cím és Verstappen számára az egyéni vb-cím megszerzése.

A kerékcserék sorát elég korán, a tizedik körben Charles Leclerc indította el. Egy körrel később csapattársa, Carlos Sainz is a bokszba hajtott. Sainz a kivezető körén a hideg gumikon a 8-as kanyart elvétve kicsúszott a pályáról, a spanyol veszélyes manőverrel ugyan, de visszahajtott a pályára.

A Red Bull jól menedzselte a kerékcseréket, ráadásul Hamilton bokszkiállásában több másodperc is benne maradt.

A Red Bullnak bejött az elévágási stratégia, Max Verstappen átvette a vezetést Hamiltontól, egy körrel később Sergio Pérez is a brit elé került, ezzel a második helyre jött fel.

Érdekesség, hogy a Ferrari a bakui időmérőn valóban erősnek mutatkozott, de az egykörös jó teljesítmény versenytempóban már nem mutatkozott meg, ahogy a monacói pilóta ezt a csütörtöki sajtónapon előre megjósolta, a Ferrari ugyanis folyamatosan esett vissza. Félidőben Charles Leclerc a hatodik helyen autózott, míg csapattársa, Carlos Sainz csak a 12. volt.

Szintén gyengébben teljesítettek a McLarenek is az előző nagydíjakhoz képest. Az Aston Martin és az AlphaTauri viszont javuló tendenciát mutat tempó tekintetében. 

A 31. körben Lance Stroll bal hátsó defekt következtében hatalmas balesetet szenvedett, és a betonfalba csapódott. a mentési munkálatok idejére biztonsági autós szakasz következett.

Stroll szerencsés volt, sérülés nélkül szállt ki az Aston Martinból.

A 35. körben a bokszutca lámpája zöldre váltott, több csapat is a bokszba hajtott, végrehajtva a második kerékcserét. A kör végén a safety car kiállt, Verstappen diktálta a tempót Peréz segítségével. Sergio Pérez zseniális hátvédszerepet produkált, Hamilton támadta őt, de a mexikói cseles volt, Verstappennek sikerült meglógnia az élen. 

Sebastian Vettel szárnyalt a futamon. Az újraindítást követően egy remek manőverrel sikerült megelőznie Gaslyt, így a német a 38. körben már a negyedik helyen autózott.

Az AlphaTauri így sem szomorkodhatott, Pierre Gaslyval és Cunoda Jukival értékes konstruktőri pontokat szereztek Bakuban. Mindkét pilóta kiegyensúlyozott és fegyelmezett volt a futamon, de az "ajándék pozícióknak" is köszönhetően Gasly a harmadik, Cunoda pedig a hetedik helyen ért célba.

Nem bírták a pirellik! Ismét egy defekt! Max Verstappen vezető pozícióból bal hátsó defektet kapott, és a falba csapódott!

Hosszas piros zászlós szakasz következett, amely után a mezőny a bokszutcában sorakozott fel. Két kör maradt a versenyből, Sergio Pérezre óriási nyomás nehezedett az újraindítás előtt.

Foghatja a fejét a Pirelli, a következő versenyekre Lance Stroll és Max Verstappen esete mindenképp kivizsgálásra szorul. 

A verseny állórajttal indult újra. Lewis Hamilton megelőzte Sergio Pérezt, majd az első kanyart elfékezve végül nullázott Bakuban.

Charles Leclerc is próbált pozíciót fogni, Pierre Gaslyt a harmadik helyen üldözte, Lando Norris is megérkezett rájuk. Sergio Pérez kiegyensúlyozott teljesítménnyel szerezte meg az első futamgyőzelmét a Red Bull-lal, Sebastian Vettel a nap versenyzőjeként a zseniális második helyen végzett, harmadikként Pierre Gasly futott be az AlphaTaurival.

Futam utáni interjúk

Sergio Pérez:

Elképesztően boldog vagyok. Nagyon sajnálom Maxet, megérdemelte volna ezt a győzelmet. Egy hétszeres világbajnok volt mögöttem az újraindítás után, tudtam, hogy jó Hamilton tempója, végig ott volt a nyomomban. Mellém is került, de nem tudott befordulni. Megnyertük a futamot, és ez számít, nagyot nőtt az önbizalmam most.

Sebastian Vettel:

Nagyon nehezen indult a szezon, de most végre jó volt a tempónk, és ez volt a kulcs, a rajt is jól sikerült. A safety car után még plusz két pozíciót nyertem, nagyon boldog vagyok, nem számítottunk erre, amikor idejöttünk, de végül minden összejött. Az autó tempója nagyon biztató most.

Pierre Gasly:

Elképesztően intenzív verseny volt, az autó egész hétvégén jól működött. Nem is gondoltuk, hogy ilyen jó pozíciókért harcolhatunk, de végül összejött a harmadik hely. Nagyon nehéz verseny volt, éreztük, hogy nehéz lesz Leclerc-t megállítani, de végül sikerült. Fontos pontokat szereztünk Jukival, úgyhogy ma este együtt ünnepelhetünk.

A 2021-es F1-es szezon két hét múlva a Francia Nagydíjjal folytatódik.

Végeredmény, Azeri Nagydíj, Baku (51 kör, 306,049 km, a pontszerzők):

1. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 2:13:36.410 óra

2. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 1.385 másodperc hátrány

3. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 2.762 mp h.

4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 3.828 mp h.

5. Lando Norris (brit, McLaren) 4.754 mp h.

6. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 6.382 mp h.

7. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 6.624 mp h.

8. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 7.709 mp h.

9. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 8.874 mp h.

10. Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo) 9.576 mp h.

leggyorsabb kör: 1:41.481 perc, Max Verstappen (holland, Red Bull, 45. kör)

pole pozíció: Leclerc

A vb-pontversenyek állása 6 futam után (még 17 van hátra):

versenyzők:

1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 105 pont

2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 101

3. Pérez 69

4. Norris 66

5. Leclerc 52

6. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 47

7. Sainz 42

8. Gasly 31

9. Vettel 28

10. Ricciardo 26

11. Alonso 13

12. Esteban Ocon (francia, Alpine) 12

13. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 9

14. Cunoda 8

15. Räikkönen 1

16. Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo) 1

csapatok:

1. Red Bull 174 pont

2. Mercedes 148

3. Ferrari 94

4. McLaren 92

5. Alpha Tauri 39

6. Aston Martin 37

7. Alpine 25

8. Alfa Romeo 2

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Sergio Perez. Fotó:  Mark Thompson / Getty Images)