Bottas nyert Isztambulban, ismét Verstappen vezeti a vb-t

További Forma-1 cikkek
-
Borzasztó szezonkezdés, rögtön kirúgták a McLaren egyik vezetőjét
- George Russell szerint észszerűtlenül osztogatják a büntetéseket
- A Ferrari csalódása és teljes őrület a Szaúdi Nagydíjon
- Óriási volt a Red Bullok előnye, Sergio Pérez nyerte a Szaúdi Nagydíjat
- Pérez simán nyert, Verstappen óriásit jött a 15. helyről rajtolva
Az isztambuli Kurtköy városrészben, a Hermann Tilke által tervezett Isztambul Parkban járunk, a Török Nagydíj helyszínén, az F1-es versenynaptár 16. állomásán. A pálya különlegessége, hogy itt az óramutató járásával ellentétesen haladnak a versenyzők. A pilóták szerint az Isztambul Park egy nehezen előzhető, hosszú, trükkös kanyarokkal tűzdelt versenypálya. Lewis Hamilton a tegnapi, pole-t érő köre után is hangsúlyozta, hogy nem lesz egyszerű dolga a középmezőny sűrűjéből felzárkózni.
Ugyanis az időmérő edzés favoritja a tavalyi győztes Lewis Hamilton volt, pole pozíciót szerzett, de motorerőforrás-csere miatt a versenyigazgatóság 10 hellyel hátrébb sorolta, így az első rajtkocka ezúttal Valtteri Bottast illette meg. Hamilton egy kedves gesztussal csapattársának adta az első helyért járó Pirellijét. A második helyről Max Verstappen, a harmadikról Charles Leclerc várhatta a piros lámpák kialvását.
"To Valtteri,
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Enjoy my pole trophy!
Nice lap tho. 102 ✅"
📸 @ValtteriBottas Instagram Stories#TurkishGP 🇹🇷 #F1 @pirellisport pic.twitter.com/QZChWuLOfX
A futam előtt ismét úgy látszott, az időjárás minden, előre eltervezett száraz pályás taktikát borít. Az eső intenzitása kezdetben enyhének tűnt, de minden csapat intermediate gumikkal küldte ki a rajtrácsra a versenyzőit. A körülmények trükkösek voltak, a dobogó bármely foka kérdőjelnek tűnt. A teljesítménybeli különbségek ilyen időjárási körülmények között teljesen eltűnnek, a vezetői affinitás kerül előtérbe. Sokakban felmerülhetett a kérdés: Lando Norris most revánsot vehet a két héttel ezelőtt elszenvedett drámai futama után?
Verstappen kicking up spray on his warm-up lap
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
The Dutchman tells the team track conditions are perfect for inters #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/TVl5DvV3Tq
Valtteri Bottas jól kapta el a rajtot, Verstappen közvetlenül mögötte fordult az első kanyarban Charles Leclerckel együtt. A látási viszonyok rendkívül rosszak voltak, a vezető elsőn kívül mindenki esőfüggönyben kezdte meg a pozíciókért való küzdelmet. A mezőny komolyabb baleset nélkül vészelte át az első köröket.
Fernando Alonso pár piruettet ugyan bemutatott, miután Pierre Gasly találta el a bal hátsó gumiját. A visszaesést követően a spanyol utána Mick Schumacherrel is kontaktba került. Az esetet a versenyigazgatóság is vizsgálni kezdte, végül Gaslyt és Alonsót is öt másodperces időbüntetéssel sújtották.

Lewis Hamiltont Cunoda Juki tartóztatta fel. A britnek nem volt könnyű dolga a nedves pályán, Cunoda keményen védte a nyolcadik helyét a címvédővel szemben, egészen a nyolcadik körig. Hamilton ezután könnyen átugrotta Strollt, majd a tizedik körben már Norrist támadta, és átvette a hatodik helyét, miközben folyamatosan a leggyorsabb köröket produkálta a hétszeres világbajnok. A 15. körben már Pierre Gaslyt vadászta le, így az ötödik helyre jött fel.
LAP 15/58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Further up the road, Hamilton eases past Gasly and moves into the top 5 #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/nqtkJPnI3s
Az intermediate gumik lassan kezdtek elfogyni, ezt Hamilton is jelezte versenymérnökének, Peter Bonningtonnak. Daniel Ricciardo kezdte meg a kerékcseréket, az ausztrál új interekre váltott a futam 22. körében. Valóban trükkös körülmények uralkodtak a pályán, az új gumik nem bizonyultak gyorsabbnak a már kopottabb társaiknál.
Valtteri Bottas jól menedzselte a tempót az élen, Verstappen stabil 2,5 másodperccel mögötte követte őt, a harmadik helyen Charles Leclerc érkezett. Féltávnál a monacói volt a leggyorsabb a pályán.
A 35. körben Hamilton már keményen támadta Pérezt, de a mexikói szépen tartotta a pozícióját a brittel szemben. A 37. körben Verstappen bokszkiállását is abszolválta a csapat.
Sebastian Vettel a 37. körben slickekre váltott, merész vállalás volt a némettől a félig nedves pályán.
Korai volt az Aston Martin próbálkozása, Vettel folyamatosan csúszkált a pályán, így kénytelenek voltak egy ismételt bokszkiállással köztes esőgumikra váltani.
LAP 38/58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Meanwhile, Vettel tries his luck on a set of slicks but he's really struggling
He quickly confirms over the radio that the gamble isn't working#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/ufGCWJTAi0
Lewis Hamiltont a bokszba hívta a Mercedes, de a brit nemet mondott az új interekre, jelezte a csapatnak, hogy az ideális ív szinte már száraz.
Charles Leclerc kiállás nélkül próbálta teljesíteni a futamot (esős körülmények között az FIA által ez engedélyezett), és lelkesen az első hely megvédése volt a cél, de a 47. körben Valtteri Bottas felzárkózott a monacóira, pozíciót fogott, és átvette a vezetést a Ferrari pilótájától. Leclercet a Ferrari gyors kerékcserére hívta, hogy az utolsó 10 körben még pozíciót nyerjen, ugyanis Sainz az új intereken folyamatosan a leggyorsabb időket autózta.
Hamilton sem bírta tovább, a Mercedes hívásának eleget tett, és új intermediate gumikra váltott, ezzel a brit az ötödik helyre esett vissza.
LAP 51/58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Hamilton and Mercedes agree that it's finally time to pit
It's a quick stop and he come back out in P5 #TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/JRdXUEPDlK
A hétszeres világbajnok megkérdőjelezte a csapat döntését, mivel a gumijai pár kör után elkezdtek szemcsésedni:
Mi értelme volt feladni a dobogós pozíciónkat? Nem kellett volna kijönnünk, én mondtam!
Valtteri Bottas behúzta a Török Nagydíjat, szép teljesítményt mutatott, megérdemelte a győzelmet. Max Verstappen méltóképp tisztelgett a Honda előtt ezzel a második hellyel, ugyanis átvette a vezetést a világbajnoki tabellán, 6 ponttal áll jelenleg Hamilton előtt. Csapattársa, Sergio Pérez is felállhatott a dobogó legalsó fokára. Leclerc hozta a negyedik helyet, Hamilton pedig egy megkérdőjelezhető kiállással az ötödik helyen zárt.
VALTTERI BOTTAS TAKES THE 🏁
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
He converts pole position into his first win of 2021!
Max Verstappen (P2) and Sergio Perez (P3) complete the podium#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/Uhp6HRuDCO
Great work from @ValtteriBottas today 👏#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/U24u9xfZAl
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
Futam utáni interjúk
Valtteri Bottas:
Jó érzés ismét nyerni, életem egyik legjobb futama volt. Magabiztos voltam a verseny előtt, az autó egész hétvégén jól viselkedett, minden jól alakult. Egyértelműen nehéz verseny volt, de megdolgoztam a győzelemért.
Max Verstappen:
Nem volt könnyű futam, végig vizes volt az aszfalt, nem lehetett igazán nyomni, figyelni kellett mindenre. Örülök ennek a második helynek, egész évben nagyon közel vagyunk egymáshoz a Mercedesszel, várom már az austini futamot.
Sergio Pérez:
Nagyon intenzív verseny volt, jól működtek az abroncsok. Türelem kellett a versenyen, több előzést is sikerült végrehajtanom, különösen tetszett a Leclerckel való csatánk.
Az F1 két hét múlva az Amerikai Nagydíj helyszínén, Austinban folytatja a szezont.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Valtteri Bottas. Fotó: Umit Bektas / Reuters)