Váratlan fordulat: Mercedes első sor lett Mexikóban, Bottas vezetésével

bottas
2021.11.06. 22:36
Hatalmas meglepetést hozott az időmérő, Mercedes első sorral rajtol holnap a Mexikói Nagydíj, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton sorrendben. A harmadik helyet Max Verstappen szerezte meg.

Hatalmas csata volt két hete a Formula–1-es Amerikai Nagydíjon a két vb-aspiráns között. Lewis Hamilton tökéleteset autózott, Max Verstappen szintén, az utolsó körökben sikerült maga mögött tartania a brit címvédőt, így a holland győzelme a 6 éve tartó Mercedes-hegemónia megtörését is hozta. Verstappen így 12 pontos előnnyel érkezett Mexikóba, Sergio Pérez hazai futamára.

A Pirelli, az F1 hivatalos gumiszállítója erre a hétvégére a C2-C3-C4-es keverékeket biztosítja a csapatok számára. Időjárás tekintetében a Mexikói Nagydíjon nem az időjárásé lesz a főszerep, várhatóan napos időnk lesz egész hétvégén, így a a szárazpályás gumistratégiák kerülnek majd előtérbe. 

A pénteki szabadedzések hatalmas Red Bull-előnyt prognosztizálnak Mexikóra. Az első szabadedzést ugyan Valtteri Bottas nyerte, de a másodikon már Verstappen győzedelmeskedett, több mint egy másodpercet adva Bottas délelőtti eredményének. A harmadik gyakorlásra az idők tovább javultak, ezt az edzést a hazai közönség nagy örömére, a hétvége eddigi legjobb idejével Sergio Pérez húzta be 1:17.024-es köridővel. A Mercedes nem tudta tartani ezt a tempót, hat tizedre maradt el a Red Bulltól az időmérő előtt.

Az FIA megsorozta a mezőny nagy részét büntetésekkel. Lance Strollról és Cunoda Jukiról pár napja már tudni lehetett, hogy büntetés vár rájuk motorerőforrás-csere miatt, Lando Norris és Esteban Ocon sem úszta meg, a versenyigazgatóság vasárnap  a mezőny legvégére sorolja őket. George Russell öt rajthelyes büntetéssel számolhatott váltócsere miatt a Mexikói Nagydíjra. 

Q1

Mexikóvárosban napos időjárási körülmények között kezdődött el az időmérő edzés. A pályán alacsony tapadási tendencia mutatkozik, emiatt hatalmas kihívás a pilóták számára egy tökéletes köridő teljesítése.

A mexikói ritka levegő nagy kihívás a mérnökök számára: nehezebb a leszorító erő generálása, nehezebb a motor és a fékek hűtése. Emellett a motorokat is máshogy kell programozni egy ilyen magaslati ritka levegőhöz."

– tette hozzá szakmai stábunk tagja Dr. Kling Sándor.

Sergio Pérez üdrivalgás alatt kezdte meg a gyors körét. A 11. percben a hétvégén eddig biztató teljesítményt mutató Ferrarival Charles Leclerc került az élre. 

A 10. percben Lance Stroll hatalmas balesetet szenvedett. a célegyenes ráfordítónál a kanadai versenyzői hibát vétett, kicsúszott az ideális ívről és a falnak csapódott. Stroll épségben szállt ki az Aston Martinból.

A helyreállítási munkálatok idejére piros zászlós szakasz következett. Michael Masi az F1 versenyigazgatója is lejött a toronyból, hogy a saját szemével vizsgálja meg az érintett techpro-fal állapotát. Hosszas renoválás után, 10 perce maradt a pilótáknak a Q2-be jutásra. Az Alpha Tauri megvillant, Pierre Gasly ugrott a mezőny elejére, majd jöttek a Mercedesek, és Bottas, Hamilton sorrend állt az élre. Max Verstappen a hétvége legjobb köridejét megfutva előzte meg a német gárdát, 1:16.788 idővel.

Az utolsó próbálkozásokon Leclerc hatalmas gyorskört teljesített és az élre állt a Ferrarival, Bottasnak erre volt válasza 1:16.727-es idővel nyerte meg a Q1-et.

A kiesők sorrendben Alonso, Latifi, Schumacher, Mazepin és Stroll.

Q2

A teljes mezőny közepes keverékeken kezdte meg az időmérő második etapját. Az első mért körök után Verstappen állt az élre, őt Hamilton és Bottas követte a második és a harmadik helyen. A különbség minimálisra csökkent, 16 ezred volt a két vb-aspiráns között.

Cunoda Juki hatalmas köridőt teljesítve, mindössze két tizedre Verstappentől, a harmadik helyre jött fel. Az Alpha Tauri felszívta magát erre a hétvégére, az elmúlt versenyeken nem nyújtottak kiemelkedő teljesítményt, Mexikóban fordulhat a tendencia.

Lando Norrisnak javítania kellett, az utolsó továbbjutó 10. helyen állt egy perccel a Q2 vége előtt. A britnek ez végül nem sikerült, de ez a köridő számára így is továbbjutást eredményezett. Hamilton az utolsó mért körén az élre ugrott, 9 ezreddel előzte meg ezzel Verstappen legjobb idejét.

Vettel, Räikkönen, Russell, Giovinazzi és Ocon búcsúzott a Q2-ből.

Q3

A kérdés egyértelműnek tűnt a Q3 kezdetén: Hamilton vagy Verstappen? Vagy egy nevető harmadik?

Természetesen a pole-ért mindenki a piros oldalfalú lágy keverékeken indult. Az első mért körök után Pierre Gasly állt az élre, majd jött Sergio Pérez és Max Verstappen a legjobb köridőkkel. Bottas váratlanul odapirított, 1:15.875-ös idővel ugrott az élre. Hamilton a második helyre jött fel. Sokakban felmerülhet a kérdés: A Mercedes ismét altatta a nagyközönséget? A sorminta első körben ezt reprezentálta.

Az utolsó gyors körökre a Mercedes a mezőny legvégére sorakozott fel. Pérez hibázott a körén, Verstappen is elrontotta azt. Végül senki sem tudott javítani, így Mercedes első sorral rajtol holnap a Mexikói Nagydíj. Bottas indul az élről, a második rajtkockából Lewis Hamilton, a harmadik helyről Max Verstappen indul majd.

Időmérő utáni interjúk

Max Verstappen:

Az egész időmérőn nem volt megfelelő az autó egyensúlya. Nem tudtam mi történik körülöttem, azt hittem jön a sárga zászló, nem lett jó az utolsó köröm, de jó a tempónk, ez biztos. Abszolút harcban leszünk holnap a Mercedesszel.

Lewis Hamilton:

Valtteri fantasztikus munkát végzett, büszke vagyok rá. Az, hogy ott vagyunk az első sorban ez hatalmas eredmény most. Nem tudjuk mi történt, tényleg jobbak voltunk az időmérőn. Nagyon jó csapatmunka volt ez, ma Valtteri gyorsabb volt, én mindent beleadtam."

Valtteri Bottas:

Nagyon jó kör volt a Q3-as első köröm, életem egyik legjobb gyorsköre. A harmadik szabadedzésen már sokkal jobban éreztem az autót, próbáltuk a beállításokat optimalizálni, úgy tűnik ez sikerült. Próbáljuk megtartani a rajtnál a pozíciónkat, nem lesz egyszerű a Red Bull ellen."

A hétvége programja vasárnap, magyar idő szerint a 20.00-kor rajtoló Mexikói Nagydíjjal zárul.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép:  Lars Baron/Getty Images)