Az utolsó körben Verstappen megcsinálta, ő lett 2021 F1-es világbajnoka

GettyImages-1358585328
2021.12.12. 15:52
Drámai végkifejlet következett be a Mercedes és Lewis Hamilton számára. Nicholas Latifi balesete után az utolsó körben Max Verstappen erőből szerezte meg a győzelmet Abu-Dzabiban, ezzel az első világbajnoki címét.

Egyetlen futam a világbajnokság! Lewis Hamilton nyolcadszor vagy Max Verstappen 24 évesen először lesz F1-es világbajnok? Ez volt a legnagyobb kérdés a Formula–1 szezonzáró futamán Abu-Dzabiban, ugyanis a két vb-aspiráns Dzsidda után nulla pont különbséggel érkezett a végső megmérettetésre. 

A MATEMATIKAI KÉPLET EGYSZERŰ VOLT: AKI TÖBB PONTOT SZEREZ, AZ LESZ A VILÁGBAJNOK, HA MINDKETTEN UGYANANNYIVAL ZÁRNAK, AKKOR MAX VERSTAPPEN ZSEBELI BE A VILÁGBAJNOKI TRÓFEÁT, MIVEL A HOLLAND A SZEZON SORÁN TÖBB FUTAMGYŐZELEMMEL RENDELKEZIK.

Annak ellenére, hogy a szabadedzéseket a Mercedes uralta, a kvalifikációt már a holland nyerte több, mint háromtizedes előnnyel a címvédő brit előtt. Verstappennek így minden esélye megvolt, hogy erőből, a versenypályán gyűrje le Hamiltont, ugyanis a szombati időmérőt uralva, a futamon pole-ból, magabiztosan vághatott neki az 58 körös „világbajnokik döntőnek”.

Az átépített Yas Marina versenypályáról megoszlottak a vélemények. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint, a pálya karakterisztikáját pont úgy változtatták meg, hogy az kifejezetten a Mercedesnek kedvezzen. Tény, hogy a hosszabb, gyorsabb egyeneseket a német gárda favorizálja, de a dinamikusabb kanyarok inkább a Red Bullnak fekszenek. Versenytempó tekintetében az előző versenyek alapján mi a Mercedesre tettük le a voksunkat, de mint tudjuk a Formula–1-ben egyetlen megmozdulás, vagy egy jól időzített stratégiai lépés és minden megváltozhat.

Kimi Räikkönen élete utolsó F1-es versenyét teljesítette Abu-Dzabiban, most vélhetően végleg szögre akasztja a bukósisakját, vagy továbbadja kisfiának Robinnak, aki már most a sebesség megszállottja. Räikkönen a Ferrari eddigi utolsó világbajnoka, egy világbajnoki címmel és megannyi felejthetetlen pillanattal gazdagította az F1 elmúlt húsz évét. Abu-Dzabi őt is ünnepli!

A Pirelli a leglágyabb C5-C4-C3-as gumikiosztást biztosította a csapatok számára, az ideálisnak a verseny előtt az egy kiállást tartotta az F1 hivatalos gumiszállítója. Max a lágyakon, Hamilton a közepes keverékeken kezdte meg a végső megmérettetést. Ami biztos volt, hogy a két vb-aspiráns különböző etapokat fut majd.

Lewis Hamilton zseniális rajtot fogott a közepes keverékeken, rögtön megelőzte Verstappent. Max szélárnyékot fogott és kanyarban bevetődött, Hamiltont a bukótérbe szorítva visszajött az első helyre. A szabályokat szem előtt tartva Max sportszerűen rögtön visszaengedte a címvédőt.

Péreznek is sikerült pozíciót fognia, a mexikói feljött a harmadik helyre. Norris lett a rajt vesztese, Sainz is megelőzte őt, így az ötödik helyre esett vissza. Bottas sem remekelt, a hatodik pozícióból a nyolcadikra esett vissza. A hátvéd szerepe így lehetetlenné vált, ráadásul nyolc kör után már 20 másodperc lemaradása volt a címvédőhöz képest. A britnek egyedül kellett megnyernie a világbajnokságot!

Tíz kör elteltével Verstappen DRS-távolságon kívül, négy másodperc hátrányban volt Hamiltonhoz képest. A brit folyamatosan lila szektorokat autózott, körönként több, mint fél másodpercet adva a kihívónak.

A Red Bull nem várt tovább, a 14. körben a hollandot kerékcserére hívta. A Mercedes sem várt sokat, reagált a Red Bullra, a 15. körben Hamilton kerékcseréjét is abszolválta.

A Red Bull a B tervre váltott a kerékcsere előtt álló, vezető pozícióban lévő Péreznél. A cél valószínű a közeledő Hamilton feltartása volt. A brit előnye a 20. körben már nyolc másodperc volt a hollanddal szemben.

Pérez parádésan nehezítette meg a címvédő dolgát, zseniálisan tartotta fel Hamiltont, KÉT visszaelőzést hajtott végre a brittel szemben.

A mexikói erőszakos volt, de a szabálykönyv kereteit nem lépte át, az előzés viszont megtörtént, de Péreznek köszönhetően Verstappen lemaradása csupán egy másodpercre csökkent Hamiltonnal szemben.

Kimi Räikkönen utolsó futamát technikai hiba révén nem tudta befejezni. A 26. körben fékhiba miatt kiállni kényszerült.

Bottas ugyan próbálkozott a felzárkózással, de Leclerc is feladta neki a leckét. Ma nem volt erő a finnben.

A másik Alfa Romeo is elvérzett, Antonio Giovinazzi műszaki hiba miatt félrehúzódott. A VSC szakasz alatt a Mercedes kint tartotta Hamiltont, a Red Bull viszont kihozta Maxot és kemény keverékekre váltottak. Kockázatos vállalás volt: ez a stratégiai döntés a brit nyolcadik világbajnoki címébe kerülhet.

Hamilton előnye folyamatosan csökkent. A 43. körben már 14 másodpercre zsugorodott a különbség közte és Verstappen között. A 46. körtől a differencia viszont stagnálni kezdett.

Nicolas Latifi hatalmas balesetet szenvedett az 54. körben és a safety car a pályára hajtott. Hamilton előnye ezzel nullara csökkent, ráadásul Verstappent a Red Bull kihozta kerékcserére, a holland lágy keverékekre váltott. Hamiltonnak csak a védekezés maradt.

Az újraindítás után egy kör maradt a versenyből, Verstappen megelőzte Hamiltont, a brit próbált visszaelőzni, de a holland gumielőnyben volt. Drámai végkifejlet következett be a Mercedes és Hamilton számára.

A kockás zászló Max Verstappent intette le elsőként, így a holland lett 2021 F1-es világbajnoka. A második helyen Lewis Hamilton, a harmadikon Carlos Sainz futott be. 2021 konstruktőri bajnoka zsinórban nyolcadszor a Mercedes lett.

Méltó zárása volt ez a 2021-es szezonnak. Jövőre egy korszakváltás következik az F1 történetében, ami minden eddigi erőviszonyt átírhat. Tartsanak velünk akkor is és addig is!

Futam utáni interjúk

Max Verstappen:

Hihetetlen, végig harcoltam az egész futamot, az utolsó pillanatban pedig jött a lehetőség. A Honda, a csapat is megérdemli. Nagyon élveztem ezt az évet. Végre szerencsém volt, köszönöm Péreznek is, remek csapatmunka volt. Ennyi év után végre megnyertük a bajnokságot.

Lewis Hamilton:

Gratulálok Maxnak és a csapatának, nagyszerű munkát végeztek. A csapatomnak is gratulálok, nagyon hálás vagyok nekik, mindent beleadtunk, sosem adtuk fel. Meglátjuk a jövő évet.

Carlos Sainz:

Jókor voltam jó helyen. Remek volt a tempóm, az ötödik lettem a bajnokságban. Ez egy jó nap volt, erős volt az autó. Mindketten megérdemelték volna a világbajnoki címet. Gratulálok Maxnak, jó látni, hogy világbajnok lett.

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette. Köszönjük megtisztelő figyelmüket, a téli szünetre az mi is szögre akasztjuk a bukósisakunkat, jövőre vélhetően új koncepcióval és számos exkluzív tartalommal újra jelentkezünk.

(Borítókép: Max Verstappen. Fotó:  Kamran Jebreili  / Pool / Getty Images)