Verstappen a 10. helyről rajtolva győzött a Hungaroringen

2022-07-31T150349Z 828829581 UP1EI7V15UBGZ RTRMADP 3 MOTOR-F1-HU
2022.07.31. 16:54
Max Verstappen nyerte a 37. Magyar Nagydíjat, a Mercedes sikeres hétvégét zárt, Lewis Hamilton a második helyen, George Russell a harmadik pozícióban ért a célba. A Ferrarik nyerő helyzetből hibáztak taktikailag, ami miatt végül a dobogóra sem fértek fel.

Meglepetéspole után újabb első győztest avathat a Hungaroring? Ez volt a nagy kérdés a 37. Magyar Nagydíj kezdete előtt, ugyanis a szombati időmérőn George Russell olyat tudott, amit senki más, egy tökéletes kört összerakva élete első pole-pozícióját itt ünnepelhette a brit tehetség. A második helyről Carlos Sainz, a harmadikról Charles Leclerc várhatta a piros lámpák kialvását. 

Az egyForma csapata számos pilótát megszólaltatott a szombati kvalifikáció után. Russellnek egyértelműen a futamgyőzelem volt a célja, Hamilton is bízott a jó szereplésben, habár az időmérőn DRS-probléma hátráltatta a Mercedes hétszeres világbajnokát. A ferrarisok kissé csalódottak voltak, a tempójuk ugyan megvolt, de a gumimelegítéssel voltak problémák (és akkor még nem tudták, mi vár rájuk a futam végére...). Max Verstappent technikai meghibásodás hátráltatta, így a holland címvédő csak a 10. helyről kezdhette meg a felzárkózást az élmenőkre.

A rajtrácson felsorakozva az első esőcseppek is megjelentek az aszfalton, de száraz körülmények között rajtolt el a mezőny. A gumistratégiák az első 10-en belül meglehetősen eltérőek voltak: Russell lágyakon, a két Ferrari közepes keverékeken rajtolt, a két McLaren is a lágy keverékekre tette le a voksát. 

Az élen George Russell elsőként tudott elfordulni, Carlos Sainz támadta ugyan, de nem tudott fogást találni a brit tehetségen. Hamilton volt a rajt egyik nyertese, a hetedik helyről az ötödik helyre jött fel.

Russell előnye az élen az ötödik körben stabil két másodperc volt Sainzhoz képest, bár a spanyol folyamatosan a leggyorsabb volt a pályán. 

Verstappen sem tétlenkedett sokáig, a 10. helyről rajtolva gyorsan a hatodik pozícióban találta magát, Alonsót és Ocont is megelőzte a címvédő. 

Verstappen a 11. körben már Hamiltonra is megérkezett, Hamilton eközben Norrist támadta a negyedik helyen. Egy körre rá Hamilton és Verstappen is levadászta a McLaren fiatalját, Norrisnak nem volt válasza az előzésekre.

A 17. körben Russellt kerékcserére hívta a Mercedes, a brit közepes keverékeket kapott. A következő körben Sainz is kerékcserén járt, ezt a kiállást a Ferrari viszont elhibázta, a különbség három másodpercre nőtt közte és Russell között. Leclerc stratégiája bejött, a 22. körig kivárt a kerékcserével, a monacói szintén közepes keverékeken folytatta, de Sainz elé sikerült visszajönnie.

Charles Leclerc jól menedzselte a tempót a második helyen, szép lassan megérkezett a vezető George Russellre.

A monacói a 27. körben már DRS-távolságon belül volt a brithez képest. Leclerc folyamatosan nyomás alatt tartotta Russellt, a Mercedes pilótája bravúrosan védekezett, nem adta könnyen a vezető pozícióját.

A 31. körben aZTÁN A célegyenes végén Leclerc bevetődött, tökéletes féktávot véve átvette a vezető pozíciót Russelltől.

Carlos Sainz is vérszemet kapott, a 35. körben már egy másodpercen belülre került az előtte autózó Russellhez képest, de Verstappen is feltűnt mögöttük, Sainznak a visszapillantó tükrét is érdemes volt figyelnie.

Verstappen új közepes kerekeket kapott. A 40. körben Leclerc-t és Russellt is bokszba hívták. A címvédőnek bejött az elévágási stratégia, Russellt már a bokszkiállás után átugrotta, Leclerc-t pedig körökön belül sikerült megelőznie, a monacói folyamatosan szenvedett a kemény keverékű abroncsokon.

A 42. körben Verstappen megforgott, ismét Leclerc vette át a VIRTUÁLIS vezetést, De hamar ledolgozta a hibáját, a holland világbajnok a 45. körben ismét megelőzte a monacóit.

Nem sokkal később Sainzot kihozta a Ferrari, hogy spanyol lágy keverékeken teljesítse a futam utolsó etapját – ez ugyanúgy nem volt jó döntés, mint Leclerc esetében a kemény, ez a két hiba pedig a dobogóba került.

Hamilton az 52. körben megkapta a lágy keverékű abroncsokat, a brit az ötödik pozícióba jött vissza kilenc másodperces hátrányban az előtte autózó Sainzhoz képest.

Leclerc kemény keverékű abroncsai gyakorlatilag használhatatlanok voltak, Russell nyomás alá tudta helyezni a monacóit, és az 54. körben átvette tőle a második pozíciót. Leclerc-t a bokszba hívták, lágy keverékű abroncsokat kapott, bizony ez ismét egy Ferrari stratégiai hiba és egy felesleges kerékcsere volt.

Hamilton a frissebb lágy keverékeken üldözőbe vette Sainzot, a tét ekkor már a harmadik hely megszerzése volt.

A hétszeres világbajnok a 63. körben a célegyenes végén sikeresen abszolválta az előzést, ezzel feljött a harmadik helyre.

Hamilton csapattársa, Russell ellen is hatalmas gumielőnyben volt, így két körön belül már a második hely is megvolt számára. Valtteri Bottas technikai hiba miatt kiállni kényszerült, a mentési munkálatok idejére VSC-szakasz lépett érvénybe. Ekkor már csak 2 kör maradt a futamból.

Verstappen a 10. helyről behúzta a futamgyőzelmet a 37. Magyar Nagydíjon, a holland tökéletesen menedzselte a tempót, a Red Bull megfelelő gumistratégiát állította össze számára. A Mercedes is sikeres hétvégét zárt, Hamilton a második helyen, Russell a harmadik pozícióban ért a célba.

Az F1 mezőnye most nyári szünetre megy, négy hét múlva a Belga Nagydíjjal folytatódik a szezon.

Végeredmény, Magyar Nagydíj, Hungaroring (70 kör, 306,63 km):

  1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:39:35.912 óra
  2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 7.834 másodperc hátrány
  3. George Russell (brit, Mercedes) 12.337 mp h.
  4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 14.579 mp h.
  5. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 15.688 mp h.
  6. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 16.047 mp h.
  7. Lando Norris (brit, McLaren) 1:08.300 perc h.
  8. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1 kör h.
  9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1 kör h.
  10. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 1 kör h.
  11. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1 kör h.
  12. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1 kör h.
  13. Csou Kuang-jü (kínai, Alfa Romeo) 1 kör h.
  14. Mick Schumacher (német, Haas) 1 kör h.
  15. Daniel Ricciardo (brit, McLaren) 1 kör h.
  16. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 kör h.
  17. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1 kör h.
  18. Nicholas Latifi (kanadai, Williams) 1 kör h.
  19. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 2 kör h.

kiesett: Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) műszaki hiba a 68. körben

leggyorsabb kör: 1:21.386 perc (Hamilton, 57. kör)

pole pozíció: Russell

A vb-pontversenyek állása 13 futam után (még 9 van hátra):

versenyzők:

  1. Verstappen 258 pont
  2. Leclerc 178
  3. Pérez 173
  4. Russell 158
  5. Sainz Jr. 156
  6. Hamilton 146
  7. Norris 76
  8. Ocon 58
  9. Bottas 46
  10. Alonso 41
  11. Magnussen 22
  12. Ricciardo 19
  13. Gasly 16
  14. Vettel 16
  15. Schumacher 12
  16. Cunoda 11
  17. Csou 5
  18. Stroll 4
  19. Albon 3
  20. Latifi 0

csapatok:

  1. Red Bull 431 pont
  2. Ferrari 334
  3. Mercedes 304
  4. Alpine 99
  5. McLaren 95
  6. Alfa Romeo 51
  7. Haas 34
  8. Alpha Tauri 27
  9. Aston Martin 20
  10. Williams 3

Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.

(Borítókép: Max Verstappen. Fotó:  Lisa Leutner / Reuters)