Rajtol a Formula–1-es idény: ezúttal is legyőzhetetlen lesz a Red Bull?

GettyImages-1247435049
2023.03.03. 13:23
Hosszú volt a tél a Formula–1 rajongóinak, de vasárnap végre elstartol a 2023-as idény. Túl vagyunk a szezon előtti háromnapos teszten, mely alapján kár előre megítélni az esélyeket, hiszen rekordhosszúságú, 23 versenyhétvégés szezonról beszélünk. Ugyanakkor az elejével kapcsolatban levonhatunk releváns következtetéseket.

Az alábbiakban Wéber Gáborral és Ujvári Mátéval, az M4 Sport F1-es kommentátoraival szó lesz arról, hogy

  • ki nyerte és ki veszítette a legnagyobbat a tesztek alapján,
  • megoldja-e a problémákat a szerkezeti változás a Ferrarinál,
  • milyenek lehetnek az új pilótapárosok, 
  • mi lesz Sergio Pérez sorsa, 
  • lehet-e ismét futamgyőztes Fernando Alonso, 
  • és hogy melyik versenyt várják leginkább az M4 Sport kommentátorai. 

A Red Bull bomba formában van 

Idén háromnapos volt a bahreini szezont megelőző közös teszt. Ilyenkor a csapatok eltérő szimulációkat futnak, legyen szó időmérőről vagy futamról, nehéz igazán biztos dolgot állítani róla, de így is rengeteg adat áll rendelkezésre a rajongóknak a puszta köridőkön kívül. Az viszont biztos, hogy összességében a leggyorsabb kör a Red Bullhoz, azon belül Sergio Pérezhez kötődik, a második leggyorsabbat Lewis Hamilton futotta a Mercedesszel, a harmadik pedig Valtteri Bottasé az Alfa Romeóval. Alább a leggyorsabb kör minden csapattól összesítve: 

Helyezés Pilóta Csapat Köridő Különbség Gumi Nap
1 Sergio Pérez Red Bull 01:30.305    C4 3
2 Lewis Hamilton Mercedes 01:30.664 0.359 C5 3
3 Valtteri Bottas Alfa Romeo 01:30.827 0.522 C5 3
4 Charles Leclerc Ferrari 01:31.024 0.719 C4 3
5 Cunoda Juki AlphaTauri 01:31.261 0.956 C4 3
6 Kevin Magnussen Haas 01:31.381 1.076 C4 3
7 Fernando Alonso Aston Martin 01:31.450 1.145 C4 3
8 Lando Norris McLaren 01:32.160 1.855 C3 3
9 Logan Sargeant Williams 01:32.549 2.244 C5 2
10 Pierre Gasly Alpine 01:32.762 2.457 C3 3

Ez egy pillanatnyi kép, nagyságrendileg látszanak dolgok. Egy 23 futamos szezonból ilyenkor még nem sokat lehet megjósolni. Amit most tudunk, hogy a Red Bull jelenleg minden téren előnyben van másokkal szemben. Amit viszont nehéz megmondani, hogy mekkora ez az előny. Sokat fejlődött az egész mezőny, ez a második éve ennek az új koncepciónak, átlagosan másfél másodpercet gyorsultak a tavalyi tesztekhez képest. Azt viszont most nyilván nem tudhatjuk, hogy május végén talál-e valamelyik csapat egy olyan fejlesztést, amivel sokat nyernek 

– elemezte a teszt eredményeit Wéber Gábor. 

Ujvári Máté úgy látja, az, hogy Carlos Sainz a riválisok közül először beszélt arról nyilvánosan, hogy mennyire erős most a Red Bull, azt bizonyítja, az idény elején szinte legyőzhetetlen lesz az istálló. Wéber szerint ugyanakkor a Ferrariban sok lehet még a teszten látottakhoz képest, így jó kérdés, mennyire lesz éles a Red Bull-lal való versenyfutás. 

Wéber szerint három csapatnál biztosan komoly munkára van még szükség. Az egyik a Mercedes, amely maradt a tavaly megálmodott koncepciónál, de sok hibáját még nem tudták orvosolni az autónak, a teszten is hullámzó volt az istálló teljesítménye. A szakértő úgy látja, van még tempó az autóban, nem tudták még teljesen kiaknázni a benne rejlő potenciált.

A középmezőny nagy csalódása a McLaren. Ezt ők maguk is elmondták, hogy nem minden sikerült úgy, ahogy szerették volna. Ez persze nem azt jelenti, hogy rossz az autó, hanem ők terveztek valamit, és azt a valamit nem sikerült elérniük, de nagyon fogadkoznak, hogy év közben behozzák a fejlesztéseket

– taglalta Wéber. Úgy gondolja, a csapat ugyanazokkal a vezethetőségi problémákkal küzd, mint tavaly, nagy az autó légellenállása. 

Az Alpine a legnagyobb sötét lova a téli teszteknek. Nagy reményekkel jöttek, jónak tűnt az autó, de mégis az egész mezőnyből ők futottak csak lassabb köröket a tavalyi teszthez képest. Totál más programon voltak, mint a többiek, nagyon kemény volt az autó, nagyon sokat pattogott, miközben magas volt a végsebesség

– elemezte a szakértő az Alpine teszten látott formáját. Szerinte nagyon nehéz most belőni, hogy hol tart a csapat, mert valószínűleg sokat tartalékoltak másokhoz képest. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy az élmezőny felé lendülnének a franciák. 

Wébert megkérdeztük arról is, hogy mit gondol a Ferrarinál bekövetkezett szerkezeti változásokról. A szebb időket is megélt olaszoknál ugyanis Mattia Binotto csapatvezetőt Frédéric Vasseur váltotta, aki eddig az Alfa Romeo vezetője volt.

A csapatvezető cseréje alapvetően nem old meg semmit. Vasseur érkezésének a hatásaihoz hónapok kellenek. Ennyi idő biztosan lesz, mire mindent átlát, minden folyamatot megért, és elkezdi kitalálni, hogy min kell változtatni. A másik változás az volt, hogy új vezető stratégát választott a Ferrari. Nem új embert hoztak, hanem Inaki Rueda feladatait a mindössze huszonhat éves Ravin Jain vette át, aki eddig a spanyol jobb- és bal keze volt. Sokan örülnek a hírnek, hogy új a stratégiai vezető, ugyanakkor ő már két éve ott dolgozik Rueda alatt, szóval ugyanúgy benne volt az elbaltázott döntésekben, mint a most menesztett vezető

– bontotta ki a Ferrariban látható mozgásokat a szakértő. 

Csapatok és felállások

Az éllovas csapatok nem változtattak a versenyzőiken. A Red Bullnak és a Ferrarinak ez lesz a harmadik idénye a mostani versenyzőpárosukkal, a Mercedes pedig másodjára fut neki a Hamilton–Russell duóval. A topcsapatokon kívül az Alfa Romeo volt az egyedüli istálló, amely a 2022-es felállásával vág neki az idénynek. Sebastian Vettel visszavonulásával felszabadult egy hely az Aston Martinnál, amire Fernando Alonso nagy meglepetésre lecsapott. Az Alpine-nál óriási dráma kezdődött, hogy akkor pontosan ki is fog 2023-ban náluk versenyezni, hiszen a saját nevelésű Oscar Piastri szerződésével voltak problémák – az ausztrál végül a McLarennél kötött ki. 

Így az Alpine egy hazai párossal megy neki 2023-nak, Pierre Gasly és Esteban Ocon vezetnek a franciáknál – akiknek nem éppen felhőtlen a viszonya. Ha pedig Gaslyt kihúztuk az egyenletből az Alpha Taurinál, akkor oda is be kellett valakit ültetni. Az a valaki pedig a Mercedes-nevelés Nyck de Vries lett, aki meggyőzően vezetett a tavalyi Olasz Nagydíjon, amelyen a betegeskedő Alexander Albon helyén ült a Williamsben. Többéves szenvedés után az F1 és Nicholas Latifi útjai végre különváltak, a Williamsnél az újonc Logan Sargeant lesz Albon társa. A Haas Mick Schumachertől köszönt el, ülését a rutinos Niko Hülkenberg örökölte, akinek korábban voltak konfliktusai Magnussennel. 

Ujvári Máté szerint a Haasnál biztosan rendezték a viszonyukat Magnussenék, főleg, hogy elég tapasztalt versenyzőkről van szó. A kommentátor a teszteredményekből ítélve úgy látja, a két pilóta a pályán is inkább segíteni fogja egymást, ugyanis hullámzó az autó teljesítménye. 

Az Alpine-nál két »tökös« francia karakter vezet, akik korábban nem voltak jóban. A hivatalos kommunikáció szerint már ők is kibékültek, de ebben nem vagyok teljesen biztos, főleg abból kiindulva, hogy Ocon eddig szinte senkivel sem jött ki jól. Ő leginkább egyedül sétálgat a paddockban, tavaly ha nem egyedül volt és nem kötelességből csinált valamit egy társával, akkor Mick Schumacherrel együtt lehetett látni a bokszutcában

– elevenítette fel helyszíni élményeit Ujvári. 

Szerinte az Alpine-nál komoly esély van arra, hogy a két hasonló kvalitású pilóta között kemény harc legyen az év során. „Ha futam közben arra kérik valamelyiket, hogy a társukat részesítsék előnyben, nem vagyok benne biztos, hogy ezt simán megteszik. Úgyhogy, ha másnak nem, a Drive to Survive-nak biztosan jót fog tenni ez a páros” – tette hozzá. 

Az, hogy tavaly Russell nem ijedt meg attól, hogy Hamilton a csapattársa, és le is győzte, érdekes helyzetet teremthet a csapatnál. Itt a második szezonban, főleg, ha jó az autó, és dobogóról meg futamgyőzelmekről beszélhetünk, akkor sokkal inkább van esély, hogy itt is kiéleződik valamilyen konfliktus

– taglalta a kommentátor. Ujvári úgy gondolja, ha Hamilton a tavalyihoz hasonló szezont futna, nem biztos, hogy 2024-ben is az F1-ben menne: „Hamilton arról beszélt, hogy éveket töltene még el az F1-ben. Én a magam részéről nem vagyok abban biztos, hogy ha megint kikapna Russelltől, és futamot sem nyerne, akkor maradna-e az F1-ben.”

Csapat Versenyzők
Red Bull Racing Max Verstappen Sergio Pérez
Ferrari Charles Leclerc Carlos Sainz
Mercedes Lewis Hamilton George Russell
Alpine Esteban Ocon Pierre Gasly
McLaren Lando Norris Oscar Piastri
Alfa Romeo Valtteri Bottas Csou Kuan-jü (Zhou Guanyu)
Aston Martin Racing Lance Stroll Fernando Alonso
Haas F1 Team Kevin Magnussen Nico Hulkenberg
AlphaTauri Cunoda Juki (Yuki Tsunoda) Nyck de Vries
Williams Alex Albon Logan Sargeant

Pérez és Alonso esete 

Alonso sokakat meglepett azzal a tavalyi húzásával, hogy egy jól teljesítő középcsapatból egy szenvedő istállóhoz igazolt. Ehhez képest a pályafutása során folyamatosan megkérdőjelezhető döntéseket hozó kétszeres világbajnok most, úgy tűnik, jól választott. Wéber szerint az Aston az egyik nagy meglepetése a teszteknek, jól kezeli a gumikat az autó, kiegyensúlyozott, és jó a tempója is. 

Nagyot ugrani az F1-ben nagyon nehéz. De ez már önmagában jó lehet, ha sikerülne a középmezőny tetejére jutniuk, de onnan azért még messze van a futamgyőzelem. Jelenleg szerintem nincs nagy különbség az Aston és a Mercedes között, de az Aston még erősen a lepattanó helyekre játszik. A konstruktőri negyedik hely azonban nem elérhetetlen számukra, ez nagy szintlépést jelentene

– vélekedett a szakértő. 

Az F1-es szurkolók ugyanis nagy örömmel fogadták Alonso és az Aston Martin teljesítményét, sokan futamgyőzelmekről beszélnek, amely egy kaotikusabb versenyen akár megtörténhet. 

A tesztek alapján úgy tűnik, hogy az év meglepetéscsapata az Aston Martin lehet, rövid távon valószínűleg ők érték el a legkomolyabb fejlődést. A dobogót egyáltalán nem zárom ki a számukra, egy kaotikus verseny esetén pedig bármi megtörténhet. Alonso a legkomolyabb akaraterővel, kiemelkedő rutinnal és fiatalokat megszégyenítő fizikummal rendelkezik még mindig, így idén a futamgyőzelem is benne van 

– osztotta meg gondolatait Ujvári Máté a spanyolról. 

A kommentátor szerint míg Alonsónak ez az év komoly villanásra is esélyt adhat, addig Sergio Péreznek érdemes lesz vigyáznia a Red Bullnál. 

Jó kérdés, hogy Pérez mit alkot majd Verstappennel szemben. Tavaly nagy volt a különbség kettejük között, én nem vagyok meggyőződve arról, hogy ha megint százpontos különbség lesz közöttük, akkor a Red Bullnál ragaszkodnak-e a jövőben Pérez szolgálataihoz. Itt pedig bejöhet a képbe Daniel Ricciardo is, aki most a tartalékpilóta a csapatnál. Ha a teljesítmény vagy egyéb okok miatt nem maradna Pérez 2024-ben, akkor nem tartom elképzelhetetlennek, hogy az ausztrál üljön vissza az autóba

– vélekedett Ujvári a Red Bull jövőjéről. 

Wéber Gábor leszögezte, Péreznek hosszú távon egyáltalán nincs esélye Verstappen ellen. 

Verstappen pont annyival jobb versenyző Péreznél, hogy az a huszonhárom futam alatt simán kijöjjön. Egy háromfutamos bajnokságban lehet, hogy a mexikóinak is lenne esélye, ha olyan pályákon mennének, amelyek nagyon fekszenek neki. De egy hosszú idényben esélytelen, hogy elkapja a hollandot

– tette hozzá a szakértő.

Versenynaptár 

A 2023-as lesz az F1 történetének legzsúfoltabb szezonja: úgy lesz 23 versenyhétvége, hogy eredetileg eggyel többel számoltak a rendezők. A Kínai Nagydíjat azonban az elmúlt évekhez hasonlóan a koronavírus-járványra hivatkozva nem rendezik meg. Visszatér a naptárba viszont a Katari Nagydíj, és érkezik egy újabb futam az Egyesült Államokból, a Las Vegas-i Nagydíj. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a 80-as években járt már Vegasban a száguldó cirkusz, de az nem szólt akkorát. A sportág irányítása 2017-től amerikai kézbe került, és fokozatosan növelték az F1 jelenlétét az Egyesült Államokban. Ennek újabb állomásaként egy új pályával rukkoltak elő a szervezők, a bejelentés óta szinte mindenki ezt a futamot várja már. Az összes versenyt szokás szerint az M4 Sport közvetíti. 

A szezonnyitó mellett a Las Vegas-i Nagydíjat várom a legjobban, ezt úgy érzem, nem kell magyaráznom. Az eddigi »legeket« felejtsük el az F1-ben, egyértelműen Vegas lesz a legnagyobb show, ráadásul mivel utolsó előtti futamról beszélünk, benne van, hogy itt lesz a bajnokavatás

– mondta Ujvári Máté. 

Wéber Gábor is hasonló véleményen van a vegasi versenyről:

Nincs szívem csücske, mindegyik futamot szeretem, de az újak szempontjából a Las Vegas-i versenyt nagyon várom. Ráadásul magyar idő szerint az egy vasárnap reggeli nagydíj lesz, az Egyesült Államokban viszont késő este tartják a versenyt. Utcai pálya, egyszer már próbálkoztak Vegasban, akkor nem jött be, most valószínűleg sokkal jobb lesz. Katar visszatér, eredetileg egy új pályán rendezték volna a versenyt, de ez végül nem valósult meg, a korábbi helyszínen lesz a futam

 – vázolta a szakkommentátor. 

Dátum Futam Helyszín
március 5. Bahreini GP Szahír
március 19. Szaúd-Arábiai GP Dzsidda
április 2. Ausztrál GP Melbourne
április 30. Azeri GP Baku
május 7. Miami GP Miami
május 21. Emilia Romagna GP Imola
május 28.  Monacói GP Monaco
június 4.  Spanyol GP Barcelona
június 18. Kanadai GP Montreal
július 2.  Osztrák GP Red Bull Ring
július 9. Brit GP Silverstone
július 23.  Magyar GP Hungaroring
július 30.  Belga GP Spa-Francorchamps
augusztus 27.  Holland GP Zandvoort
szeptember 3.  Olasz GP Monza
szeptember 17. Szingapúri GP Singapore
szeptember 24. Japán GP Szuzuka
október 8. Katari GP Loszaíl
október 22.  Amerikai GP COTA
október 29. Mexikói GP Mexikóváros
november 5. Brazil GP Interlagos
november 18. Las Vegasi GP Las Vegas
november 26. Abu-Dzabi GP Yas Marina

Szabályváltoztatások 

Az idei szabályváltozások legfontosabb pontja, hogy a padlólemez szélét és a diffúzorokat 15 milliméterrel meg kellett emelnie a csapatoknak – az FIA eredetileg 25 milliméteres emelést szeretett volna, de a csapatok közös tiltakozása miatt végül engedett a magasságból. Ez a szabálymódosítás a szakértők szerint nagyjából fél másodpercet dob rá a köridőkre, de a fejlesztéseknek köszönhetően gyorsultak a csapatok. 

A 2023-as idényben kétszer annyi sprintfutamot rendeznek, mint az előző két idényben. Idén hat sprintfutam lesz: Azerbajdzsánban, Ausztriában, Belgiumban, Katarban, Brazíliában és az Amerikai Nagydíjon.

Emellett az FIA új szabályokat hozott a csapatok szélcsatornás tesztjeire vonatkozóan, amely a tesztek eredményeit is számításba veszi. A bonyolult szabályok az előző szezonban való konstruktőri helyezés függvényében engedik tesztelni a csapatokat. Értelemszerűen minél gyengébben szerepelt egy istálló az előző idényben, annál többet használhatják a szélcsatornát. A Red Bull a tavalyi költségsapka-túllépésért további büntetéseket kapott a szélcsatorna használatára vonatkozóan. 

(Borítókép:  Sergio Pérez, a Red Bull mexikói versenyzője a Bahreini Nagydíjnak otthont adó szahíri pályán tartott tesztelésen 2023. február 24-én.  Fotó:  Hasan Bratic / picture alliance / Getty Images)