Rajtol a Formula–1-es idény: ezúttal is legyőzhetetlen lesz a Red Bull?
További Forma-1 cikkek
- A volt F1-es pilóta les*ggfejezte Fernando Alonsót az Ausztráliában történtek miatt
- Súlyosan megbüntették Fernando Alonsót az Ausztrál Nagydíj után
- Max Verstappen kiesett, Carlos Sainz behúzta pályafutása harmadik futamgyőzelmét Ausztráliában
- Ausztráliában is Verstappené lett a pole-pozíció, Hamilton már a Q2-ben kiesett
- Alexander Albon összetörte autóját, de csapattársa nem folytathatja az Ausztrál Nagydíjat
Az alábbiakban Wéber Gáborral és Ujvári Mátéval, az M4 Sport F1-es kommentátoraival szó lesz arról, hogy
- ki nyerte és ki veszítette a legnagyobbat a tesztek alapján,
- megoldja-e a problémákat a szerkezeti változás a Ferrarinál,
- milyenek lehetnek az új pilótapárosok,
- mi lesz Sergio Pérez sorsa,
- lehet-e ismét futamgyőztes Fernando Alonso,
- és hogy melyik versenyt várják leginkább az M4 Sport kommentátorai.
A Red Bull bomba formában van
Idén háromnapos volt a bahreini szezont megelőző közös teszt. Ilyenkor a csapatok eltérő szimulációkat futnak, legyen szó időmérőről vagy futamról, nehéz igazán biztos dolgot állítani róla, de így is rengeteg adat áll rendelkezésre a rajongóknak a puszta köridőkön kívül. Az viszont biztos, hogy összességében a leggyorsabb kör a Red Bullhoz, azon belül Sergio Pérezhez kötődik, a második leggyorsabbat Lewis Hamilton futotta a Mercedesszel, a harmadik pedig Valtteri Bottasé az Alfa Romeóval. Alább a leggyorsabb kör minden csapattól összesítve:
Helyezés | Pilóta | Csapat | Köridő | Különbség | Gumi | Nap |
1 | Sergio Pérez | Red Bull | 01:30.305 | C4 | 3 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 01:30.664 | 0.359 | C5 | 3 |
3 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 01:30.827 | 0.522 | C5 | 3 |
4 | Charles Leclerc | Ferrari | 01:31.024 | 0.719 | C4 | 3 |
5 | Cunoda Juki | AlphaTauri | 01:31.261 | 0.956 | C4 | 3 |
6 | Kevin Magnussen | Haas | 01:31.381 | 1.076 | C4 | 3 |
7 | Fernando Alonso | Aston Martin | 01:31.450 | 1.145 | C4 | 3 |
8 | Lando Norris | McLaren | 01:32.160 | 1.855 | C3 | 3 |
9 | Logan Sargeant | Williams | 01:32.549 | 2.244 | C5 | 2 |
10 | Pierre Gasly | Alpine | 01:32.762 | 2.457 | C3 | 3 |
Ez egy pillanatnyi kép, nagyságrendileg látszanak dolgok. Egy 23 futamos szezonból ilyenkor még nem sokat lehet megjósolni. Amit most tudunk, hogy a Red Bull jelenleg minden téren előnyben van másokkal szemben. Amit viszont nehéz megmondani, hogy mekkora ez az előny. Sokat fejlődött az egész mezőny, ez a második éve ennek az új koncepciónak, átlagosan másfél másodpercet gyorsultak a tavalyi tesztekhez képest. Azt viszont most nyilván nem tudhatjuk, hogy május végén talál-e valamelyik csapat egy olyan fejlesztést, amivel sokat nyernek
– elemezte a teszt eredményeit Wéber Gábor.
Ujvári Máté úgy látja, az, hogy Carlos Sainz a riválisok közül először beszélt arról nyilvánosan, hogy mennyire erős most a Red Bull, azt bizonyítja, az idény elején szinte legyőzhetetlen lesz az istálló. Wéber szerint ugyanakkor a Ferrariban sok lehet még a teszten látottakhoz képest, így jó kérdés, mennyire lesz éles a Red Bull-lal való versenyfutás.
Wéber szerint három csapatnál biztosan komoly munkára van még szükség. Az egyik a Mercedes, amely maradt a tavaly megálmodott koncepciónál, de sok hibáját még nem tudták orvosolni az autónak, a teszten is hullámzó volt az istálló teljesítménye. A szakértő úgy látja, van még tempó az autóban, nem tudták még teljesen kiaknázni a benne rejlő potenciált.
A középmezőny nagy csalódása a McLaren. Ezt ők maguk is elmondták, hogy nem minden sikerült úgy, ahogy szerették volna. Ez persze nem azt jelenti, hogy rossz az autó, hanem ők terveztek valamit, és azt a valamit nem sikerült elérniük, de nagyon fogadkoznak, hogy év közben behozzák a fejlesztéseket
– taglalta Wéber. Úgy gondolja, a csapat ugyanazokkal a vezethetőségi problémákkal küzd, mint tavaly, nagy az autó légellenállása.
Az Alpine a legnagyobb sötét lova a téli teszteknek. Nagy reményekkel jöttek, jónak tűnt az autó, de mégis az egész mezőnyből ők futottak csak lassabb köröket a tavalyi teszthez képest. Totál más programon voltak, mint a többiek, nagyon kemény volt az autó, nagyon sokat pattogott, miközben magas volt a végsebesség
– elemezte a szakértő az Alpine teszten látott formáját. Szerinte nagyon nehéz most belőni, hogy hol tart a csapat, mert valószínűleg sokat tartalékoltak másokhoz képest. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy az élmezőny felé lendülnének a franciák.
Wébert megkérdeztük arról is, hogy mit gondol a Ferrarinál bekövetkezett szerkezeti változásokról. A szebb időket is megélt olaszoknál ugyanis Mattia Binotto csapatvezetőt Frédéric Vasseur váltotta, aki eddig az Alfa Romeo vezetője volt.
A csapatvezető cseréje alapvetően nem old meg semmit. Vasseur érkezésének a hatásaihoz hónapok kellenek. Ennyi idő biztosan lesz, mire mindent átlát, minden folyamatot megért, és elkezdi kitalálni, hogy min kell változtatni. A másik változás az volt, hogy új vezető stratégát választott a Ferrari. Nem új embert hoztak, hanem Inaki Rueda feladatait a mindössze huszonhat éves Ravin Jain vette át, aki eddig a spanyol jobb- és bal keze volt. Sokan örülnek a hírnek, hogy új a stratégiai vezető, ugyanakkor ő már két éve ott dolgozik Rueda alatt, szóval ugyanúgy benne volt az elbaltázott döntésekben, mint a most menesztett vezető
– bontotta ki a Ferrariban látható mozgásokat a szakértő.
Csapatok és felállások
Az éllovas csapatok nem változtattak a versenyzőiken. A Red Bullnak és a Ferrarinak ez lesz a harmadik idénye a mostani versenyzőpárosukkal, a Mercedes pedig másodjára fut neki a Hamilton–Russell duóval. A topcsapatokon kívül az Alfa Romeo volt az egyedüli istálló, amely a 2022-es felállásával vág neki az idénynek. Sebastian Vettel visszavonulásával felszabadult egy hely az Aston Martinnál, amire Fernando Alonso nagy meglepetésre lecsapott. Az Alpine-nál óriási dráma kezdődött, hogy akkor pontosan ki is fog 2023-ban náluk versenyezni, hiszen a saját nevelésű Oscar Piastri szerződésével voltak problémák – az ausztrál végül a McLarennél kötött ki.
Így az Alpine egy hazai párossal megy neki 2023-nak, Pierre Gasly és Esteban Ocon vezetnek a franciáknál – akiknek nem éppen felhőtlen a viszonya. Ha pedig Gaslyt kihúztuk az egyenletből az Alpha Taurinál, akkor oda is be kellett valakit ültetni. Az a valaki pedig a Mercedes-nevelés Nyck de Vries lett, aki meggyőzően vezetett a tavalyi Olasz Nagydíjon, amelyen a betegeskedő Alexander Albon helyén ült a Williamsben. Többéves szenvedés után az F1 és Nicholas Latifi útjai végre különváltak, a Williamsnél az újonc Logan Sargeant lesz Albon társa. A Haas Mick Schumachertől köszönt el, ülését a rutinos Niko Hülkenberg örökölte, akinek korábban voltak konfliktusai Magnussennel.
Ujvári Máté szerint a Haasnál biztosan rendezték a viszonyukat Magnussenék, főleg, hogy elég tapasztalt versenyzőkről van szó. A kommentátor a teszteredményekből ítélve úgy látja, a két pilóta a pályán is inkább segíteni fogja egymást, ugyanis hullámzó az autó teljesítménye.
Az Alpine-nál két »tökös« francia karakter vezet, akik korábban nem voltak jóban. A hivatalos kommunikáció szerint már ők is kibékültek, de ebben nem vagyok teljesen biztos, főleg abból kiindulva, hogy Ocon eddig szinte senkivel sem jött ki jól. Ő leginkább egyedül sétálgat a paddockban, tavaly ha nem egyedül volt és nem kötelességből csinált valamit egy társával, akkor Mick Schumacherrel együtt lehetett látni a bokszutcában
– elevenítette fel helyszíni élményeit Ujvári.
Szerinte az Alpine-nál komoly esély van arra, hogy a két hasonló kvalitású pilóta között kemény harc legyen az év során. „Ha futam közben arra kérik valamelyiket, hogy a társukat részesítsék előnyben, nem vagyok benne biztos, hogy ezt simán megteszik. Úgyhogy, ha másnak nem, a Drive to Survive-nak biztosan jót fog tenni ez a páros” – tette hozzá.
Az, hogy tavaly Russell nem ijedt meg attól, hogy Hamilton a csapattársa, és le is győzte, érdekes helyzetet teremthet a csapatnál. Itt a második szezonban, főleg, ha jó az autó, és dobogóról meg futamgyőzelmekről beszélhetünk, akkor sokkal inkább van esély, hogy itt is kiéleződik valamilyen konfliktus
– taglalta a kommentátor. Ujvári úgy gondolja, ha Hamilton a tavalyihoz hasonló szezont futna, nem biztos, hogy 2024-ben is az F1-ben menne: „Hamilton arról beszélt, hogy éveket töltene még el az F1-ben. Én a magam részéről nem vagyok abban biztos, hogy ha megint kikapna Russelltől, és futamot sem nyerne, akkor maradna-e az F1-ben.”
Csapat | Versenyzők | |
Red Bull Racing | Max Verstappen | Sergio Pérez |
Ferrari | Charles Leclerc | Carlos Sainz |
Mercedes | Lewis Hamilton | George Russell |
Alpine | Esteban Ocon | Pierre Gasly |
McLaren | Lando Norris | Oscar Piastri |
Alfa Romeo | Valtteri Bottas | Csou Kuan-jü (Zhou Guanyu) |
Aston Martin Racing | Lance Stroll | Fernando Alonso |
Haas F1 Team | Kevin Magnussen | Nico Hulkenberg |
AlphaTauri | Cunoda Juki (Yuki Tsunoda) | Nyck de Vries |
Williams | Alex Albon | Logan Sargeant |
Pérez és Alonso esete
Alonso sokakat meglepett azzal a tavalyi húzásával, hogy egy jól teljesítő középcsapatból egy szenvedő istállóhoz igazolt. Ehhez képest a pályafutása során folyamatosan megkérdőjelezhető döntéseket hozó kétszeres világbajnok most, úgy tűnik, jól választott. Wéber szerint az Aston az egyik nagy meglepetése a teszteknek, jól kezeli a gumikat az autó, kiegyensúlyozott, és jó a tempója is.
Nagyot ugrani az F1-ben nagyon nehéz. De ez már önmagában jó lehet, ha sikerülne a középmezőny tetejére jutniuk, de onnan azért még messze van a futamgyőzelem. Jelenleg szerintem nincs nagy különbség az Aston és a Mercedes között, de az Aston még erősen a lepattanó helyekre játszik. A konstruktőri negyedik hely azonban nem elérhetetlen számukra, ez nagy szintlépést jelentene
– vélekedett a szakértő.
Az F1-es szurkolók ugyanis nagy örömmel fogadták Alonso és az Aston Martin teljesítményét, sokan futamgyőzelmekről beszélnek, amely egy kaotikusabb versenyen akár megtörténhet.
A tesztek alapján úgy tűnik, hogy az év meglepetéscsapata az Aston Martin lehet, rövid távon valószínűleg ők érték el a legkomolyabb fejlődést. A dobogót egyáltalán nem zárom ki a számukra, egy kaotikus verseny esetén pedig bármi megtörténhet. Alonso a legkomolyabb akaraterővel, kiemelkedő rutinnal és fiatalokat megszégyenítő fizikummal rendelkezik még mindig, így idén a futamgyőzelem is benne van
– osztotta meg gondolatait Ujvári Máté a spanyolról.
A kommentátor szerint míg Alonsónak ez az év komoly villanásra is esélyt adhat, addig Sergio Péreznek érdemes lesz vigyáznia a Red Bullnál.
Jó kérdés, hogy Pérez mit alkot majd Verstappennel szemben. Tavaly nagy volt a különbség kettejük között, én nem vagyok meggyőződve arról, hogy ha megint százpontos különbség lesz közöttük, akkor a Red Bullnál ragaszkodnak-e a jövőben Pérez szolgálataihoz. Itt pedig bejöhet a képbe Daniel Ricciardo is, aki most a tartalékpilóta a csapatnál. Ha a teljesítmény vagy egyéb okok miatt nem maradna Pérez 2024-ben, akkor nem tartom elképzelhetetlennek, hogy az ausztrál üljön vissza az autóba
– vélekedett Ujvári a Red Bull jövőjéről.
Wéber Gábor leszögezte, Péreznek hosszú távon egyáltalán nincs esélye Verstappen ellen.
Verstappen pont annyival jobb versenyző Péreznél, hogy az a huszonhárom futam alatt simán kijöjjön. Egy háromfutamos bajnokságban lehet, hogy a mexikóinak is lenne esélye, ha olyan pályákon mennének, amelyek nagyon fekszenek neki. De egy hosszú idényben esélytelen, hogy elkapja a hollandot
– tette hozzá a szakértő.
Versenynaptár
A 2023-as lesz az F1 történetének legzsúfoltabb szezonja: úgy lesz 23 versenyhétvége, hogy eredetileg eggyel többel számoltak a rendezők. A Kínai Nagydíjat azonban az elmúlt évekhez hasonlóan a koronavírus-járványra hivatkozva nem rendezik meg. Visszatér a naptárba viszont a Katari Nagydíj, és érkezik egy újabb futam az Egyesült Államokból, a Las Vegas-i Nagydíj. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a 80-as években járt már Vegasban a száguldó cirkusz, de az nem szólt akkorát. A sportág irányítása 2017-től amerikai kézbe került, és fokozatosan növelték az F1 jelenlétét az Egyesült Államokban. Ennek újabb állomásaként egy új pályával rukkoltak elő a szervezők, a bejelentés óta szinte mindenki ezt a futamot várja már. Az összes versenyt szokás szerint az M4 Sport közvetíti.
A szezonnyitó mellett a Las Vegas-i Nagydíjat várom a legjobban, ezt úgy érzem, nem kell magyaráznom. Az eddigi »legeket« felejtsük el az F1-ben, egyértelműen Vegas lesz a legnagyobb show, ráadásul mivel utolsó előtti futamról beszélünk, benne van, hogy itt lesz a bajnokavatás
– mondta Ujvári Máté.
Wéber Gábor is hasonló véleményen van a vegasi versenyről:
Nincs szívem csücske, mindegyik futamot szeretem, de az újak szempontjából a Las Vegas-i versenyt nagyon várom. Ráadásul magyar idő szerint az egy vasárnap reggeli nagydíj lesz, az Egyesült Államokban viszont késő este tartják a versenyt. Utcai pálya, egyszer már próbálkoztak Vegasban, akkor nem jött be, most valószínűleg sokkal jobb lesz. Katar visszatér, eredetileg egy új pályán rendezték volna a versenyt, de ez végül nem valósult meg, a korábbi helyszínen lesz a futam
– vázolta a szakkommentátor.
Dátum | Futam | Helyszín |
március 5. | Bahreini GP | Szahír |
március 19. | Szaúd-Arábiai GP | Dzsidda |
április 2. | Ausztrál GP | Melbourne |
április 30. | Azeri GP | Baku |
május 7. | Miami GP | Miami |
május 21. | Emilia Romagna GP | Imola |
május 28. | Monacói GP | Monaco |
június 4. | Spanyol GP | Barcelona |
június 18. | Kanadai GP | Montreal |
július 2. | Osztrák GP | Red Bull Ring |
július 9. | Brit GP | Silverstone |
július 23. | Magyar GP | Hungaroring |
július 30. | Belga GP | Spa-Francorchamps |
augusztus 27. | Holland GP | Zandvoort |
szeptember 3. | Olasz GP | Monza |
szeptember 17. | Szingapúri GP | Singapore |
szeptember 24. | Japán GP | Szuzuka |
október 8. | Katari GP | Loszaíl |
október 22. | Amerikai GP | COTA |
október 29. | Mexikói GP | Mexikóváros |
november 5. | Brazil GP | Interlagos |
november 18. | Las Vegasi GP | Las Vegas |
november 26. | Abu-Dzabi GP | Yas Marina |
Szabályváltoztatások
Az idei szabályváltozások legfontosabb pontja, hogy a padlólemez szélét és a diffúzorokat 15 milliméterrel meg kellett emelnie a csapatoknak – az FIA eredetileg 25 milliméteres emelést szeretett volna, de a csapatok közös tiltakozása miatt végül engedett a magasságból. Ez a szabálymódosítás a szakértők szerint nagyjából fél másodpercet dob rá a köridőkre, de a fejlesztéseknek köszönhetően gyorsultak a csapatok.
A 2023-as idényben kétszer annyi sprintfutamot rendeznek, mint az előző két idényben. Idén hat sprintfutam lesz: Azerbajdzsánban, Ausztriában, Belgiumban, Katarban, Brazíliában és az Amerikai Nagydíjon.
Emellett az FIA új szabályokat hozott a csapatok szélcsatornás tesztjeire vonatkozóan, amely a tesztek eredményeit is számításba veszi. A bonyolult szabályok az előző szezonban való konstruktőri helyezés függvényében engedik tesztelni a csapatokat. Értelemszerűen minél gyengébben szerepelt egy istálló az előző idényben, annál többet használhatják a szélcsatornát. A Red Bull a tavalyi költségsapka-túllépésért további büntetéseket kapott a szélcsatorna használatára vonatkozóan.
(Borítókép: Sergio Pérez, a Red Bull mexikói versenyzője a Bahreini Nagydíjnak otthont adó szahíri pályán tartott tesztelésen 2023. február 24-én. Fotó: Hasan Bratic / picture alliance / Getty Images)