A japán Cunoda Juki és az ausztrál Daniel Ricciardo vezeti majd az Alpha Tauri versenyautóit a jövő évi Formula–1-es idényben, míg az utóbbit sérülés miatt most helyettesítő új-zélandi Liam Lawson teszt- és tartalékversenyző marad.
A világbajnoki címvédő Red Bull-istálló fiókcsapata szombaton, a Japán Nagydíj helyszínén jelentette be, hogy 2024-ben is a 23 éves Cunodával, valamint a 34 esztendős Ricciardóval vág neki a szezonnak.
Cunoda 2021 óta áll az Alpha Tauri alkalmazásában, Ricciardo pedig a Red Bull teszt- és tartalékpilótájaként kezdte a mostani idényt, de a nyári szünet előtt ő váltotta a gyenge eredményei miatt menesztett holland Nyck de Vriest. A Zandvoortban rendezett Holland Nagydíjon aztán kézközépcsonttöréssel járó balesetet szenvedett, felépülésének idejére pedig Lawsont ültették be az Alpha Tauriba. A fiatal új-zélandi versenyző meghálálta a bizalmat, harmadik F1-es futamán már pontszerzőként ért célba, és összességében is jó teljesítményt nyújt.
Ezzel majdnem minden hely elkelt jövőre a Formula–1-ben, ugyanis már csak a Williamsnél szabad egyetlen versenyzőülés.
Ahogyan az várható volt, a pole-pozícióból rajtoló Max Verstappen hatalmas fölénnyel nyerte a Japán Nagydíjat, ezzel pedig mondhatni visszaállt a világ rendje a Formula–1-ben. A holland címvédőt idén 13. alkalommal intették le elsőként.
Mögötte kettős McLaren-dobogó Norris, Piastri sorrendben, majd Leclerc, Hamilton, és Sainz szelte át a célvonalat.
A következő versenyhétvégén, a Katari Nagydíjon Verstappen matematikailag is bebiztosíthatja az újabb világbajnoki címét.
A Red Bull viszont megnyerte a konstruktőri világbajnoki címet.
CHAMPIONS! 🏆@redbullracing make it back-to-back constructors’ titles!#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/mL8kEpdLNZ
— Formula 1 (@F1) September 24, 2023
Köszönjük szépen a figyelmüket.
Az utolsó két körre úgy kanyarodunk rá, hogy Norris magabiztosan a második, míg a harmadik helyen autózó Piastrit hat másodperccel követi Leclerc, ezen hátrány pedig lefaraghatatlan ilyen rövid idő alatt.
Közben Sainz már Hamiltont támadja, nála jóval reálisabb az előzés valószínűsége.
Hamilton megelőzte Russellt, most utóbbinak kell védekeznie Sainz ellen. Nem lesz egyszerű. Russell közben a csapatrádión panaszkodik, hogyha csapatjátékot szerettek volna játszani, akkor az elején éppen Hamiltonnak kellett volna átadnia számára a pozíciót.
Az utolsó körökre nagy csata alakulhat ki az ötödik helyért, mely pozíció jelenlegi birtokosa Russell, de hozzá képest egy másodpercen belül van még Hamilton és Sainz is.
Öt kör maradt hátra a versenyből.
Leclerc elég simán hagyta ott a Mercedes britjét, így már a Ferrari versenyzője a negyedik helyezett. Sőt, Hamilton mindössze két másodpercre van Russelltől, így hamarosan újra összecsaphat a két Mercedes.
Egyébként ha minden így marad, a konstruktőri világbajnokságon a Red Bull pontjai meghaladják a 620-at, míg a második helyezett Mercedesnek kevesebb mint feleennyi egysége lenne. Őrületes dominancia.
És megérkezett Russell mögé, akit az előbb hagyott le Piastri. Immár a monacói is komoly veszélyt jelenthet a britre, méghozzá sokkal frissebb gumikon. Úgy néz ki, lehet, ráfázhat a Mercedes az egykiállásos taktikájára.
...de minden bizonnyal csak azért, hogy letöltse a korábban kiszabott öt másodperces büntetését. Érdekes látvány most az élő rangsor, Pérez 25 körös lemaradásban van versenytársaihoz képest.
És azóta már vissza is tolták az istállóba.
Rohamléptekkel jött fel az ausztrál a Mercedes pilótájára, hamarosan Piastri már DRS-távolságon belülre is kerülhet. Leclerc nagyjából két másodperccel van lemaradva Piastri mögött, míg Hamilton további négy másodpercre a monacóitól.
Ők már valószínűleg nem szólhatnak bele a dobogós helyezések sorsába.
Kihívták a McLaren ausztrál pilótáját is a bokszutcába, aki nyolc másodperccel Russell mögé érkezett vissza, így nekiveselkedhet egyre többet lefaragni a hátrányból. Ez még egy izgalmas párharca lehet a futamnak, vagyis az, hogy Verstappenen és Norrison kívül ki fog még a dobogón végezni.
A holland kétszeres világbajnok is reagált erre, és ő is kijött friss abroncsokért.
Ez már a második alkalom, hogy friss abroncsokért jönnek a versenyzők, az elsők között Leclerc és Hamilton hajtott be a bokszutcába, mindketten kemény keverékűekért.
Sőt, Norris a második helyről is hamar kijön.
Érdekes, mire készülhet ezzel a Red Bull. Az időbüntetését még nem töltötte le, de mivel korábban kiállt a versenyből, így nincs jelentősége ezen tényezőnek. Továbbá az is sokatmondó, hogy Pérez kalandjai jelenleg érdekesebbek, mint ami a versenypályán zajlik.
Verstappen előnye egyre nagyobb az élen, már átlépte a 15 másodpercet Norrishoz képest. Őt követi Piastri, majd: Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell, Gasly, Alonso és Cunoda a sorrend.
...elképzelhető, hogy az osztrák istálló visszaküldi a versenypályára a mexikóit tesztelésre. Ezt pedig a szabályok lehetővé is tennék, mivel Pérez a bokszutcában sem vette le a sisakját.
Egyre csak fogyatkoznak a versenyzők, a Williams pilótája, Alexander Albon is önszántából hajtott a bokszutcába, és ért véget számára a verseny.
Eközben Norris megelőzte Piastrit az élen, lemaradása viszont Verstappenhez képest őrületes, mintegy 13 másodperc. Ennek ellenére a két McLaren szépen tartja magát a második és harmadik helyen.
És kemény keverékű gumikat kapott, minden bizonnyal megpróbálják a Mercedesnél az egykiállásos taktikát.
...Lance Stroll is kiesik a versenyből, és Sargeant sem folytatja a küzdelmet, már négy kiesője van a Japán Nagydíjnak.
A veterán spanyol pilóta szerint csapata túlságosan hamar hívta ki a bokszutcába. „Oroszlánok elé vetettetek azzal, hogy ilyen korán kihoztatok. Hihetetlen” – zárta mondandóját Alonso a csapatrádión.
Az tagadhatatlan, hogy előbb Hamilton, majd Ocon is simán ment el mellette. A sorrend egyébként így fest jelenleg: Verstappen, Piastri, Norris, Leclerc, Sainz, Hamilton, Ocon, Alonso és Russell.
...jelezték Russelnak csapatrádión, utalva ezzel arra, hogy ugyan még nem járt a bokszutcában, de a rajt óta használt gumijait használja tovább, egyelőre nem szeretnének váltani.
Többek között Sainz, Leclerc és Norris is megjárta a bokszutcát friss abroncsokért, miközben Verstappen már vissza is vette az éllovas pozícióját, és elkezdheti építeni előnyét. Egyébként Russell még nem járt a bokszutcában.
...így ideiglenes új éllovasa van a futamnak Norris személyében. De minden bizonnyal csak idő kérdése, hogy Verstappen visszaszerezze vezető pozícióját.
A címvédő holland rögtön megfutotta a mezőny leggyorsabb körét.
Több sebből vérzett a Red Bull pilótájának futama, orrkúpcserét kellett alkalmazni nála, majd öt másodperces büntetést kapott, és a Haas versenyautóját is kipöckölte a pályáról. A Red Bull a virtuális biztonsági autós szakasz végeztével kihívta a bokszutcába a mexikóit, így számára véget ért a verseny.
Ugyanúgy, ahogyan pár pillanattal ezelőtt Bottasnak is.
Előbbit azért bírságolta meg a versenybizottság öt másodperccel, mert meglökte a távozó Bottast, míg Pérez a biztonsági autós fázis alatti előzésért bűnhődhet.
Közben hibázott is Pérez, az egyik kanyarban hozzáért Magnussenhez, mire a dán megfordult és kipördült a pályáról, de tudja folytatni a futamot. És az ütközés miatt a virtuális biztonsági autó a főszerepben.
A Ferrari monacói pilótája a negyedik helyen autózik, de szorosan követi őt a két Mercedes – Russell és Hamilton –, míg csapattársa, Sainz, és Alonso is ostromolja.
Erről árulkodik az is, hogy megnövekedtek a versenyzők közötti különbségek, a holland címvédő közel három másodperccel jár előrébb a második Norrisnál, míg a brit mögött Piastri még ennél is nagyobb különbséggel autózik.
George Russell és Lewis Hamilton, a Mercedes két pilótája egymást előzgeti a hetedik és a nyolcadik helyen, melyhez hozzá kell tenni, hogy közel sem voltak veszélymentesek a brit versenyzők manőverei.
Közben Bottas Sargeant mögé szorult be, majd rosszul vette be az egyik kanyart, így a kavicságyon kötött ki, de folytatni tudta a futamot.
A Safety Car lehajtott a pályáról a negyedik körben, a verseny pedig újraindult. Jelen állás szerint az élmezőny: Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc és Sainz.
...a pilóták még mindig köröznek versenyzés nélkül, a biztonsági autó a pályán, miközben a törmelékeket takarítják a pályáról. Egyébként azóta már Csou és Bottas is járt a bokszutcában.
Sőt, Péreznél is indokolt a bokszutca, nála orrkúpcserét hajtottak végre.
Az Aston Martin spanyol pilótája kiválóan kapta el a rajtot, rögtön négy helyet is javított, de a hazai kedvenc, Juki Cunoda visszaesett, és már csak a 11. helyen áll.
Nem volt rossz Max Verstappen rajtja, de Piastri és Norris is kiválóan indult, végül viszont egyik McLaren-pilóta sem tudta az első kanyarokban megelőzni a holland címvédőt.
A mezőny sűrűjében viszont többen összeértek a rajtnál, a törmelékek miatt pedig rögtön jön a Safety Car. Egyébként többek között Csou jelentette csapatrádión, hogy sérült az autója, míg Bottas versenyautójáról is darabok szakadtak le.
Felbőgtek a motorok, a pilóták már a pályán szelik a kanyarokat, pillanatokon belül itt a rajt!
Mindössze Cunoda, Alonso, Lawson, Bottas, Stroll, Hülkenberg és Csou választotta a lágy gumikat, a többiek a közepesek mellett döntöttek.