Vészesen fogy Max Verstappen előnye, de vajon elég ez a trónfosztáshoz?

2024.09.03. 19:28
Jól kezdte az idei Formula–1-es szezont a versenyzőknél címvédő Max Verstappen, valamint csapata, a konstruktőröknél tavaly is első Red Bull. Az első tíz futamon aratott hét győzelem óta viszont jócskán megtört a lendület. Nemcsak a korábban futószalagon érkezett győzelmek maradtak el, hanem már közelébe sincsenek a szezon elején még megdönthetetlennek tűnő domináns pozíciójuknak. Máris adja magát a legnagyobb kérdés: nyolc futammal a szezon vége előtt mekkora esély mutatkozik a trónfosztásra?

Azt senki nem vonta kétségbe év elején, hogy a 2024-es szezonban is a Red Bullt kell utolérnie minden bajnoki álmokat szövögető istállónak, ami az elmúlt három szezon eredményeit tekintve pokoli nehéz feladatnak ígérkezett. Éppen ezért nem volt nagy meglepetés, hogy a háromszoros világbajnok holland esélyeshez méltóan kezdte az idényt. Max Verstappen 2016 óta megkerülhetetlen pontja az osztrák konstruktőrnek, és tényezője az egész F1-es sorozatnak.

Verstappen az év első tíz futamából hetet behúzott, és még akkor is pontot szerzett, ha éppen nem állhatott a dobogó első fokára. Ausztráliában pole-pozícióból indulhatott a holland, a második körben viszont fékmeghibásodás miatt fel kellett adnia a versenyt. Miamiban csak nagy csatában maradt alul Lando Norisszal szemben, aki a szezonban végül a legnagyobb kihívójává vált.

Egyedül a monacói hétvége végződött csalódást keltően Verstappen számára, ahol az időmérőn futott gyengébb köre csak a 6. helyig vitte el, a versenyen pedig már nem sikerült javítania ezen a helyezésen. Ezután viszont Montrealban és Barcelonában is az első helyen haladt át a célvonalon, ezzel megszerezve hatodik és hetedik győzelmét. Akkor, vagyis június 23-án még minden szépnek tűnt a holland számára.

Max Verstappen dominanciáját a számok is alátámasztották. Az első tíz nagydíjon a holland versenyző 219 pontot gyűjtött, amivel toronymagasan az első helyet foglalta el az egyéni tabellán, ez futamonként 21,9 pontot jelentett átlagban.

A Red Bull pedig Sergio Perez szörnyű formája ellenére is 330 pontot gyűjtve állt az első helyén a konstruktőri tabellán.

A Spanyol Nagydíjat követően azonban valami megváltozott. A McLaren és a Mercedes is egyre jobb fejlesztésekkel tudott előrukkolni, ezzel jelentősen felkavarták az erőviszonyokat. A Red Bull tájékán belül pedig mintha elfogytak volna az ötletek, miután Adrian Newey vezető mérnök – még májusban – bejelentette szezon végi távozási szándékát.

A következő hat versenyhétvégén Verstappen csupán kétszer állhatott a dobogóra, akkor is „csak” második helyezettként, és mindössze egyszer indulhatott az első rajtkockából, akkor Ausztriában végül az 5. helyen intették le. 

A címvédő ebben az időszakban „mindössze” 94 pontot szerzett, ami futamonként már csupán 15,6 pontot jelentett. Egyéniben viszont még így is 62 pont választja el a második Norristól, azonban a csapattabellán már csak 8 egységnyi előnnyel tartja az első helyet az osztrák istálló a McLarennel szemben.

Egyelőre nincs szakember, aki csak körülbelül is megtippelné, hogy Max Verstappen (és a Red Bull) visszaesése mikor állhat meg, és hogy találnak vissza a győztes útra. A McLaren és a Mercedes közben óriásit javult a szezon eleje óta, illetve nem szabad megfeledkezni a Ferrariról sem, ami az elmúlt három nagydíjon mindig tudott adni Charles Leclerc személyében egy pilótát a dobogóra. A monacói a legutóbbi versenyt Monzában pedig már be is tudta húzni.

A szezonból még nyolc futam van hátra (plusz három sprintverseny), tehát matematikailag nyilván bármi megtörténhet: ahol 25 (illetve 8) pontot kap a győztes, így a 62 pont könnyen ledolgozható. Lenne, ha Verstappen sorozatban lenullázná magát. Erről azonban egyelőre szó sincs.

Csak hullámvölgyről, ahol nem a korábban megszokott nagyságrendben „esnek be” a pontok a hollandhoz.

Azonban Verstappen malmára hajtja a vizet, hogy a kihívók közül a pontversenyben második helyezett Norris tűnik valóban a legveszélyesebbnek, de a legutóbbi hat futam közül ő csupán egyszer bizonyult a legjobbnak, rajta kívül további négy rivális állt a dobogó legfelső fokára. Tehát megosztott a mezőny, ami vélhetően jót tesz a nézettségnek, de így még kevésbé valószínű, hogy el lehet kapni a hollandot.

Verstappen mostani pontátlagából kiindulva még 125 pontot gyűjthet – a gyengébb időszakában csak egy sprintfutam volt, az idény hátralévő részében pedig lesz még három –, amivel nagyságrendileg 428 ponttal zárná az idényt. 

Ön szerint kitart a szezon végéig Max Verstappen előnye?

Tavaly Verstappen 575 ponttal lett első, mögötte Sergio Pérez 285 ponttal a második. Ezek alapján a mostani pontjai bőven kitartanak. Érdekesebb lehet a helyzet, ha a 2022-es idényt vesszük viszonyítási alapul, ott Verstappen 454 ponttal zárt, mögötte azonban Leclerc 308, míg Pérez 305 ponttal végzett. Az első, legszorosabb győzelmekor, 2021-ben a holland 395,5 ponttal végzett, mögötte Lewis Hamilton 387,5 ponttal lett második.

Ezek alapján Verstappen címvédésére még mindig nagyobb esély mutatkozik, mint arra, hogy szezon végén letaszítják a trónjáról.

Erre Leclerc-nek akkor lenne esélye, ha mind a nyolc futamot megnyerné, úgy, hogy Verstappen a pontszerzést illetően marad a mostani íven, de Norristól is legalább öt, még inkább hat futamgyőzelem kellene, hogy ezzel a változattal érdemben számolni lehessen. Amire azért kevés esély mutatkozik.

A következő futam szeptember 15-én Azerbajdzsánban lesz.