Molnár Martin újabb dobogójával átvette a vezetést a brit F4-es bajnokságban

Molnar Martin brit F4 Thruxton Sunday 4
2025.06.08. 22:37
Tíz ponttal vezeti a brit Formula–4 bajnoki összetettjét Molnár Martin. A Virtuosi Racing versenyzője Thruxtonban magyar sporttörténti sikert ért el, amikor első magyarként tudott nyerni FIA által felügyelt F4-es bajnokságban, ezt a teljesítményt pedig rendkívül magabiztos versenyzéssel és egy második helyezéssel egészítette ki vasárnap, ami a ponttáblázat élére repítette – számolt be közleményében a MOTAM (Motorsport Talent Management).

Vasárnap a harmadik, egyben utolsó futamával zárult a brit F4-es bajnokság idei negyedik versenyhétvégéje Thruxtonban. A szombaton a magyar autósport történetében mérföldkőnek számító győzelmet szerző Molnár Martin az első futamhoz hasonlóan most is a 3. rajtkockából várhatta a lámpák kialvását, és ugyanaz volt a terve, mint egy nappal korábban: már a rajtnál átvenni a vezetést.

A Martin elől induló Henry Joslyn azonban ezúttal számított erre és felpasszírozta a korlátra a magyar versenyzőt, aki ettől lendületet veszített, és a második futam előtt a pontversenyt vezető Fionn McLaughlin is elment mellette, ő pedig visszaesett a 4. helyre. Az első kör végén azonban szenzációs, külső íven végrehajtott manőverrel visszavette a 3. helyet, majd addig üldözte McLaughlint, amíg a Hitech pilótája hibázott és a fűre sodródva visszaesett a 11. helyre.

Bő öt perccel a 25 perces futam kezdete után egy hármas baleset miatt pályára küldték a biztonsági autót, amely nagyjából hét percen át fogta vissza a mezőnyt. Az újraindításnál a 2. helyen álló Martin tapadt Salim Hanna, a versenyt vezető csapattársa autójára, de hamarosan hátrafelé is figyelnie kellett, Joslyn ugyanis az utolsó kanyarkombinációban megelőzte őt, amire a magyar versenyző azonnal válaszolva visszaelőzött, de a pálya másik féktávján Joslyn ismét bebújt mellé. Martin azonban nem hagyta magát, és a kör végén már ő előzött kívülről az utolsó féktávon, majd leszakította magáról a Fortec versenyzőjét és a csapattársa után eredt.

Noha a kockás zászlóig folyamatosan szórta a leggyorsabb köröket és felzárkózott a Virtuosi másik autójára, előzési pozícióba már nem került, így be kellett érnie a második hellyel. Ugyanakkor bajnoki riválisa csak a 8. helyig tudott felkapaszkodni, így Martin átvette a vezetést az összetettben, és 10 pontos előnyből várhatja a két hét múlva következő folytatást.

„Jó futam volt, a rajtom jól sikerült, de aztán kicsit felraktak a falra, úgyhogy ezúttal nem tudtam átvenni a vezetést, ráadásul pozíciót veszítettem, amit sikerült visszaszereznem. Végig jó volt a tempóm, jókat csatáztam, miközben igyekeztem kemény lenni, de ésszerű kockázatokat vállalni, hiszen a kiesés nem fér bele a bajnoki címért zajló versenybe. A csapattársamat végül nem tudtam elkapni, de a csapatnak remek eredmény a kettős győzelem” – értékelt a leintés után a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.

Lekerült a teher

Kiss Pál Tamás, a Martin pályafutását segítő Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője ezúttal nem a helyszínről követte az eseményeket, de folyamatos kapcsolatban állt a csapattal és a magyar versenyzővel.

„Már pénteken éreztem, hogy ez nagyon jó hétvége lesz. És nemcsak azért, mert biztató eredményeket ért el a szabadedzésen, hanem azért, mert a performance coach-ától kezdve a versenymérnökéig mindenki nagyon röviden, nagyon tömören kommunikálta azt, hogy Martin elképesztő formában van. Amikor pedig beszéltem vele, nekem is átjött, hogy minden szempontból nagyon összeszedett” – tekintett vissza a hétvége kezdetére Martin coach-a és mentora.

Mivel az első két futamról nem volt elérhető online közvetítés, a GP3-ban szerzett 2011-es barcelonai győzelmével FIA által felügyelt formaautós szériában Martin előtt magyarként legutóbb nyerni tudó Kiss Pál Tamás az élő eredménykövetésre, na és persze a helyszínen tartózkodókra támaszkodhatott.

Óriási áttörés

Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója Kiss Pál Tamással ellentétben Thruxtonban izgulhatta végig Martin versenyeit, és testközelből tapasztalta meg a fentebb leírtakat.

„A szombati győzelme után vasárnap azt éreztem Martinon, hogy rendkívül magabiztos és végig jó döntéseket hoz. Nagyon okos koncepcióval állt oda a rajthoz, ami végül nem jött be, de vigyázott magára és az autóra, utána pedig azt csinálta, amit kell, azaz nyomást gyakorolt az előtte haladóra és hibába hajszolta a bajnoki riválisát, majd hatalmas oda-vissza előzésbe ment bele, és ebből is pozitívan jött ki. Végig bátran, de nem vakmerően versenyzett, miközben rendkívül gyors volt. Fantasztikus második hely ez, mert megharcolt érte, és bizonyította, hogy kiváló autóversenyző.”

Amihez az is hozzátartozik, hogy jól bírta a nyomást.

„Azzal a nem titkolt céllal vágtunk neki az idei évnek, hogy megnyerjük a bajnokságot, és most már kijelenthető, hogy reális célt tűztünk ki – folytatta Őry Tamás. – Természetesen rengeteget kell még ezért dolgozni, de számomra nagyon fontos visszajelzés, hogy miután ezzel a célkitűzéssel nyomást helyeztünk Martinra, szemmel láthatóan jól tudja ezt kezelni, sikeres autóversenyző pedig csak abból lesz, aki bírja a nyomást. Ebben a szakmában ez a legfontosabb és büszke vagyok Martinra, hogy ő bírja. És amilyen hihetetlenül magabiztos és kemény a pályán, azon kívül megmaradt ugyanannak a nyugodt és szerethető fiatalembernek, akit a brit közönség is nagyon hamar a szívébe zárt.”

Molnár Martin legközelebb június 21-én és 22-én az Oulton Parkban versenyez, utána pedig július elején Formula–1-es Brit Nagydíj hétvégéjén lép pályára az F4-es betétprogram mezőnyében.

A 2025-ös brit F4-es idény

(Borítókép: Jakob Ebrey Photography / MOTAM Kommunikáció)