A magyarok sáros csizmás parasztok 2.
További Futball cikkek
- Olyan történt Pakson, mint február eleje óta egyszer sem – kupadöntőt ért
- Óriási üzlet készül, jövő nyáron új korszak veszi kezdetét Liverpoolban
- Szoboszlai után újabb magyar név a Liverpool kiszemeltjei között
- „Nincs bizonyíték, nincs bizonyíték” – megdöbbentő hangfelvétel a Real–Barca botrányáról
- A Manchester Unitednél megégett edző veheti át a Bayern München kispadját
Nem sértésnek, hanem humornak szánták a svédek azt az óriásplakátot, amelyen a magyar futballválogatottat egy focipálya közepén álló, piros-fehér-zölddel dekorált, futballcipőnek átfestett, sáros gumicsizmával ábrázolták, írja az Origo.hu. Hírlaptársunk szerint a plakátot a Viasat csoporthoz tartozó svéd TV8 televízió, a szeptember 10-ei Svédország–Magyarország vb-selejtező mérkőzés közvetítítője készítette.
Az ábrázolás a svéd közönség körében sikert aratott, Magyarországon azonban – miután az Index oldalain közölték a plakátot, írja az Origo – többen felháborodtak miatta. "A labdarúgás a szenvedélyről szól, mindenki győzni akar, a győzelemhez meg kell teremteni a csapatérzést a közönségben is. Ehhez viszont egy jól körülhatárolt képet kell készítenünk az ellenfélről" – magyarázta a kampány hátterét a lapnak Johanna Oberg, a TV8 marketingigazgatója.
A marketingigazgató szerint a plakát nem azt jelenti, hogy a svédek sáros parasztoknak gondolnák a magyarokat. Inkább arról van szó, hogy szeretnék, ha a magyar csapat ilyen lenne. Oberg szerint a svéd csapat számára fontos, hogy gyenge ellenfeleket lásson, képzeljen el magával szemben, hiszen a vb-részvételért olyan csapatokkal is meg kell küzdenie, mint Portugália.
A gumicsizmás plakát egy nagyobb kampány része volt, amiben egy Franciaországgal játszott barátságos mérkőzés és a portugál–svéd selejtező közvetítését is reklámozták. Előbbieket egy megkopasztott gall kakassal, utóbbiakat cumisüveggel ábrázolták, és – ahogy a marketingigazgató fogalmazott – ez sem azt jelenti, hogy minden portugált tehetetlen kisgyereknek tartanának. Oberg elmondta még: a képpel nem valamilyen magyarság-sztereotípiát kerestek, inkább egy szimbólumot, ami megfelelt a televíziós marketing követelményeinek.
A sáros gumicsizmás plakát felvételét szeptember 10-én, a Svédország–Magyarország labdarúgó-vb-selejtező előtt küldte el az Indexnek Svédországban élő olvasónk, aki ezt írta: "Hogy mit ábrázol, kinek-kinek a fantáziájára van bízva, de valahogy semmiképpen sem egy dúsgazdag focibirodalom látszatát kelti." Noha a mérkőzésen kiválóan játszott a magyar válogatott, az ellenfél végül 2-1-re nyert.
Hat évvel ezelőtt nemzetközi botrány lett abból, hogy a Franciaország–Románia barátságos meccs előtt egy francia PR-cég roma hegedűsökként mutatta be a románokat. A svédekhez hasonlóan ők is egy sorozat részeként tették ezt, amelyben a francia válogatott négy riválisa szerepelt. A németek, a japánok és a skótok nem tiltakoztak amiatt, hogy teuton lovagok, szamurájok, illetve skót szoknyás dudások lettek, a románoknak viszont nem tetszett a koncepció. Adrian Ilie, a Valencia csatára a február 13-i összecsapás előtt kijelentette: "Ha nyerünk, akkor elmondhatják, cigányok verték a világbajnokot!" Románia éppúgy 2-1-re kapott ki akkor, mint Magyarország most.