Illés
17 °C
29 °C

Tényleg kellett, hogy egy portugál ne ünnepelje Ronaldót?

GettyImages-977581894
2018.06.19. 14:38 Módosítva: 2018-06-19 15:48:35

Hétfőn egy Twitter-felhasználó szúrta ki, hogy Ronaldo góljánál az összes mezőnyjátékos kirohant a vonalon kívülre ünnepelni, csak José Fonte maradt a pályán belül. A jelenséget azzal magyarázta, hogy van egy olyan FIFA-szabály, ami szerint el lehet végezni a középkezdést, ha az ellenfél összes mezőnyjátékosa a pályán kívül tartózkodik.

Hétfő este Harry Kane góljánál is hasonló jelenségre hívták fel a figyelmet, ott Kieran Trippier maradt a pályán belül. 

Elsőre úgy hangzik a dolog, mintha a FIFA egyik értelmetlen szabályára világítottak volna rá, a jelenleg hatályos futballszabályzatot [pdf] átböngészve ugyanakkor kiderül,

nemhogy ilyen, de ehhez hasonló szabályozás sem létezik, sőt, a valódi szabályozást olvasva még nagyobb butaságnak hangzik az elmélet.

A játék kezdéséről, illetve újrakezdéséről a 8-as számú szabály rendelkezik. A gólok utáni, illetve bármilyen középkezdés szabályozása a következőképpen néz ki:

  • a középkezdést elvégző játékoson kívül minden játékosnak a saját térfelén kell tartózkodnia
  • az ellenfél játékosainak legalább 9,15 méterre kell lenniük a labdától, amíg az játékba nem kerül
  • a labdának álló helyzetben kell lennie a kezdőponton
  • a bírónak meg kell adnia a jelet
  • a labda akkor kerül játékba, amikor megrúgták, és egyértelműen mozog
  • középkezdésből közvetlenül is lehet gólt szerezni
  • ha a labda közvetlenül a rúgó saját kapujában landol, akkor az ellenfél szöglettel jön

Főleg az első pontot érdemes tanulmányozni, ebből ugyanis egyértelműen látszik, hogy egyáltalán nem számít, hogy hányan ünnepelnek a pályán kívül, a bíró csakis abban az esetben indíthatja el a játékot, ha a kezdőrúgást elvégző játékoson kívül mindenki a saját térfelén van.

Ez azt jelenti, hogy hacsak nem mindenki a saját térfelén ünnepel, a játék nem fog elindulni, azaz hiába hitték a portugálok, hogy egyiküknek maradnia kell, Fonte valójában teljesen feleslegesen álldogált a vonalon belül. Elképzelhető, hogy azt gondolták, ha csak a kapusuk marad fent a pályán, a bíró elindíthatja a meccset, de erről is nagyon nyilvánvalóan rendelkezik a futballszabályzat, mely szerint

A MECCS NEM KEZDŐDHET EL, VAGY NEM FOLYTATÓDHAT, HA BÁRMELYIK CSAPATBAN HÉTNÉL KEVESEBBEN VANNAK A PÁLYÁN.

Van olyan feltételezés is, hogy mind Fonte, mind Trippier azért állt az ellenfél térfelén, mert így nem lehet elvégezni a középkezdést, de a fenti szabály ezt is csak annyiban támasztja alá, hogy a középkezdés elvégzéséhez mindenkinek a saját térfelén kell tartózkodnia.

Az ügyben egyébként példaként felhoztak egy másik meccset is, a gibraltári U16-os csapat egyik győzelmét, ahol a gibraltáriak pont a macedón csapat ünneplése közben végeztek el egy középkezdést, amiből aztán be is lőtték a győztes gólt.

Ez az eset ugyanakkor pont a fent is idézett szabályzatot támasztja alá, a macedónok ugyanis nem a pályán kívül, hanem a saját térfelükön ünnepeltek, a bíró pedig emiatt – ritka sportszerűtlenül – engedélyezte a középkezdést Gibraltárnak.

Azt persze elég nehéz elképzelni, hogy a világbajnokságon – akár teljesen megegyező körülmények között – úgy döntene egy bíró, hogy belefúj a sípjába, és enged egy hasonló középkezdést.