Így fektette be a pénzét Michael Jordan, ezért a leggazdagabb

063 454225386
2016.04.02. 10:13

Hat évvel ezelőtt a kosárlabdázó-legenda Michael Jordan beperelte az azóta megszűnt Dominick’s szupermarket láncot, mert az engedélye nélkül indítottak el egy olyan kupon akciót, amelynek apropója a sportoló 2009-es Hall of Fame felvétele volt.

A polgári peres eljárásban tavaly augusztusban megdöbbentő ítélet született.

A Dominick’s láncot azóta megvásárló Safeway céget 8.9 millió dollárra büntették, amely különösen annak fényében tűnt keménynek, hogy összesen két vásárló váltotta be az egyébként 2 dollár értékű kuponokat. A bíró üzenete azonban egyértelmű volt: a Jordan névhez nincs fogható ma a sport világában.

Az idén 53 éves sportoló, a bíróság által megítélt összeget stílusosan 23 chicagói jótékonysági szervezet között osztotta szét decemberben úgy, hogy komolyabb érvágást azért nem jelentett neki. Ugyanis csak a tavalyi évben a korábbi ötszörös NBA MVP játékos ezen az összegen kívül még 110 millió dollárt keresett, amivel vezette a Forbes által összeállított leggazdagabb visszavonult sportolók listáját.

2016-ban pedig feltehetően, legalább 30 millióval fog többet keresni minden más sportolónál beleértve a még aktív világsztárokat is.

Michael Jordan márkaereje még mindig nő, annak ellenére, hogy már 13 éve visszavonult. A tavalyi negyedik helye után, idén már vezeti a Repucom által összeállított Celebrity DBI listát, amely hét szempontból álló fogyasztói megítélés alapján közel négyezer ismert embert rangsorol az Egyesült Államokban.

Mi következik ebből?

Csak annyi, hogy ma Amerikában Jordan a leginkább eladható név, megelőzve többek közt Oprah Winfrey-t, Tom Hanks-t, vagy éppen Bill Gates-t. Neve top 10-es pontszámot jelent befolyás, a márkához adott érték és aspiráció szempontjából, ismertsége pedig eléri a szinte egyedülálló 98 százalékot.

Peter Laatz, a Repucom vezetője szerint Michael Jordan státuszát az határozza meg, ahogy és amit tett a kosárlabda, illetve az NBA pályafutása alatt. Minden más nagy játékost hozzá mérnek, vagy hasonlítanak. Több mint tíz évvel a visszavonulása után is bent tudott maradni a média világában, amit például a Jordan márkának, a Charlotte Hornets megvásárlásának, vagy akár a beszéd közben síró Jordan-mémeknek köszönhet.

A Jordan márka dönti a pénzt a tulajdonos Nike sportszergyártónak és természetesen a nevét ehhez adó sportolónak is. Amíg az amerikai kosárlabdacipő szegmensben 3.7%-os növekedést mértek, a Jordan márka ennek a négyszeresével nőtt 2015-ben a SportOneSource mérése szerint.

A márka értékesítésében fele-fele arányban jelennek meg új és retrotermékek úgy, hogy a Jordan cipők amerikai eladásai elérték a 3 milliárd dollárt, ami 64%-os piaci részesedést jelent a normál Nike cipők 29, az Under Armour 3.6 és az Adidas 2.3 százalékával szemben.

Tavaly a Nike-val kötött szerződése elérte a 100 millió dollárt, amely meghaladta a sportoló 15 NBA szezonban megkeresett összesen 94 milliós fizetését.

A SportsOneSource elemzője szerint a Jordan márka mindig valami újat, extrát jelent, akkor választják a fogyasztók, ha a legjobb sportcipőt akarják megvenni. A Nike-nak azonban ennél is ambiciózusabb tervei vannak, mert 2020-ra már 4,5 milliárd dolláros bevételt várnak a Jordan márkától, miközben szeretnék elérni az 50 milliárdos teljes céges bevételt.

Ehhez új szegmenseket is meg szeretnének nyerni például a futókat és a nőket, azért hogy duplájára tudjon nőni a márka. Már piacra is került a Jordan Eclipse szabadidő és futócipő, amelynek fogadtatása kifejezetten sikeres volt állítja az NPD Group nevű cég képviselője. Ez egy teljesen nyílt piac nekik, ahol a kulcs a termék innovációban rejlik, állítja Matt Powell, a cég szekértője. Természetesen a növekvő értékesítés Jordan számára is többletbevételt jelent, amely segítségével 5 év múlva elérheti akár a 200 millió dollárt is.

És emellett a sportolónak továbbra is van szerződése a Gatorade sportitallal, vagy a 2K Sport és a Five Star Frangrance cégekkel. A csecsebecsék és emléktárgyak piacán ismert Upper Deck nevű vállalattal tavaly kötött hosszú távú megállapodást, úgy hogy kapcsolatuk egészen 1992-ig nyúlik vissza.

És ne felejtsük el azt sem, hogy Jordannak hét étterme van még és egy autókereskedése, amelyek szintén szépen termelnek. Vállalkozásai és érdekeltségei segítségével 2014-ben lépte át a dollármilliárdosok küszöbét, igaz ebben legnagyobb részben a Nike szerződésének és a Hornets részvényeknek volt szerepük, ahol 2010-ben szerzett többségi tulajdont.

Ez utóbbi különösen ravasz húzás volt, ugyanis inkább a nevét, mint a pénzét invesztálta a saját városában működő csapat megszerzésére, amely franchise érték növekedése az NBA történetében egyedülállónak számít. A Sportcorp számítása szerint a Hornets ma 750 millió dollárt ér, amelyből Jordan része 540 millió dollár. A csapat ráadásul felfutó ágban van, tehetséges fiatal játékosokkal és az egyik legjobb ligaedzővel Steve Clifforddal.

Sokan elámultak attól, ahogy Stephen Curry felforgatta az NBA-t az elmúlt két évben és nem meglepő, hogy a nevével fémjelzett Under Armour cipőkből is rengeteget adnak el.

De meg sem közelíti Jordan-t, akinek nevével a tavalyi évben nem kevesebb mint 18-szor annyi cipőt sikerült eladni.

Jordan népszerűsége töretlennek tűnik. Az interneten futótűzként terjedő „síró” mémekkel egy olyan fiatal generációt is meg tudott szólítani, akik nem láthatták a 90-es években parádés szerepléseit a Chicago Bulls színeiben.

A játékos menedzsere korábban azt nyilatkozta a Chicago Tribune-ben, hogy tudatosan figyelték a mémeket, nehogy valaki megpróbálja azokat üzleti célokra felhasználni. Ebből a tanulság pedig az, amit a szupermarket hálózat a saját kárán tanult meg; aki a bikával kikezd, hamar a szarvak között találhatja magát.

Váczi János sporközgazdász írása Kurt Badenhausen a Forbes-ban megjelent cikke nyomán